23948sdkhjf

Track dine KPI’er bedre med større overblik og forståelse

Den digitale og teknologiske udvikling har i de seneste år været omsiggribende. Et digitaliseret samfund har igennem denne udvikling vist sig at være et mere produktivt samfund.

Vigtigheden i at følge virksomhedens nøgletal

Fra erfaring kan det ses, at den stigende produktivitet sideløbende med samfundets digitalisering også gør sig gældende i erhvervslivet. Datadrevne virksomheder har vist sig at være mere produktive og profitable end andre virksomheder og der er derfor også flere og flere, der rigt gør brug af data og KPI’er til fordel for udvikling i deres forretning. Med et konstant overblik over en virksomheds vigtigste nøgletal og data bliver det nemlig muligt hele tiden at kunne holde en finger på pulsen i forhold til driften. Dermed er det også hele tiden muligt at kunne vurdere præcist, hvor og hvordan udviklingen skal hænde. 

Mange virksomheder benytter sig af KPI’er i deres hverdag til at danne sig et overblik over driften. KPI’erne bliver brugt på forskellige niveauer og oftest til at vurdere, hvor effektiv virksomheden er til at lykkedes med dens strategiske målsætninger. Man kan altså sige, at KPI’er typisk bliver brugt som en form for kompas til at guide en virksomhed i den rigtige retning. Alt efter virksomheden og dens specifikke mål, kan KPI’er se meget forskellige ud. Det kan være, at man har behov for at få analyseret en virksomheds salgsrate, omsætningshastighed, overskudsgrad, general aktivitet osv. Det er derfor vigtigt at sætte sig nogle konkrete målsætninger, før man kan vurdere, hvilke KPI’er der giver bedst mening at skulle tracke. 

Et værktøj til tracking

Fordelen ved at kunne tracke en virksomheds KPI’er på daglig basis er, at det konstant er muligt for den enkelte medarbejder at følge med i, hvor godt det går med at indfri virksomhedens mål. Med en hjælpende hånd fra et dashboard bliver det muligt at få samlet og visualiseret en virksomheds KPI’er på en effektiv og overskuelig måde. 

Med en overflod af data kan det hurtigt blive distraherende at skulle bruge den som et værktøj til at danne overblik over en virksomheds drift. Formålet ved at danne nogle fokuserede nøgletal er, at de giver informationer omkring en virksomheds, en afdelings eller enkelte medarbejders performance. Med disse informationer bliver det muligt at kunne se, hvor det går godt, samt hvor der er plads til forbedring. KPI’er er ofte anvendt blandt mange virksomheder og de bliver brugt til at åbne op for et fokuseret udviklingspotentiale. Dashboardet er designet til at præsentere en virksomheds data på en visuel og let-tilgængelig måde. Det kan være en samling af diagrammer, statistikker, tal eller figurer, der sammen viser en given datamængde fra flere vinkler. Med et dashboard hængende på kontorvæggen er de vigtigste KPI’er altid lige foran næsen på alle i virksomheden, hvilket gør det nemmere at holde fokus på målet og holde kursen på den rette vej. De visualiserede KPI’er på dashboardet opdateres på minutbasis så blot ved at skænke det et blik et par gange om dagen, er det muligt at holde sig opdateret på virksomhedens konstante udvikling. 

Med en sådan form for indsigt i virksomhedens drift er det muligt at kunne kortlægge virksomhedens forrige situation, konkludere på nutiden og forudsige fremtiden.

Send til en kollega

0.015