23948sdkhjf

Få svar på ofte stillede spørgsmål om LEI her

Et nyere tiltag sikrer virksomheder, der handler med værdipapirer, en sikker og gennemsigtig handel.

Sikkerheden består i en 20-cifret kode, der kaldes LEI. Er du lidt i tvivl om, din virksomhed bør ansøge om en LEI-kode, eller ønsker du at blive klogere på sikkerhedssystemet, så læs med her. Her kommer de ofte stillede spørgsmål.

Hvad er LEI?
LEI står for Legal Entity Identifier, hvilket forklarer, hvordan koden gør det muligt at spore virksomheder på baggrund af deres 20 cifre. Fra slutningen af 2017 har det været et krav for alle EU-lande, at virksomheder, der laver finansielle transaktioner, skal være registreret med en LEI-kode. Koden gør, at alle transaktioner bliver rapporteret og sendt til de tilsynsførende myndigheder.

Hvem skal ansøge om LEI?
Alle virksomheder, der handler med derivater eller værdipapirer, skal have en LEI-kode. Det gælder alt lige fra virksomheder til investeringsselskaber og fonde. Hvis ens bank står for værdipapirsrapporteringen, vil banken kræve en LEI-kode for at kunne gennemføre transaktionen. Kravet om LEI omfatter dog ikke enkeltmandsvirksomheder.

Hvordan skaffer jeg en LEI-kode?
Hvis det er lovpligtigt for din virksomhed at have en LEI-kode, kan du skaffe den via en af udbyderne. Der er efterhånden en håndfuld udbydere på markedet, men vælg hellere en udbyder der har erfaring med LEI – de har oftest også størst brugervenlighed ved deres ansøgningsskemaer. Registrer LEI hos NordLei, der både tilbyder assisteret og direkte ansøgning af LEI.

Hvorfor har man brug for LEI?
Sikkerhedsperspektivet fylder rigtig meget i svaret på det her spørgsmål. G20-landene tog initiativ til LEI som følge af finanskrisen i 2008. Systemet gør det muligt at identificere enhver juridisk enhed, så kriminaliteten mindskes. Derfor har alle virksomheder, der udfører finansielle transaktioner, brug for en LEI-kode.

Send til en kollega

0.047