23948sdkhjf

Er el-fly det næste rumkapløb? Se interview fra IEEE CPE Powereng

| Af redaktionen/tib | Tip redaktionen om en historie

Når forskere og virksomhedsrepræsentanter i disse dage mødes til IEEE CPE Powereng-konferencen på SDU Sønderborg, er det med fokus på grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.

Læs også: IEEE CPE Powereng skudt i gang med fokus på en CO2-neutral fremtid

- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10 kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi, en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.

Flyrejser har et stort klimaaftryk

Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det ifølge klimatænketanken Concitos beregninger til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug.

Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham

Læs også: Verdens største tech-netværk kommer til Aarhus

- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?

De store fly ligger ude i fremtiden

Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.

- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?

Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.

Mere om: IEEE
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny forskning: Magnesium skal gøre batterier mindre og sikrere

Kapitalindsprøjtning: Bluetown rejser 81 millioner

Dansk blodboks vinder pris: En innovativ løsning på et stort problem

Sommerferie på Electronic Supply

KK-direktør efter salg: - Nu skal vi være dobbelt så store

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Nyhedsbrev

Tocifret vækst hos Kitron

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

KK Wind Solutions solgt

OJ Electronics nåede det ene af to vækstmål

TKT Electronics udvider

Weibel Scientific slår alle rekorder

Volt kigger uden for festival-markedet

Analytiker: Loewes problemer er dårligt nyt for B&O

Navnenyt: Dovitech udvider salgsstyrken

Tre på stribe: SMV'erne vokser igen på omsætning og overskud

Hologramtroldmænd slår hul på potentielt nøglemarked

Taxfree-butikker på færger og i lufthavne tager godt imod mixed reality-virksomheds tilbud om ”magi som en service”

Forskningsmidler skal gøre papirtynde solceller billigere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Amerikansk interesse for Inwatec

Navnenyt: Ny serviceleder til Intego

Haldor Topsøe lukker aftale med Temasek

Roskilde ”chipper” 100.000 festivalgæster

Wirtek slår hul på nyt segment med stor rammeaftale

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

Nyt om navne: Robotekspert til Blue Ocean Robotics

EU-regler træder i kraft: Elbiler skal støje mere

Dansk-svensk samarbejde om forbrugerelektronik

Finansdirektør forlader Nilfisk

Intego sætter strøm til Aalborgs nye el-bus

Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem

DTU’s nye Imaging Center henter stærk ekspert

10 millioner til syddanske samarbejder i velfærdsteknologi

Stærk leder er årets business angel

Dansk velfærdsteknologi til den store guldmedalje

Millionindsprøjtning til teknologisk tænketank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ATyS d M fra Socomec

EFSEN demonstrerer 3D UV-hærdning teknologi for medicinsk udstyr på Medical Technologi Ireland

KTR BoWex Buetandskobling

Oliefri vakuumering i fødevareindustrien

Overvågning og styring af elektricitet

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Prøv Daarbak's sommerspin!

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Sommerferiehilsen fra Spica Technology

Hydraulik tank fra KTR

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Alsidig datalogger med 4G kommunikation til CLOUD...

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Ara-el specialiseret indenfor Technors teknologi

Precision in plastics

Ny Service Sales Engineer hos Eaton Danmark

Send til en kollega

0.163