23948sdkhjf

Hvornår rådner bananen? Digitale tvillinger banker på hos detailhandlen

Et nyt teknologisk værktøj er på trapperne hos detailhandlen verden over.

Det er den indiske koncern TCS, der har dansk afdeling i København, der med løsningen er ved at tjekke ind på dagsordenen om madspild.

Løsningen er en softwarepakke, der skal hjælpe forbrugere, detailhandlens personale, fragtfirmaer og så videre med at vurdere holdbarheden på frugt og grønt, så man ikke kasserer varer unødigt.

- Fødevareproduktionen er kommet for langt væk fra forbrugerne, så mange har svært ved at vurdere holdbarhed, fordi de ikke står med varerne hver dag. Nu byder vi ind med et teknologisk værktøj, der kan hjælpe med at give en objektiv vurdering af holdbarhed, siger Tommi Mäkinen, der Innovation Lead i TCS’ nordiske enhed.

Digitale tvillinger

Konceptet er bygget op omkring såkaldte digitale tvillinger. I tvillingerne har TSC samlet en masse data og indikatorer på, hvordan de forskellige typer af frugt og grønt forandrer sig, efterhånden som varerne bliver ældre.

- Vi vil sætte ind hvor som helst i processen fra farm til fork. Det handler om at give alle i forsyningskæden en mulighed for at reducere deres madspild, siger Tommi Mäkinen.

En kunde vil derfor kunne scanne en banan med sin telefon og via billedgenkendelse få et svar på, hvor mange dage, der er tilbage, inden pågældende frugt skal møde skraldespanden.

Og detailhandlen vil kunne have sensorer liggende på hylderne, der kan scanne frugt for frugt og via softwaren sige noget om, hvilke stykker der stadig er gode, og hvilke der skal ud af butikken. Data, som kan bruges til at justere indkøb og styre, hvornår der skal nye forsyninger til butikken.

Løsningen bliver med andre ord tilpasset der i leverandørkæden, hvor den giver mening.

- Via de digitale tvillinger kan detailhandlen så øve sig på, hvordan de forbedrer forholdene for frugten. Skal man ændre på temperatur eller luftfugtigheden? Det kan man prøve af på den digitale tvilling, siger han.

Søger partnere

Lige nu søger TSC efter partnere i detailhandlen, der vil være med til at prøve den nye teknologi af.

- Det er stadig meget komplekst for computere at skulle gennemskue modenhed. Det kræver ekstremt meget data, så vi er på udkig efter nogen, der vil være med til at udforske og gå på opdagelse, siger Tommi Mäkinen.

Med andre ord går der lidt, før en sådan løsning vil få entre på markedet.

- Vi tror på omkring to år. Men det handler også om, hvorvidt vi får nogen med til at teste sammen med os, siger Tommi Mäkinen.

Hans umiddelbare vurdering er, at branchen er klar til det teknologiske indtog, men at det især handler om, hvordan de enkelte beslutningstagere har det med teknologi.

- Det handler virkelig meget om firmakulturen, og hvorvidt man har modet til at prøve noget af som nogle af de første. Det handler om at finde de rigtige mennesker i branchen, ikke om branchen som sådan, siger han.

Fakta

  • TCS er en del af Indiens største industrikonglomerat Tata Group og har 510.000 ansatte  i 46 lande. 
  • Virksomheden omsatte for 22 milliarder dollars i regnskabsperioden, der sluttede den 31. marts 2020
  • TCS tilbyder IT- og konsulentløsninger indenfor erhverv, teknologi og ingeniørarbejde. 
  • TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 15.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079