23948sdkhjf

Er el-fly det næste rumkapløb? Se interview fra IEEE CPE Powereng

| Af redaktionen/tib | Tip redaktionen om en historie

Når forskere og virksomhedsrepræsentanter i disse dage mødes til IEEE CPE Powereng-konferencen på SDU Sønderborg, er det med fokus på grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.

Læs også: Initiativtager: CPE-POWERENG konference har været en stor succes

- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10 kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi, en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.

Flyrejser har et stort klimaaftryk

Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det ifølge klimatænketanken Concitos beregninger til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug.

Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham

Læs også: IEEE CPE Powereng skudt i gang med fokus på en CO2-neutral fremtid

- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?

De store fly ligger ude i fremtiden

Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.

- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?

Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.

Mere om: IEEE
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

CEO i Aalborg-startup: Selvfølgelig skal vi til udlandet

En ordentlig spand kraftfoder: Firma bag staldsensor vokser 20 procent om året

Minister så på intelligente bleer i Aabenraa

Udlandet køber dansk energiteknologi for 108 milliarder

Især eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser er i vækst.

Dalis Kina-produktion mangler 87 ansatte på grund af Corona-virus

Nyt fra branchens bestyrelser

Nyhedsbrev

Insektnørder går kommercielt: Startup barsler med 100 sensorer til landbruget

Robotbrag har vokseværk og udvider

Lorenz henter frisk kapital og ny mand til bestyrelsen

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Han skal stå i spidsen for Danmarks nye digitale mærkningsordning

Kemigigant bygger to nye batteri-fabrikker

Hewlett-Packard har sat alt ind på 3D Print

Weibel henter ny CFO

Fynske robotter bekæmpe Corona-virus i Kina

Vestager vil tæmme it-giganter med stor datastrategi i EU

Midlertidig Vestas-fabrik har fart på

Tre danske robotvirksomheder på europæisk vækst-liste

Formand bliver storaktionær i medicinsk lysfirma

ESA-millioner skaffer nye ansatte til Nørresundby-virksomhed

Parter dropper 5 år gammel strid om Gomspace-aktier

Aalborg-selskab har sat sensor-øjne i skabene med hjertestartere

Coronavirus holder kunder væk: Apple opgiver salgsmål

DTUs "robotlandshold" lægger sidste hånd på brandslukning med droner

Opråb: Kom i gang med dataopsamling

De udvikler robotter - og så sælger de dem fra

Simulering kan sikre SMV’ers automation

Nyt fra branchens bestyrelser

- Et af de der afgørende øjeblikke: Grundfos indgår digitalt partnerskab

DanRobotics har nyt rekordår

Grøn teknologi trækker læsset: Her er de ti største patentansøgere

Nyt fra branchens bestyrelser

Danmark er pennefører på ny europæisk vision for kunstig intelligens

Analyse: Virksomhedsledere vil jagte ansatte i 2020

Scanvaegt Systems indgår samarbejde med belgisk familiefirma

Danmark vil sælge ”størstedelen” af udtjente kampfly

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Første sandhed om det danske elmarked - Aventia Energy

Revit - Detaljer i Revit

Komplet gantry-automatiseringssystem med vision

Enkel servostyring

Industrielle 3- og 4G-routere fra NavigateWorx

Undgå utilsigtet driftsstop

Hi #measuringhero

PRO-CONSULT er IKKE corona-ramt

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

ESD-hæve/sænkeborde øger sikkerhed, komfort og effektivitet!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Elprisen må sikres baglæns?

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Elevator positioning system

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Fint messekit, til en god pris :)

Du kan nu få DANMARKS BILLIGSTE varmepumpe!!

Genvind op til 72% af din energi som varme

Har du et login til fyns-kran.dk?

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

DLD-serien – 1 til 12 kanals LED lysdæmper fra Dalcnet

9 ting, du måske ikke vidste om det danske elmarked

SICK ansætter

Kun fordele med HF Fibercore

Med få skridt kan du gøre en forskel

Send til en kollega

0.141