23948sdkhjf

Nyt forsøg: Fragtdroner servicerer Anholt Havmøllepark

Energiselskabet Ørsted og logistikvirksomheden DSV gennemfører forsøg med transport af reservedele og værktøj ved hjælp af fragtdroner

Kan fragtdroner servicere havmølleparker, der ligger langt fra kysten. Det skal et nyt forsøg, som energiselskabet Ørsted har indledt sammen med logistikselskabet DSV. Begge virksomheder har ambitiøse mål om reduktion af CO2, og servicering af havmølleparker ved hjælp af droner kan være en vigtig brik, når reservedele eller værktøj skal transporteres fra land til havmølleparkerne.

- I Ørsted afsøger vi konstant nye muligheder for at minimere nedetiden på vindmøllerne for at øge produktionen af grøn strøm. Ørsted har sammen med DSV søsat et initiativ, som har til formål at bringe reservedelslageret tættere på teknikerne i vindmøllerne for dermed at sikre, at vi hurtigere kan få vindmøllerne til at producere strøm igen. Dronerne flyver på grøn strøm og flyver autonomt ud til offshore transformerstationen, men vi håber på, at vi senere også kan teste dronerne ved vindmøllerne. Ved hurtigt og effektivt at kunne bringe manglende reservedele ud i forbindelse med reparationer kan nedetiden på en vindmølle reduceres og dermed øges produktionen af grøn energi. Samtidig mindskes behovet for transport via skibe, hvilket medfører, at CO2-udledningen i forbindelse med driften af havvindmølleparker mindskes, fortæller Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted i en meddelelse om det nye projekt.

DSV har allerede droner i brug i egne logistikcentre og ser en spændende mulighed for at bruge droneteknologien i nye sammenhænge.

- I DSV arbejder vi hele tiden på at skabe optimale forsyningskæder for vores kunder, og derfor er det oplagt for os at samarbejde med Ørsted om at optimere deres forsyningskæde fra kyst til havvindmølleparker. Det er hurtigt, omkostningseffektivt og grønt, så vi ser frem til at gennemføre forsøgene, fortæller Peter Matthiesen, Head of Innovation & Digital Products i DSV.

Forsøget finder sted ude på havet fra Grenaa til Anholt, og er de første af sin slags, hvor man undersøger brugen af droner over lange afstande til havs.

I første omgang er forsøget planlagt til at vare to uger, hvor dronen skal demonstrere, at den er i stand til at levere komponenter fra Ørsteds driftsbase på Grenaa Havn og 25 km ud til offshore transformerstationen og potentielt til vindmøllerne. Forsøgene gennemføres med en elektrisk drevet drone, der har en rækkevidde på 100 km og en lasteevne på 2,5 kg. Formålet med forsøgene er at afdække, om fragtdroner kan være et realistisk supplement til logistikken i selskabets mange producerende havvindmølleparker, oplyser selskaberne bag projektet.

DSV har entreret med den schweiziske droneleverandør RigiTech samt den danske operatør Holo, som begge er specialister i autonome mobilitetsløsninger. Begge selskaber hjælper til i forbindelse med dronetestflyvningen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093