23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer blandt andet Universal Robots

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Robotchef: Vi ser et kæmpe potentiale

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Væksten dæmpet hos fynsk robotlokomotiv

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nilfisk-partnerskab skal gøre støvsugerne klogere

Frandsen-skaber er klar til at finde sin afløser

Elektronisk udkig skal gøre dansk skibstrafik autonom

Ny robotalliance ser dagens lys

Skuffende tv-salg får B&O til at droppe treårsplan

Nyt forretningskoncept sikrer Egatec lokal ordre

Nyhedsbrev

Grundfos-ejer skal igen have ny formand

Astronaut Andreas kaster stjernestøv over Herning

Opkøb: Danfoss har 30-40 virksomheder i kikkerten

Kodning køres ind med Lego

AUH printer kæbemodeller som de første i Norden

Foss præsenterer endnu en rekordomsætning

Incap skruer op for lønsomheden

Se de 20 tech-virksomheder, der betaler den højeste løn

Grundfos skal teste soldrevne pumper i Togo

Drenge fra Hjørring gør op med dumme alarmer

Scape Technologies satser på breakeven i 2020

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Louise blandt verdens mest indflydelsesrige CSR-ledere: - Vores industri kan forandre verden

Nokia-mobiler kan have sendt personlige oplysninger til Kina

Intego opruster elbilsatsning markant

Rumfitness er god forretning: Odense-firma øger omsætningen med 46 %

Danish Aerospace Company landede i 2018 den største omsætning i virksomhedens historie

Video: Tre tips til billigere automatisering

Konkurrent om TDCs 5G-plan: "Det er et marketingstatement"

Ericsson hiver alt teleudstyr fra Huawei ned

NKT har fundet ny topchef

Seluxit i millionsamarbejde med international distributør

TDC fravælger Huawei: Vil lave 5G med Ericsson

Han har givet robotten en million præcise positioner

Amerikansk millionordre til Invisio

Det bliver dyrere at oplade elbilen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Regeringen skyder 30 millioner i dansksproget AI

GN’s opkøb af Altia afsluttet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sommerklar?

Würth Industri Danmark får flere hænder til CPS back office

Elmia Subcontractor 2019, 12 -15/11 -Kom med på Danish Subcontractors Danske fællesstand

BluePrint webinar: Automatiser din PCB dokumentation

Vi leverer minimum én ny kranløsning på alle hverdage!

Gratis tilmelding til teknologimesse i Billund

Sig det med æblekage

​Schneider Electric tilbyder skræddersyede rack PDU'er

Generationsskifte i EL:CONs termograferingsafdeling

Tilbud på Draka Easy Strip

Kun 1 uge til WindEurope i Bilbao - Ses vi?

Krympeskive RLK 608 fra RINGSPANN

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Cable Scout fra HellermannTyton hjælper dig med at trække kabler hurtigt og nemt.

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

PRO-CONSULT skaffer direkte erstatning for udgået Ring luftblæseren

Kombiner energimåling og styring i et system!

Gendan nemt opsætningen af PSpice Probe Window

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Sølvpakken - Messeudstyr

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Send til en kollega

0.222