23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer blandt andet Universal Robots

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Fuld fart på - trods mangel på medarbejdere

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sønderborg-virksomhed henter inspiration hos studerende

Ørsted vil overvåge komponenter på afstand

Familiefirma forventer god vækst

Erfarne millioner til midtjyske høreapparatskomponenter

Widex ude på administrativ fejl

DIS udvider ledelsen

Nyhedsbrev

GN har godt tag i amerikanske veteraner

Printplader må pendle til plettering

Nyansættelser i elektronikbranchen

Lampevirksomhed solgt til kapitalfond

Ny ordre retter op på kursen for Seluxit

Aalborgensisk sensor skal løse parkeringsbøvl

IFAD i ny rammeaftale med Forsvarsministeriet

Widex søger om fusion – igen

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Kapitalfond dropper Mita-Teknik

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nordjysk målerproducent udvider på den grønne måde

Ny indgang til danske testfaciliteter

DTU Space skal udvikle virtuel rumundervisning

Hvor blev nyhederne af?

B&O sætter ”Gården” til salg

Fusion fuldført i det jyske

Markant vækst hos Skov: Nærmer sig magisk milepæl

Disse tre robottrends skal du holde øje med i 2019

Nu kommer tv-skærmen der kan rulles sammen

Snackrobot skal servicere amerikanske studerende

Goldman Sachs og CVC med i kampen om Haldor Topsøe

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

SPX Flow Technology nærmer sig flytning

Vinderup-virksomhed kigger mod syd

Pri-Dana melder force majeure efter nytårsbrand

Ny metode til uvildig batteritest af elbiler

Eaton Danmark ansætter ny salgschef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kitrons koncernchef sygemeldt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Ny svingkran? Gør som Budweg Caliper A/S - start med at få branchens hurtigste og skarpeste tilbud!

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Undgå at bore og skære i armeringsjern

EFSEN udvider med flere ICAD® kompetencer

Se V-LINK Dynamometeret fra Vetec A/S i brug på vindmøllefarm

Gratis webinar i BluePrint og DFM Post-Processing

Eaton søger en ny Service Sales Engineer

Fibox inspektions-vinduer til montering på elskabe/kapslinger og på alle typer materialer

Maskinfabrik med mere end 60 års erfaring

Cincoze DS-1200

IO-Link: Sensorer og aktuatorer bliver til aktive procesdeltagere i automationsnetværket

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Det fundamentale indenfor automatisering

NYT til fiberrens fra Sticklers

Velkommen til ny kollega hos IMPC Solutions ApS

Eaton lancerer markedets første GigaBIT netværkskort med indbygget cybersecurity

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Bøj nemt flexdelene i dit design enkeltvis eller i grupper

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk elektricitet og støv

3M Electrical & Speciality Tapes

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

MV 540 med elektrisk zoom og autofokus fra Siemens

Send til en kollega

0.167