23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 128-312861
Offentliggjort
06.07.2020
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

Fiskeristyrelsen

Vindere

(16.10.2020)
Anchor Lab K/S
Copenhagen V

Udbud af rammeaftale om levering og vedligehold mv. af it-system til overvågning af fiskefartøjer (Remote Electronic Monitoring (REM) in EU Fisheries)


Fiskeristyrelsen

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Fiskeristyrelsen
CVR-nummer: 39097176
Postadresse: Nyropsgade 30
By: København V
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 1780
Land: Danmark
Kontaktperson: Uffe Sveistrup
E-mail: uffsve@fiskeristyrelsen.dk
Telefon: +45 72185710

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://fiskeristyrelsen.dk/

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/202fb7de-7714-49bc-aff7-9ad4ccb50703/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/202fb7de-7714-49bc-aff7-9ad4ccb50703/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af rammeaftale om levering og vedligehold mv. af it-system til overvågning af fiskefartøjer (Remote Electronic Monitoring (REM) in EU Fisheries)

II.1.2) Hoved-CPV-kode
30230000 Computerrelateret udstyr
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

I forbindelse med fastlæggelsen af fiskekvoter for 2020 blev det politisk besluttet, at der skal indføres elektronisk monitorering af hovedparten af det danske fiskeri med bundslæbende redskaber i Kattegat, idet torskebestanden i Kattegat er i meget dårlig forfatning. Projektet skal således tilvejebringe detaljerede registreringer, om hvor hver fangstoperation (trawltræk) er foregået med henblik på at kunne dokumentere generel regeloverholdelse i jomfruhummerfiskeriet i Kattegat, herunder i forhold til udsmid af torsk og andre arter samt affald.

Projektet har særligt fokus på at monitorere bifangsterne af torsk, da torskebestanden og dermed også kvoten for torsk er på et meget lavt niveau. Ordregiveren indgår en individuel aftale med alle deltagende fartøjsejere om en ”Vessel Monitoring Plan”, der definerer de præcise krav til installation af kameraer, sensorer, hardware mv. Den overordnede model for transmission af sensor- og videodata af et flowdiagram i bilag 2 til rammaftalen.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 8 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
30232700 Central styreenhed
32333200 Videokameraer
30237475 Elektriske sensorer
72268000 Levering af programmel
50312600 Vedligeholdelse og reparation af informationsteknologisk udstyr
72267100 Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi
72250000 System- og supporttjenester
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK DANMARK
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Baggrunden for den udbudte rammeaftale er et kameraprojekt i Kattegat. I forbindelse med fastlæggelsen af fiskekvoter for 2020 blev det politisk besluttet, at der skal indføres elektronisk monitorering af hovedparten af det danske fiskeri med bundslæbende redskaber i Kattegat, idet torskebestanden i Kattegat er i meget dårlig forfatning. Kameraprojektet har til formål at dokumentere jomfruhummerfiskeriet i Kattegat, herunder særligt bifangsten af torsk og overholdelsen af landingsforpligtelsen. Projektet skal således tilvejebringe detaljerede registreringer, om hvor hver fangstoperation (trawltræk) er foregået med henblik på at kunne dokumentere generel regeloverholdelse i jomfruhummerfiskeriet i Kattegat, herunder i forhold til udsmid af torsk og andre arter samt affald. Projektet har særligt fokus på at monitorere bifangsterne af torsk, da torskebestanden og dermed også kvoten for torsk er på et meget lavt niveau. Ordregiveren indgår en individuel aftale med alle deltagende fartøjsejere om en ”Vessel Monitoring Plan”, der definerer de præcise krav til installation af kameraer, sensorer, hardware mv. Den overordnede model for transmission af sensor- og videodata af et flowdiagram i bilag 2 til rammaftalen.

Udvælgelsen af fartøjer til kameraprojektet sker i flere faser:

- De første 15 fartøjer skal have installeret kamera ombord inden udgangen af 2020.

- I løbet af 2021 og 2022 installeres kameraudstyr på de øvrige fartøjer, som er omfattet af projektet.

I alt forventes omkring 100 fartøjer i Kattegat at få installeret kameraudstyr.

Konceptet for kameraprojektet baserer sig på European Fisheries Control Agency’s “Technical guidelines and specifications for the implementation of Remote Electronic Monitoring (REM) in EU Fisheries” fra 2019, som er tilgængelig via dette link:

https://www.efca.europa.eu/sites/default/files/Technical%20guidelines%20and%20specifications%20for%20the%20implementation%20of%20Remote%20Electronic%20Monitoring%20%28REM%29%20in%20EU%20fisheries.pdf

Dette er kun en overordnet beskrivelse af kameraprojektet, og kravene til kameraudstyr mv. fremgår af kravspecifikationen og rammeaftalens vilkår. Kravspecifikationen kan på enkelte punkter fravige ovennævnte "Technical guidelines and specifications".

