23948sdkhjf

GN skifter ud på toppost efter svært kvartal

Efter otte år i front for GN Audio har 67-årige René Svendsen-Tune valgt at takke af på direktørposten for i højere grad at hellige sig sin bestyrelseskarriere.

Det oplyser lydkæmpen i en selskabsmeddelelse.

Hans afløser bliver 51-årige Peter Karlstromer, der kommer fra den svenske vagt- og alarmkoncern Securitas Group, og som tidligere har gjort karriere hos blandt andet Cisco Systems og McKinsey. Peter Karlstromer tiltræder 16. Januar, men for at sikre en glidende overgang, fortsætter René Svendsen-Thune et stykke ind i 2023.

- Jeg vil gerne takke René oprigtigt for hans otte års tjeneste som administrerende direktør og før det otte års tjeneste som medlem af bestyrelsen. René afleverer en virksomhed i fremragende stand, udtaler GN’s bestyrelsesformand Per Wold-Olsen, og fortsætter:

- Samtidig er bestyrelsen og jeg glade for, at Peter Karlstromer har accepteret muligheden for at tage GN Audio videre. Den nuværende verdenssituation er udfordrende, men vi og Peter ser store muligheder for virksomhedens fremtidige udvikling.

Optimisme trods modvind

Nyheden om direktørskiftet lander samtidig med GN’s regnskab for årets tredje kvartal. Her blev spændingen dog allerede punkteret for en uge siden, da koncernen valgte at nedjustere forventningerne til året ganske markant, hvilket primært skyldtes udviklingen i Audio-divisionen.

Nu afslører tallene, at GN kom ud af kvartalet med en omsætning på 4701 mio. kr. og et justeret driftsresultat (ebita) på 548 mio. kr.

I høreapparatsdivisionen tegner GN Store Nord sig for en vækst på 15 pct., om end den organiske vækst lyder på et rundt nul, og ifølge Gitte Aabo, adm. direktør i GN Hearing, giver seneste produktlancering i august positive indikationer, når det kommer til at sikre den fortsatte vækst.

- Jeg er meget opmuntret af den positive markedsmodtagelse og den stærke kundeefterspørgsel efter vores nye flagskibsprodukt, ReSound Omnia, og den tilsvarende Beltone Achieve, siger direktøren, ifølge hvem den nye produktplatform i oktober sikrede tocifret vækst på kerneforretningen.

- Med vores fuldt opdaterede portefølje på tværs af alle kundesegmenter, inklusive den nyåbnede håndkøbskanal i USA, er GN Hearing stærkt positioneret til at tage markedsandele, lyder det videre.

I audio-divisionen, der de seneste år har trukket en pæn del af væksten hos GN, lød den organiske vækst i årets tredje kvartal på - 2 pct. Særligt har forbrugersegmentet svigtet med et fald på 34 pct., og SteelSeries, der i fjor blev erhvervet i en milliardhandel, tegner sig i årets tredje kvartal for en tilbagegang på 13 pct. Mens det forbrugerrettede marked med headsets og kommunikationsudstyr bragede frem under corona, er vinden altså vendt, men ifølge den afgående direktør er der fortsat gode muligheder i også den del af koncernen.

- I dag er GN Audio dobbelt så stor, som forretningen var i 2019, og vi oplever fortsat, at flere organisationer bevæger sig mod fleksible og hybride arbejdsmiljøer, udtaler René Tune-Svendsen, der fortsætter.

- I en makroøkonomisk ustabilitet er det afgørende for beslutningstagere at fortsætte med at investere i de typer omkostningseffektive produktivitetsforøgende enheder, som GN Audio tilbyder. Vi anerkender den nuværende stemning på markedet, så vi vil tage proaktive og stærke handlinger for at tilpasse os en foranderlig og uforudsigelig verden.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109