23948sdkhjf

To diplomingeniøruddannelser bliver til én

Danmarks Tekniske Universitet og Ingeniørhøjskolen i København er fusioneret per 1. januar 2013.
Fusionen mellem Danmarks Tekniske Universitet, DTU, og Ingeniørhøjskolen I København, IHK, betyder, at DTU er Danmarks største udbyder af diplomingeniøruddannelsen.

I forbindelse med fusionen bliver uddannelsens profil skærpet, og målet er resultatet en ny og endnu mere attraktiv uddannelse, der forener det bedste fra de to uddannelsesinstitutioner. Fremtidens diplomingeniøruddannelse skal ifølge de to være praksisorienteret, erhvervsrettet og innovativ. Målet er at uddanne diplomingeniører, som skal medvirke til at sikre dansk konkurrencekraft og skabe arbejdspladser i erhvervslivet.

Nyt center for innovation og entreprenørskab
Rektor for DTU Anders Bjarklev glæder sig over fusionen, der styrker DTU både som uddannelsesinstitution og innovationskapacitet.

- Fusionen betyder, at DTU fremover kan uddanne endnu flere og bedre diplomingeniører, som kan medvirke til at skabe innovative løsninger og produkter til gavn for virksomheder og det danske samfund. Med fusionen højner vi fagligheden i uddannelsen af diplomingeniører, og samtidig vil praksisnærheden og det tætte samarbejde med især små og mellemstore virksomheder understøtte DTU’s position som førende inden for samarbejde med erhvervslivet, siger Anders Bjarklev.

DTU’s rektor glæder sig også over, at fusionen er helt i tråd med regeringens innovationsstrategi. Her er et af fokuspunkterne, at uddannelser medtænkes i innovationskæden, så uddannelsesinstitutionerne i højere grad medvirker til at øge innovationskapaciteten i samfundet. Det skal blandt andet ske gennem etableringen af et nyt center for innovation og entreprenørskab, som skal styrke samarbejdet mellem virksomheder, studerende, forskere og undervisere.

- Det nye center skal fungere som innovationspartner for især små og mellemstore virksomheder og samtidig styrke diplomingeniøruddannelsen ved at skærpe den praktiske og anvendelsesorienterede vinkel. Det skal ske, ved at studerende som en del af undervisningen medvirker til at løse små og mellemstore virksomheders udfordringer inden for innovation. Desuden vil undervisningsforløb i innovation og entreprenørskab blive en integreret del af uddannelsesforløbet for diplomingeniørerne. På den måde vil vi uddanne ingeniører, der kan skabe værdi for de virksomheder, de bliver ansat i – og dermed for samfundet – allerede fra dag et, siger Anders Bjarklev.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095