Første røde tal siden 2009
Positive forventninger til 2013
Opkøb i sigte
Detailhandelen har skruet kraftigt ned for investeringer i digital skiltning under den økonomiske afmatning. I hvert fald melder virksomheden Mermaid A/S, der leverer digital skiltning til primært detailhandelen, om et markant fald i omsætningen på 26% i 2012, hvor selskabet nåede en omsætning på 52,9 mio. kr. Det skal ses i lyset af, at selskabet lagde fra land i 2012 med optimisme og forventninger om en pæn vækst i omsætningen til niveauet 75-85 mio. kr., men ordreindgangen har ifølge selskabet været meget skuffende i løbet af 2012. Den markant lavere end ventede omsætning forplanter sig på bundlinjen, hvor selskabet realiserer røde tal for første gang siden 2009. Resultat før afskrivninger (EBITDA) lander på -3,1 mio. kr. mod 7,1 mio. kr.i 2011. Årets resultat er negativt med -5,1 mio. kr. efter et positivt resultat i 2011 på 1,6 mio. kr. Regnskabet er dog ikke uden lyspunkter. Der var fremgang i det norske datterselskab og pengestrømmen fra driften var positiv. Mermaid fremstår fortsat velkonsolideret med en høj egenkapitalandel (68,7%) og klarer sig uden rentebærende gæld. På trods af opbremsningen i markedet ser Mermaid positivt på 2013. En positiv udvikling i ordrebeholdningen sidst på året – ikke mindst i datterselskaberne i Norge og Sverige – danner sammen med positive forventninger til nye produkter baggrund for en forventet omsætning i niveauet 70-80 mio. kr. i 2013 og et positivt resultat før afskrivninger på 3-8 mio. kr. Mermaid vurderer, at der er et udskilningsløb i gang blandt konkurrenterne i Danmark og Skandinavien. Selskabet vil gerne være en ledende aktør i dette spil og arbejder målrettet med at finde opkøbsemner i de skandinaviske lande. Helt konkret har selskabet ambitioner om at foretage et til to opkøb i 2013. At der er tyngde bag ambitionen understøttes af, at selskabet i 2012 var i realitetsforhandlinger om overtagelse af en tysk virksomhed.