23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer blandt andet Universal Robots

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Odense-firma hyrer 20 eksperter fra tidligere konkurrent

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: UR-robot lukkede børsen i New York

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri



Hold dig opdateret med Electronic Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

CB Svendsen holdt ordre på 10.000 emner i Danmark

Fremtidssikrer sin produktion med maskininvesteringer

BILLEDSERIE: 700 til en dag i rummets tegn

Viborg bliver europæisk base for amerikansk datacenter-leverandør

Vil være kendt i Sverige

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Stort salg af headsets luner hos GN Store Nord

Nyhedsbrev

Dansk bidrag til Mars-mission færdiggjort efter års arbejde

Branchetal
Halvledersalget i Norden halser efter

Terma trækker flere studerende til USA

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Danfoss: FN-mål bliver næppe et underleverandør-krav

Jens Peders kridtrobot kan blive den første i en ny klynge

Kunstig intelligens i ørerne

Sensorer skal revolutionere patientovervågning

Produktfejl: William Demant trækker stikket på nyhed

Odense-firma hyrer 20 eksperter fra tidligere konkurrent

Ambu lukker første strategi-år med plus på en tredjedel milliard

Droneklynge får ny forretningschef

Afmatning rammer dansk EMS-koncern

Danfoss på opkøb

NKT lander vigtig dansk-svensk ordre

Grundfos-boss er klar til opkøb

Hos PR electronics har de slidt den første robotarm op

Universe Science Park satser på nordjysk sensorteknologi

Widex kan ikke se det smarte ved at brede ny teknologi ud

Danfoss' ejerleder hædret med endnu en pris

Rokader i direktioner og i bestyrelser

I fremtiden skal kloakkerne bebos af overvågningsrobotter

Fremgangen fortsætter for Incap

Kinas præsident vil kæmpe mod piratkopierne

Dobbeltordre til Terma og mere på vej

Ny direktør for Grundfos-fond

Guitarpedaler ”Made in Denmark” giver også arbejde til underleverandører

Dansk bidrag til udvikling af billigere kvantekomponenter

Fransk producent gør sit indtog i Danmark

GN Hearing mister direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se video: Få korrekte målinger af komponenter og kobber spacing i 3D PCB design

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Gummipakninger og tætninger til alle formål

PSoC 6-mikrokontrollere fra Cypress fås nu hos RS Components

Nye docking- og robotkonnektorer på SPS IPC Drive

Win-win for

MultiAir leverer filtersystem til Bording Fronts A/S

Ny release af CAM350, DFMStream og BluePrint-PCB

FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Schneider Electric lancerer intelligent maskinstyring i industrien

Intelligente drevsystemer til den digitaliserede produktion

Så er vi igang på FoodTech messen - kig forbi!

Elsikkerhed og EMC i ét og samme hoved

Den nye måde at designe PCB på

Webinar: SOLIDWORKS 2019 nyheder del 1

Stærkt og kosteffektivt I/O-modul til brandspjæld

Individualitet er standard hos Spelsberg

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af...

Send til en kollega

0.26