23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

En ny rapport om risici ved batterier i eldrevne skibe kan være første skridt i retningen mod et standardiseret regelsæt.

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt firma bag exoskeletter går benhårdt efter byggebranchen

Ny virksomhed, ExoWear, vil sende hundredevis af exoskeletter ind i byggebranchen. De støtter og forebygger nedslidning, siger adm. direktør Niels W. Falk fra HD Lab

Dantax' bundlinje går i sort - markant fremgang i første halvår

Coronavirus: Grundfos-fabrik kører på halv kraft

Udenlandsk IT-koncern køber nye datacentergrunde i Danmark

Terma lander millionaftale med flyproducent

DIS åbner afdeling i Odense

Nyhedsbrev

Rekordoverskud hos Danfoss

Nordjysk IoT-virksomhed hæver omsætningen med ni millioner kroner

Energilagring i flowbatterier skal skaleres op

Roskilde-virksomhed skal stå for 1.200 kvadratmeter datacenter

DTU fik medaljer med hjem fra international robotdyst

Tidligere Frandsen-direktør har fået nyt job

Elektronik-virksomhed vokser : -Det er svært at sige, om man taber penge på at være et godt menneske

Fiber-forretningen vokser hos kabelproducent

Poul Eriks hifi-messedrøm gik i opfyldelse: Jeg er ovenud tilfreds

Danfoss har en plan: Vil have 50 pct. flere kvindelige ledere

EMS-kæmpe øger med 20 procent

Weibel opruster igen

CIE får en lillebror: Mekanikcenter for 93 mio. på vej til Sønderborg

Coronavirus: Mekoprint får igen varer fra Kina

HP opjusterer og lægger afstand til købstilbud

Taber omsætning: Nilfisk-direktør kalder året ”skuffende”

Danmark er nordeuropæisk mester i produktivitet

Nedjusteringer og skuffende kvartaler: 2019 har været hård ved Nilfisk

Møbler og elektronik trækker detailsalget op i januar

En ordentlig spand kraftfoder: Firma bag staldsensor vokser 20 procent om året

Nyt fra branchens bestyrelser

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Weibel henter ny CFO

Vestager vil tæmme it-giganter med stor datastrategi i EU

Coronavirus holder kunder væk: Apple opgiver salgsmål

Opråb: Kom i gang med dataopsamling

De udvikler robotter - og så sælger de dem fra

Simulering kan sikre SMV’ers automation

Nyt fra branchens bestyrelser

- Et af de der afgørende øjeblikke: Grundfos indgår digitalt partnerskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er du træt af vand i kælderen?

Nyhed: Kompakte Split Core-strømtransformere fra SACI

Strategi for din messe.

Mere end 250 udstillere er klar til FoodTech 2020

Hvad kendetegner en viking?

Ny "Great White" puck antenne fra Panorama Antennas.

16 nordjyske kunstnere udstiller hos DMT i Sæby fra 21/3

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal rådgives?

Keysight introducerer ny RF Signalanalysator med fokus på 5G

Fremtidens datacentre for Region Midtjylland

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Hi #measuringhero - Expert Quiz

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Siemens frigiver Simatic PCS neo V3.0 til salg og levering

Mangler du et stationært tankanlæg?

Omfattende Panduit program

Specialdesignede laserscannere til sikring

Generator- og køleseminar på Viborg Hospital

Melsen Tech udvider på viden

Hvad kendetegner en viking?

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

Anden sandhed om det danske elmarked - Aventia Energy

Send til en kollega

0.141