23948sdkhjf

Varmt lys forlænger levetiden på ost og kød

Der gøres masser af krumspring for at få varerne i supermarkedets kølediske til at se friske og indbydende ud så længe som muligt. Nu har hollandske Signify undersøgt, hvordan belysningen i supermarkeder påvirker udseendet på ost og kødpålæg, og de har fundet frem til en lyssammensætning, der kan udskyde og bremse harskning af de letfordærvelige varer. Det skriver Ingeniøren.

Ved at ændre på lysets spektrum og tæthed, har Signify, der tidligere var kendt som Philips Lighting, været i stand til at forlænge levetiden på kødpålæg på supermarkedshylderne med op til 20 procent. Det er sket ved at ændre lyset fra det konventionelle White SON spektrum til en varmere lyssammensætning.

- Vi har undersøgt, hvad der sker og hvilken rolle lys har i de her processer. Vi har to grundlæggende parametre, vi kan ændre på, nemlig spektrum, altså hvordan længden af bølgerne er bygget op, og så lysintensiteten. Vi har undersøgt hvad de parametre betyder for misfarvningen af kødpålæg. Vi har formået at forlænge levetiden på hylderne i supermarkederne med 20 procent, og det er med til at reducere madspild, siger Simone Poort, senior scientist og lightning application specialist hos Signify ifølge Ingeniøren.

Undersøgelsen viser også, at ost hader hvidt lys. Det hvide lys kan nemlig fremprovokere den oxideringsproces, der kaldes lipoxidation, og som får fedtstofferne i osten til at ændre udseende for senere at fremkalde en harsk og sur smag i osten.

Læs mere om: lys
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094