23948sdkhjf

Er el-fly det næste rumkapløb? Se interview fra IEEE CPE Powereng

| Af redaktionen/tib | Tip redaktionen om en historie

Når forskere og virksomhedsrepræsentanter i disse dage mødes til IEEE CPE Powereng-konferencen på SDU Sønderborg, er det med fokus på grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.

Læs også: IEEE CPE Powereng skudt i gang med fokus på en CO2-neutral fremtid

- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10 kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi, en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.

Flyrejser har et stort klimaaftryk

Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det ifølge klimatænketanken Concitos beregninger til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug.

Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham

Læs også: Verdens største tech-netværk kommer til Aarhus

- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?

De store fly ligger ude i fremtiden

Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.

- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?

Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.

Mere om: IEEE
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ambu indgår amerikansk distributionsaftale

Scanvaegt Systems køber Holstebro-virksomhed

Scanvaegt Systems har købt aktiemajoriteten i softwarevirksomheden Accuratech

Indien rykker op i hierarkiet hos Grundfos

Dantax modtager købstilbud på ejerandele i to selskaber

Dansk nanochip skal optræne nyt hjernevæv

Nyt sensor-firma skal skabe besparelser hos vandværker

Nyhedsbrev

Lars-Erik er stolt: Nu kan de slukke lithium-brande på Linköpings Universitetssjukhus

Her er de nominerede til Dira Automatiseringsprisen 2019

Dansk sensor-plaster gør op med "synsninger" i demensplejen

Brændselcelle-komet sætter skub på udviklingen med universitetssamarbejde

Unge opfindere dræber gelænderbakterier med UV og LED

Toplæger sår tvivl om Ambus store væksthåb

Ifølge to eksperter er der grund til at forholde sig kritisk til Ambus primære salgsargument på markedet for endoskoper

Ventet underskud hos NKT

Rovsing præciserer forventninger efter 3. kvartal

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mikroskopisk mikrochip giver danske forskere gigantisk fremskridt

Stor F-35 ordre til Kitron

Kunstigt solskin giver bedre møde-plads hos Coop

Industriansatte går senere på pension

Bøvl med teknikken: Nordhavns selvkørende busser kan ikke køre selv

Nedtur hos europæiske forbrugere dæmper væksten hos Nilfisk

Delfi er blevet ETK-ficeret: Det går godt med ja-hatten i Sønderborg

Hos ETK EMS Sønderborg har man efterhånden fundet sine ben oven på efterårets overtagelse

Dansk kameraproducent i fremgang forventer boom-effekt af OL

Kloge robotter tager hensyn på gangene i Aabenraa

Dansk løfterobot får skub frem

Robotkonference fokuserer på eksport

Godt nyt for Gomspace

RTX i patentlicens-aftale med Gigaset

Iværksætter klar til at indtage det danske belysningsmarked

DACs børseventyr er i skudt i gang

Ingeniørstuderende opfinder insekttællende robot

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rygstød fra hospitaler giver Ambu rekordresultat

Invisio slår hul på det tyske marked

Samsungs overskud tager stort dyk i første kvartal

Hjælp med at sætte lyd på Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Maskinfabrik med mere end 60 års erfaring

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Vi har alt i ESD udstyr! - WALBOM A/S

Vi sætter lige nu fokus på støj

Fuld synlighed

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Ara-el anbefaler LED-belysning

Vidste du, at industriens redningsmænd fylder 30 år i år?

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Hvordan ved du, om du bruger en sikker luftpistol?

Smart Grid - intelligente transformere

RS Components introducerer et nyt sortiment af RS PRO-kabler og -moduler af høj kvalitet

Naturligt valg for Hotel Absalon at vælge Europamateriellet

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Batterier der passer på os

Bell hus fra KTR

Seminar: Er din virksomhed rustet til fremtidens medarbejdere?

Constraint Manager findes også i OrCAD Capture

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

Fibox inspektions-vinduer til montering på elskabe/kapslinger og på alle ty...

Eksport til Finland -Alihankinta 2019 Eksportnetværk tilknyttet Den Danske...

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Send til en kollega

0.161