23948sdkhjf

Sådan vil Limo Labels tage sin store bid af det voksende RFID-marked

Den danske labelproducent, Limo Labels, kaster sig nu ind på markedet for RFID-tags og de mange anvendelsesmuligheder.

Limo Labels ser et kæmpe uforløst forretningspotentiale.

Internt er RFID-området siden 2019 hævet op som et af syv strategiområder, og virksomheden har investeret heftigt i maskinparken til at kunne levere på afkastet af den kampagne, virksomheden netop har lanceret.

Målsætningen er at blive den førende leverandør til hele det nordiske marked.

- Vi har i forvejen en lang række af Danmarks største koncerner som kunder i andre sammenhænge, og det er også her, vi starter indsatsen, fortæller Franz Müller, der arbejder som Product Manager for RFID hos Limo Label. Han ville gerne nævne navne, men som på mange andre områder i industrien, så er der NDA-klausuler i aftalerne.

Med til at få ideerne

De sidste 10 år er prisen på de små chipbaserede RFID-tags faldet betragteligt. Og derfor vokser anvendelsesmulighederne og dermed markedet hastigt. De små tags finder eksempelvis vej som betalingsmiddel i forlystelsesparker, eller som erstatning for stregkoder i retail, industri og logistik.

De seneste år er markedet, ifølge Limo Labels, vokset med 10 procent. Og det kommer kun til at vokse yderligere, mener man hos virksomheden, der satser på at få en god bid.

RFID-området hos Limo Labels voksede med 25 procent sidste år.

- Det er jo i virkeligheden kun fantasien, der sætter grænser for, hvor man kan bruge RFID-tags. Og en del af mit job er også at være med til at få ideerne sammen med virksomhederne, siger Franz Müller, der forsøger at indsnævne, på hvilke parametre Limo Labels vil skille sig ud på markedet.

- Vi vil gerne gå efter de mere specielle opgaver. Tags til at sætte bag på biblioteksbøger er der rigtig mange, der kan lave. Men via vores erfaring med produktion af labels, så har vi en fordel i, at vi har mange af løsningerne i forvejen. Der er jo stor forskel på, hvordan en label skal hænge fast på forskellige materialer, forklarer Franz Müller.

Markedet er klar nu

Limo Labels sigter som sagt på at afdække behovet for RFID-tags hos de store industrikoncerner, retailkoncerner og logistikkoncerner, der allerede er i virksomhedens portefølje i andre sammenhænge.

Men et særligt fokus-område får også særlig opmærksomhed. Og det er den danske pharma-industri. Her har Franz Müller budt ind med løsninger til 4-5 store projekter, der kan komme til at fylde godt i ordrebøgerne i de kommende år.

Med den nyligt opdaterede maskinpark sigter Limo Labels på at lande ordrer op til omkring 10 millioner tags om året. I den nedre ende skal man nok regne med at skulle bestille 100.000 tags om året for, at basisomkostningerne ikke vælter business-casen.

- Det sidste års tid har vi brugt tid og penge på at bygge maskiner op og gøre dem klar til noget, som vi ikke har endnu. Simpelthen, fordi vi tror så meget på det her marked, fortæller Franz Müller.

- Det er nu, at markedet er klar. Investeringerne har gjort, at vi er klar til at håndtere større mængder. Vi har netop givet tilbud på en større sag til en norsk kunde, og her har vi kunnet skære 25 procent af prisen, blot på grund af at de nye maskiner kan køre så meget hurtigere, siger Franz Müller.

Der er flere kæmpestore kunder på den internationale scene, som ser ind i teknologien og vil med på vognen. 

- Det er ikke nok for os bare at være dygtige og kunne lave specielle løsninger. Der er stor konkurrence, og vi skal være skarpe og hurtige for at være med, siger Franz Müller.

Læs mere om: RFID
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063