Typer af fiskeri

Der er tale om et blandet fiskeri med bundslæbende redskaber, hvor hovedarten er jomfruhummer. Ud over jomfruhummer fanges også torsk, rødspætte og tunge.

Omkring 140 fartøjer driver fiskeri efter jomfruhummer i Kattegat, men kun fartøjer med en vis fiskeriakti-vitet (havdage) i en referenceperiode omfattes af kravet om kameraovervågning (ca. 100 fartøjer). Disse fartøjer er mellem ca. 10 og 25 meters længde over alt, idet dog de fleste fartøjer har en længde på mellem 11 og 17 meter. Fartøjernes motoreffekt varierer mellem ca. 100 og 600 kW. Fartøjerne er overvejende byg-get i enten træ eller stålmateriale, mens enkelte fartøjer er bygget i glasfiber. Hovedparten af fartøjerne er bygget mellem 1959 og 1988.

Baseret på det historiske fiskerimønster kan der være tale om op til ca. 15 000 fangstrejser om året, hvor fangstrejsens længde typisk varierer mellem 1 og 4 dage. I 2019 blev landet i alt ca. 2 400 tons jomfruhummer i Kattegat.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Kvalitet / Vægtning: 50 %
Pris - Vægtning: 50 %
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 8 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 36
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Mulighed for forlængelse af rammeaftalen med 1 gange 12 måneder.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kunden har option på at erhverve brugsret til flere end 10 brugere til den pris pr. bruger, der er angivet i bilag 4.

Kunden har option på at forlænge brugsretsperioden for analysesystemet for tiden efter kontraktudløb med ét år på vilkårene i rammeaftalen, herunder prislisten i bilag 4, og kunden kan udbytte optionen 3 gange.

Hver fartøjsejer har option på for egen regning at indgå aftale med leverandøren om brugsret (inkl. vedligehold og support) til udstyr i tiden efterkontraktudløb for ét år på vilkårene i rammeaftalen, herunder prislisten i bilag 4, og hver fartøjsejer kan udnytte optionen 3 gange.

Optioner udnyttes ved skriftlig meddelelse til leverandøren.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: ja
Projektets identifikation:

(EU) 508/2014, artikel 76

II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Det er et minimumskrav, at tilbudsgiveren har en positiv egenkapital og i gennemsnit et positivt resultat for de seneste 2 regnskabsår ifølge den senest tilgængelige årsrapport.

Tilbudsgivers udfyldelse af ESPD:

Tilbudsgiver angiver at virksomheden opfylder alle minimumskrav til egnethed, ved at svare ”ja” i del IV ”Udvælgelseskriterier” i ESPD’et.

I forhold til dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet, skal tilbudsgiver fremlægge følgende dokumentation:

Den senest tilgængelige årsrapport eller uddrag heraf, hvis offentliggørelse af årsrapporter er lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiver er etableret.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver (a) inden for de seneste 5 år (b) til 3 kunder (c) har leveret har it-systemer til overvågning af fiskefartøjer med sensorer og kameraer svarende til udbuddets kontraktgenstand, (d) der er idriftsat for 20 fiskefartøjer eller derover for hver leverance.

Tilbudsgivers udfyldelse af ESPD:

Tilbudsgiver angiver at virksomheden opfylder alle minimumskrav til egnethed, ved at svare ”ja” i del IV ”Udvælgelseskriterier” i ESPD’et.

I forhold til dokumentation for teknisk og faglig formåen, skal tilbudsgiver fremlægge følgende dokumentation:

En referenceliste med information om 3 leverancer:

a) inden for de seneste fem år

b) til 3 kunder

c) hvor der er levereret it-systemer til overvågning af fiskefartøjer med sensorer og kameraer svarende til udbuddets kontraktgenstand,

d) der er idriftsat for 20 fiskefartøjer for hver leverance. For hver leverance skal angives:

1) kundens navn

2) en overordnet beskrivelse af det leverede it-systems karakteristika, og

3) antallet af fiskefartøjer, hvor it-systemet er idriftsat.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 05/08/2020
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Tilbud skal være gyldige indtil: 05/11/2020
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 05/08/2020
Tidspunkt: 10:01

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/07/2020

Send til en kollega

0.047