23948sdkhjf

Nu er der sat dato på Aalborgs sensor-drevne busser

Den 5. marts bliver Aalborg officielt den første by i Danmark, der kan prale af en rullende flåde af førerløse busser i bybilledet.

Læs også: Kolding-firma leverer elektrolyseanlæg og brinttankstation til Nordens Paris

Aalborg Kommune fik tilladelse til at lave forsøg med selvkørende busser tilbage i december, og tre måneder efter bliver busserne altså sluppet fri på Astrupstien i Aalborgs østlige del.

Det oplyser Kommunen i en pressemeddelelse.

  • Busproducent: Navya
  • Vægt: 2.400 kg
  • Mål: 475 cm (L), 265 cm (H), 211 cm (B)
  • Tophastighed i pilotprojektet: 18 km/t
  • Rækkevidde: Ca. 100 km eller 8 timers kørsel på én opladning
  • Busmodellen kører i dag i projekter i Sverige, Frankrig, USA, Schweiz og Australien 

Sensorteknologi
Busserne er 100 priocent eldrevne og lader op i en garage knyttet til ruten.

Busserne er selvkørende og navigerer ved hjælp af en række sensorer og påmonteret LiDAR-teknologi, som gør den i stand til at registrere omgivelserne i en 60 meters omkreds 360° rundt om bussen.

LiDAR-teknologien genererer 2D- og 3D-billeder af omgivelserne i realtime og sammenligner disse med den information, som allerede er lagret i bussens system. Med bl.a. LiDAR-teknologien kender bussen sin position ned til tre centimeters nøjagtighed.

Læs også: Superkondensator lagrer energi i bussen i Aalborg

Så snart den autonome kørsel startes, kontrollerer køretøjet hele tiden, om de faktiske omstændigheder på ruten svarer til de på 3D-kortet gemte omstændigheder.

Registrerer bussen uventede objekter, mennesker og forhindringer på ruten, vil den enten sætte farten ned og afgive lydsignal eller standse helt - afhængigt af hvorvidt objektet er i bevægelse og afstanden hertil.

Forsøgsperioden, der går i gang 5. marts, forløber i 2 år. 

Om busserne

  • Busserne skal køre i en rute på 2,1 km med 10 stoppesteder. Der køres hver 15. minut alle dage mellem 7.00 og 21.00.
  • Busserne bemandes i første omgang med ansatte fra virksomheden Holo, der er operatør og samarbejdspartner i projektet. 
  • Hver bus kan rumme 11 passagerer
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.141