23948sdkhjf

Greentech-firma sikrer grøn strøm til skibe i tomgang

Stillstrom får med ny aftale mulighed for at prøve en offshore ladestation af i en havnecase og på en bred pallette af skibe

Udenfor havnen i Aberdeen ligger en stribe skibe i tomgang.

Det koster på det store klimaregnskab at lade så mange skibsmotorer gå for at holde skibsfunktionerne kørende, men det skal snart være fortid. I hvert fald hvis det står til greentech-firmaet Stillstrom, der er ejet af Mærsk Supply Service.

Med samarbejdet i Aberdeen får vi mulighed at teste bøjen på flere typer af skibe men også i en setting, hvor der er meget trafik, og derfor måske er behov for flere bøjer, der skal tænkes ind i et multisetup Kristian Borum Jørgensen, administrerende direktør i Stillstrom

Her har man opfundet en bøje, som – lidt forsimplet sagt – fungerer som ladestation, som skibene kan lægge til og koble sig på. Derfra forsyner bøjen skibet med grøn strøm, så motoren kan få sig en lang pause – også til gavn for klimaet.

Bøjen skal nu testes ud for havnen i Aberdeen, og det giver helt nye muligheder for Stillstrom, der allerede er i gang med et pilotprojekt ved en af Ørsteds vindfarme.

- På vindfarmen er bøjen tiltænkt det SOV-skibe, der arbejder i vindfarmen. Med samarbejdet i Aberdeen får vi mulighed at teste bøjen på flere typer af skibe men også i en setting, hvor der er meget trafik, og derfor måske er behov for flere bøjer, der skal tænkes ind i et multisetup, siger Kristian Borum Jørgensen, der er administrerende direktør i Stillstrom.

Grøn strøm

I Ørsted-casen kommer strømmen fra pågældende vindmøllefarm, og den grønne tankegang skal med til Aberdeen, siger direktøren.

- Her skal strømmen komme fra enten offshore vindenergi eller grøn landstrøm. Det bliver en af de ting, vi skal undersøge. Fordelene ved konceptet forsvinder hvis strømmen kommer fra land, der udelukkende stammer fra kulkraft og dermed er en sort kilde, siger Kristian B. Jørgensen.

Det er klart, at vi også tænker, at løsningen skal ud til andre havne, hvor det giver mening Kristian Borum Jørgensen, administrerende direktør i Stillstrom

Og ifølge direktøren er havnen i Aberdeen langt med den grønne tankegang, og derfor er det også naturligt, at Stillstroms projekt skal have flyvehøjde her.

- Port of Aberdeen har en lang tradition for at tænke grønt, og derfor er de en oplagt samarbejdspartner. Men det er klart, at vi også tænker, at løsningen skal ud til andre havne, hvor det giver mening, siger direktøren.

Han fortæller, at Stillstrom blandt andet kigger på havne i Europa og Nordamerika samt udvalgte steder i Asien.

- De pågældende havne skal have adgang til grøn strøm, og så er det vigtigt for os at få havne med, som har en god størrelse og tiltrækker en type skibe, der er relevant for os. Og endelig skal det være et sted, hvor mange skibe ligger i tomgang i perioder, siger Kristian B. Jørgensen.

Undersøger businesscase

Lige nu er aftalen med Aberdeen alene på projektbasis, hvor det over de næste 5-6 måneder skal afklares, om der er businesscase for at installere en eller flere af de omtalte batteribøjer.

- Det skal give mening både for os og for Aberdeen. Og så skal vi se, hvad interessen er fra lokale interessenter og ikke mindst de skibe, der skal bruge løsningen. Det er det de næste måneder skal bruges på, og hvor vi skal se, om der er en fornuftig businesscase at gå videre med, siger Kristian B. Jørgensen.

Stillstrom: Offshore Charging Concept from Maersk Supply Service from Maersk Supply Service on Vimeo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219