23948sdkhjf

Er el-fly det næste rumkapløb? Se interview fra IEEE CPE Powereng

| Af redaktionen/tib | Tip redaktionen om en historie

Når forskere og virksomhedsrepræsentanter i disse dage mødes til IEEE CPE Powereng-konferencen på SDU Sønderborg, er det med fokus på grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.

Læs også: IEEE CPE Powereng skudt i gang med fokus på en CO2-neutral fremtid

- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10 kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi, en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.

Flyrejser har et stort klimaaftryk

Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det ifølge klimatænketanken Concitos beregninger til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug.

Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham

Læs også: Verdens største tech-netværk kommer til Aarhus

- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?

De store fly ligger ude i fremtiden

Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.

- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?

Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.

Mere om: IEEE
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Trådløs sensor skal overvåge kuglelejer og industrimaskiner

GN-topchef stopper efter mindre end et år

International hæder til elektroingeniør og ph.d. fra AU

Google investerer i fem solcelleparker i Danmark

Vil skabe dansk produktion af highend-højtalere

Massiv stik-succes kræver mere plads i Holmstol

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Efter rekordregnskab: Topchef sælger aktier for 50 millioner

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Coromatic lander kontrakt med verdensledende forskningsfacilitet

Dansk sensor-startup i millionsamarbejde med canadisk betonkæmpe

Første spadestik til ny brændselscellefabrik: Bliver verdens største

Teknologisk Institut: Derfor halter Danmark efter i robotkapløb

Demant kæmper stadig efter hackerangreb: Har påvirket alle forretningsområder

Kunstig intelligens kan gøre Danmark 35 mia. kr. rigere hvert år

Millionrygstød skal løfte dansk sensor-dragt fra Hollywood til hele verden

Danmark glider bagud i robotkapløbet

Exceptionelt år i Allerød: Har opjusteret 5 gange

Lars Marcher taler ud: De store aktionærer troede, at jeg havde kræft

Nordjysk dronebekæmper lander kontrakt med Pentagon

Systematic i samarbejde med Ørsted

12. leverandør fik opgaven: Lokal elektronik i fynsk byggerobot

DI vil skabe 120.000 job med ny klimaplan

VIDEO
Bløde robotter kan reparere sig selv

Foss i nyt samarbejde med DTU

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Grundfos presses til at investere i Rusland

Milliardfond bliver storaktionær i B&O

Mange ingeniører pensioneres mod deres vilje

Ministervisit i Silicon Valley

Elektrisk snorkel kan rense søvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny mand skal sætte retningen hos Trackunit

Er Demant blevet hacket? Nervøsitet trykker aktien

Ambus finansdirektør tjener små 10 mio på optioner

DTU-forskere i nyt europæisk projekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Seritronic styrker supply-chain

Mød Bernstein Mini Beast på hi 2019!

Ishøj Mekaniskes team finder inspiration på EMO Hannover 2019

Nyt online showroom - se alle maskinerne!

Eliminering af olietåge og olierøg

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

hi-messen samler alt inden for 3D

Mød Fibox på hi Tech & Industri Scandinavia 1.-3. oktober 2019

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Wieland Electric udstiller på Wind Energy Denmark 2019 og viser IoT og VPN routere.

Hvorfor skal man købe både softstarter og DC-bremse?

Nyt Safety kort til det barske miljø

Ara-el præsenterer Ex-d, Ex-e, Ex-de, Ex-dem kontrol paneler

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

The Smart Company: Tekniske begreber bliver omsat til praksis på hi-messen

HI 2019 messenyhed - LAN test og kabelcertificering i en helt ny dimension

Får du det optimale ud af dine rør i dit kompressorrum?

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

GMV A/S og ejerne bag nomineret til fornem pris

Ny micro griber kan håndtere skrøbelige dele

Spar tid og penge med færdigkonfigurerede motorstartere

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Cylindere af rustfrit stål på årets hi-messe

Mød Pizzato Elettrical på HI messen 1-3 Okt stand E4016

Send til en kollega

0.201