23948sdkhjf

Corona sætter fart på velfærdsteknologier

I en undersøgelse fra Teknologisk Institut, CareNet og Danish.Care – branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi viser det sig, at over halvdelen af Danmarks 98 kommuner oplever, at der under corona er blevet taget ny velfærdsteknologi og hjælpemidler i brug.

Det fortæller Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Videokonsultationer, så patienten ikke skal væk hjemmefra, og så medarbejderne ikke nødvendigvis skal ud til alle borgere. Eller digitale genoptræningsprogrammer, så man kan følge sin træning hjemme fra stuen.

Det er blot nogle af de mange velfærdsteknologier, som er blevet brugt mere i landets kommuner siden corona-pandemien fik sit greb i Danmark.

- Når ny teknologi skal tages i brug, er det altid en hurdle at acceptere, at de første gange ikke går så godt – og alligevel fortsætte med at bruge teknologien i stedet for at vende tilbage til at gøre, som man gjorde før, siger Birgitte Østergård Sørensen, der er forretningsleder ved Teknologisk Institut.

- Under corona var der ingen mulighed for at gå tilbage og gøre, som man gjorde før. Medarbejderne blev nødt til at forsøge igen og igen og igen – og det har resulteret i, at teknologien er blevet implementeret, særligt i forhold til videokonsultationer, siger Birgitte Østergård Sørensen.

Teknologien accepteres
Undersøgelsen viser også, at der kun er 24 procent af kommunernes medarbejdere, der har manglende accept af teknologien. Tallet er dermed faldet siden 2019 og 2018, hvor der var tale om knap 39 procent og 33 procent.

- Det mest interessante i årets undersøgelse er nok den øgede åbenhed over for teknologi på sundhedsområdet. At vi gennem corona-krisen har lært, at det faktisk kan betale sig at implementere borgernære løsninger i forhold til driften ude i kommunerne, og at den enkelte borger kan blive mere selvhjulpen undervejs i en pandemi. Det viser velfærdsteknologiens værd, fortæller Birgitte Østergård Sørensen.

Om undersøgelsen:
CareNet har i samarbejde med Danish.Care og Teknologisk Institut siden 2017 undersøgt danske kommuners anvendelse af velfærdsteknologi, og hvilke oplevelser og erfaringer brugen af velfærdsteknologi har givet de forskellige kommuner. 

Undersøgelsen for 2020 er baseret på spørgeskemabesvarelser fra 72 ud af landets 98 kommuner.

61,4 procent af de adspurgte kommuner mener også, at den praktiske brug af velfærdsteknologi er den største barriere, når det handler om at indfri potentialerne inden for velfærdsteknologi, 40 procent peger på økonomi som den største barriere, mens 24 procent peger på accept af teknologien hos medarbejderne som den største barriere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081