23948sdkhjf

Start-up indtager nye markeder med nyt navn

Navneskift signalerer ny strategi

Den nordjyske sensor-virksomhed Parkalot skifter navn til Sensade.

Skiftet sker som led i strategi, hvor startup virksomheden vil indtage udenlandske markeder.

Det oplyser firmaet i en pressemeddelelse.

- Vi introducerer vores løsning i udlandet og vil derfor have et navn som er kortere og lettere at udtale, siger Kenny Lund Lafon.

Projekt fra uni
Ideen til sensoren begyndte som projekt på universitet, og gruppen har nu gennem et par år udviklet en sensorteknologi, der kan installeres i asfalten på parkeringspladser.

Sensoren kan registrere, om pladsen er fri og via en mobilapp vise bilister hen til en ledig plads, hvad enten det er på en betalingsplads eller en gratis plads. Den kan også vise vej til handikapparkering.

Ny vare på hylden
Samtidig skal navneskiftet også signalere, at Sensade har tilføjet nye teknologier til virksomhedens portefølje. 

.-  Vi har muligheden for at genbruge 100 procent af den teknologi, som vi har udviklet til at gå ind i et nyt marked. Dette gælder blandt andet måling af temperaturer i vejen. Med denne data kan kommuner optimere vintertjenesten ved bedre planlægning af saltning. Vi vil derfor gerne væk fra et navn der indeholder ’park’, siger Kenny Lund Lafon. 

Lige nu teses sensor-løsningen i Aalborg, Aarhus, Randers og Glostrup. Desuden er jagten på nye kunder indledt i blandt andet Sverige, Polen, Tyskland og Frankrig.

 Sensade har hovedkontor i Aalborg og har lige nu fem medarbejdere. 

Om parkeringssensoren

Sensades teknologi adskiller sig fra nutidens parkeringsteknologi, der typisk findes i to former. Enten som kameraløsninger ved ind- og udkørsel til parkeringshuse, eller såkaldte spoler, der graves ned i vejen ved indgangen til p-huse og registrerer trafikken til og fra.

Sensoren er trådløs og holder strøm i cirka 10 år, oplyser de.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157