23948sdkhjf

Årets vejlensiske iværksætter ser frem til sorte tal på bunden

Januar er traditionen tro tid for nytårskure og erhvervspriser, og mens vi i går kunne lykønske skanderborgensiske ETK EMS med en erhvervsudviklerpris, kigger vi i dag mod Vejle og virksomheden Aguardio, der onsdag blev udnævnt til årets iværksætter.

Virksomheden, der blev stiftet i 2017, og som producerer og sælger sensorer og displays, der kan registrere data om vandforbruget i brusebade, har modtaget prisen på baggrund af indstillinger fra borgere og virksomheder, og det var en glad direktør, der i forbindelse med modtagelsen udtalte sig til Vejle Amts Folkeblad.

- Vi er super stolte over titlen. Især fordi det er andre, der har peget på os til den. Det er den største anerkendelse, man kan få, sagde medstifter og direktør Thomas Munch-Laursen til avisen.

Det unge firma har også netop offentliggjort sit første regnskab, der viser, at virksomheden kom ud af 2018 med et underskud på 1,6 millioner kroner. Et resultat, der ikke overrasker Thomas Munch-Laursen, der forklarer, at virksomheden har haft udgifter til produktudvikling, uden der er kommet penge i kassen. Men nu forventer direktøren, at der er sorte tal i sigte.

- Mange iværksættere knækker halsen i det, man kalder Dødens Gab for nye virksomheder. Det er den periode for en iværksættervirksomhed, hvor man produktudvikler uden, at der kommer penge ind, fordi man ikke har noget salg endnu. Vi er kommet igennem den periode, fordi vi nu er gået i produktion og har vores produkt ude flere steder, fortæller Thomas Munch-Laursen.

Overbevisende indikationer

Siden november har Aguardio haft lejlighed til at teste deres produkt i storskala gennem et samarbejde med Scandic i Vejle, hvor sensorer og displays blev installeret på 129 badeværelser. Dermed kan gæsterne følge med i, hvor længe og hvor varmt de bader, og den indsamlede data tyder på, at alene denne bevidsthed gør en markant forskel for vandforbruget.  

- Vi har nu små to måneders data fra Scandic og de første indikationer viser, at brusebadene er blevet forkortet med 20 procent. Det betyder, at der spares vand og at hotellet får en mere bæredygtig profil. Det bliver mere og mere vigtigt i takt med, at den bæredygtige turisme vokser, forklarer Thomas Munch-Laursen.

Flere hotelkæder har vist interesse for Aguardio, og i løbet af januar skal virksomheden installere sine produkter på Fuerteventura og i Benidorm i Spanien, mens også en hotelkæde i Holland har vist interesse. Desuden har University of England lejet produktet til et ni-måneders adfærdsstudie i London.

Klar til sorte tal

Virksomheden, der har seks ansatte, heraf fire på fuld tid, gør nu klar til at tage skridtet væk fra iværksættertilværelsen.

- Vi arbejder lige nu med ikke længere at tænke som en startup-virksomhed. Vores helt store mål nu bliver at vise, at vi faktisk kan tjene penge og være en bæredygtig og levedygtig virksomhed. Det er der kun én måde at gøre på og det er gennem salg, fortæller Thomas Munch-Laursen.

For at tage det skridt har Aguardio dog behov for at yderligere finansiering, og i første omgang er målet halvanden million kroner, der skal rejses gennem private investorer, midler fra Vækstfonden samt crowdlending. Indtil videre har virksomheden ifølge direktøren været gode til at finde finansiering, og forventningerne til fremtiden er da også overordentligt positive.

- Vi er kommet hurtigere ud over landets grænser med vores produkt og det giver os en berettiget forventning om, at vi får sorte tal på bundlinjen, fortæller Thomas Munch-Laursen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203