23948sdkhjf

Lær research i sociale medier

Sælges
Stand
Ny
Undervisningsregion
Danmark
Periode(r)
19. maj 2021

19. maj 2021
  Se Intro-video

https://f.io/NDcgtW69

 

Når vi snakker om sociale medier, handler det ofte om den mørke side af sociale medier: Spredning af misinformation, algoritmer som prioriterer kontroverser og sensationer, tomme kalorier i form af sjove videoer og narcissistiske selfier med trutmund.

Heldigvis har sociale medier også en lysere side fyldt med mennesker og fællesskaber, som bruger sociale medier konstruktivt. Tusinder af mennesker og organisationer bruger hver dag sociale medier til at dele og udveksle tanker og viden på fredelig vis.

På dette kursus lærer du at finde nyttigt indhold til din journalistik i sociale medier. Kurset giver dig en indføring i at lave research i sociale medier – med forskellige indgangsvinkler alt afhængig af, hvor du befinder dig i den journalistiske arbejdsproces.

Problemet med research og søgning i sociale medier er, at de forskellige sociale medieplatforme gør det vanskeligt for eksterne søgemaskiner som Google at indeksere indhold. Det har skabt en situation, hvor det at søge efter indhold og personer i sociale medier ofte kræver kendskab til metoder og redskaber, fordi hver platform har sin egen søgefunktion og indretning.

Kursets underviser Kristian Strøbech har i mange år undervist journalister i ind- og udland i research i sociale medier, og i dette kursus deler han alle sine aktuelle metoder til at stille skarpt på indhold, netværk og samtaler i sociale medier.

På kurset lærer du at researche både i nyhedssituationer og til grundresearch. Du lærer at researche på følgende sociale medier: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat og TikTok.

 

Målgruppe

Journalister, redaktører, redaktionelle SoMe-medarbejdere og redaktionelle researchere.

 

Kursusindhold

Her er en oversigt over kursusplanen, som samtidig giver et godt overblik over, hvad du lærer på kursets fire moduler:

Modul 1: Find øjenvidner til breaking news:

  • Find øjenvidner til breaking news på Facebook
  • Lokations-søgning på Facebook med ekspertredskab
  • Find øjenvidner og nyheder med lokationssøgning på Twitter
  • Find breaking news indhold på Snapchat
  • Find breaking news indhold på Instagram
  • Perspektiver på modul 1

Modul 2: Journalistisk research i sociale medier:

  • Introduktion
  • Find indhold og temaer i TikTok
  • Find eksperter og cases i LinkedIns nyhedsstrøm
  • Find hashtagfællesskaber på LinkedIn
  • Find samtalens søgeord med Google Trends
  • Find samtaler og fællesskaber på Facebook
  • Research og kortlægning på Twitter
  • Perspektiv på modul 2

Modul 3: Stærke overvågningsredskaber:

  • Introduktion til TweetDeck
  • Lav dit eget mix på TweetDeck
  • CrowdTangle breder sig på de danske redaktioner

Modul 4: Din profil, sammenstødet mellem job og privatliv:

  • Gode råd og overvejelser omkring dine personlige profiler i sociale medier.
  Form

Kurset er baseret på læringsvideoer med underviser Kristian Strøbech. I videoerne får du både oplæg og skærminstruktioner. Videoerne varierer i længde mellem 2 og 9 minutter.

Kurset består af samlet ca. 13 timers online undervisning. En kombination af sammenlagt 20 videoer + grafik, eksempler, litteratur og opgaver, der altså svarer til samlet cirka 2 kursusdage. Der er ikke noget fysisk undervisning i kurserne – alt er digitalt. Man kan altså vælge at følge kurset præcis hvor man vil og hvornår man vil.

Efter din tilmelding vil du inden for 5 dage modtage en mail med adgangen til kurset.



Send til en kollega

0.734