23948sdkhjf

Super-præcise satellitter skal få robotter til at opføre sig ordentligt

Aarhus er blevet centrum for test- og udviklingsplatformen TAPAS

Kan man få en robot til at hjælpe en synshandicappet borger sikkert over vejen? Og kan selvkørende køretøjer samle skrald på veje og pladser i en storby? 

Det skal test- og udviklingsplatform TAPAS (Testbed i Aarhus for Præcispositionering og Autonome Systemer) være med til at gøre til virkelighed. Systemet tester super-præcise satellitpositioner og består blandt andet af 11 referencestationer placeret i og omkring Aarhus. Stationerne henter signaler fra det europæiske satellitnavigationsprogram Galileo og GPS. 

Galileo gør det muligt at fastslå og opretholde en position på ting i bevægelse med meget stor præcision. Med det kendte GPS-system vil man typisk opnå en nøjagtighed på mellem 10-15 meter, mens testplatformen forventes at gøre det muligt at kunne sige, hvor man befinder sig med en præcision på helt ned til én centimeter. Denne præcise positionering er en altafgørende forudsætning, når fx selvkørende køretøjer skal kunne navigere sikkert rundt i bytrafik.

Ideen er, at virksomheder og myndigheder på sigt kan bruge teknologien, så de kan udvikle og teste nye produkter og services. 

Aarhus vil skabe den smarte by
Når test- og udviklingsplatformen bliver placeret i Aarhus, skyldes det ikke mindst, at Aarhus Kommune har en vision om at skabe ’en smart city’, hvor digitale teknologier er med til at løse udfordringerne i en moderne storby på en bæredygtig og ressourceeffektiv måde. 

- TAPAS-projektet giver os muligheder for at tage nogle store skridt fremad i forsøget på at skabe den smarte by. Det er både en god mulighed for at udvikle kommunens opgaveløsning, og vi forventer, at projektet vil tiltrække flere virksomheder, som kan bidrage til udviklingen af Aarhus, siger borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard, som fredag åbnede TAPAS-centret sammen med energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Fakta om TAPAS

TAPAS (Testbed i Aarhus for Præcispositionering og Autonome Systemer) er designet og etableret i samarbejde mellem DTU Space, Aarhus Kommune samt Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE), der driver og ejer den færdige TAPAS-platform.

Systemet består blandt andet af 11 referencestationer placeret i og omkring Aarhus. Stationerne henter signaler fra Galileo og GPS. På den baggrund beregnes korrektioner til mobile enheder i området, fx biler, som dermed kan navigere med centimeters præcision.

På TAPAS forventes brugeren at kunne simulere en ny virkelighed og opnå en position på én kubikcentimeter – også i bevægelse.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125