23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 138-338998
Offentliggjort
20.07.2020
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland

Vindere

ICP-MS + ICP-OES-udstyr

(23.10.2020)
LAB DENMARK
Tonsbakken 16
2740 Skovlunde

ICP-MS + ICP-OES-udstyr


De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
CVR-nummer: 55145016
Postadresse: Øster Voldgade 10
By: København K
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 1350
Land: Danmark
Kontaktperson: Marianne Vestergaard
E-mail: mve@geus.dk
Telefon: +45 31103038

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.geus.dk

Internetadresse for køberprofilen: http://www.geus.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=275012&B=KA
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=275012&B=KA
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Forskning

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

ICP-MS + ICP-OES-udstyr

Sagsnr.: 046-0023
II.1.2) Hoved-CPV-kode
38430000 Apparater til fysisk eller kemisk analyse
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

GEUS ønsker at udvide sine laboratoriefaciliteter ved indkøb af ICP-MS og ICP-OES-udstyr. En stor del af GEUS’ arbejde foregår i samarbejde med nationale eller internationale partnere og omfatter en bred vifte af forskellige projekttyper. Udstyret skal derfor være i stand til at favne bredt projekt- og arbejdsmæssigt, og samtidig have en instrumentel konfiguration, der opfylder specifikke krav til de arbejdsfelter, en geologisk undersøgelse har behov for, fx analyse af væskeinklusioner i mineraler, miljøanalyser, og kombinerede analyser med forskellige isotoper, spor- og hovedelementer i et spektra af geologiske og biologiske materialer. Hermed kan GEUS bidrage til et paradigmeskifte inden for vores tilgang til analyse af naturlige materialer, herunder at opnå ny viden om fx malm-forekomster, grundvands-, olie- og gas forhold, organiske forureningskomponenter, m.v. Et væsentligt resultat er implementering af split-stream-metode, hvorved datamængden, mens datakvaliteten bibeholdes.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
38432000 Analyseapparatur
38433300 Spektrumanalyseapparat
38434560 Kemianalysatorer
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Hovedudførelsessted:

København K

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

GEUS ønsker at udvide sine laboratorie-faciliteter ved indkøb af ICP-MS og ICP-OES udstyr. En stor del af GEUS’ arbejde foregår i samarbejde med nationale eller internationale partnere og omfatter en bred vifte af forskellige projekttyper. Udstyret vil bidrage til dette koncept og skal derfor være i stand til både at favne bredt rent projekt- og arbejdsmæssigt, og samtidig have en instrumentel konfiguration, der opfylder specifikke krav til de mange arbejdsfelter, som en geologisk undersøgelse har behov for. Dette indbefatter fx analyse af væskeinklusioner i mineraler, miljøanalyser, og kombinerede analyser med forskellige isotoper, spor/ og hovedelementer i et bredt spektra af geologiske og biologiske materialer.

Formålet er, at GEUS kan bidrage til et paradigmeskifte inden for vores tilgang til analyse af naturlige materialer, herunder at opnå ny viden om fx malmforekomster, grundvands-, olie og gasforhold, organiske forureningskomponenter m.v. Et væsentligt resultat er implementering af split-stream-metode, hvorved datamængden øges, samtidig med at datakvaliteten bibeholdes. Det er hensigten, at metoden løbende udvikles, evt. i samarbejde med leverandøren.

Specifikt ser vi implementering af split-stream-metoden som et vigtigt værktøj i nært samarbejde med GEUS’ skanning-elektronmikroskop (SEM) og KU-IGN's elektronmikrosonde (EMP) til frembringelse af nye datasæt, der kombinerer data fra de respektive instrumenter for at løse komplekse geologiske, biogeologiske, industrielle og antropogene problemstillinger, herunder også ifm. klimatiske forhold og miljøforurening.

Kvaliteten og anvendeligheden af ICP-MS og ICP-OES-udstyret vil derfor være med til at bestemme GEUS’ fremtidige arbejdsfelter, og den viden, som kan frembringes vha. udstyret, vil bidrage til, at GEUS bibeholder sin position som en vigtig aktør inden for det eovidenskablige område i både Danmark, Ggrønland og internationalt.

Specifikt er det vigtigt at ICP-MS-instrumentet skal kunne kvantificere grundstof- og metalindholdet i væskeinklusioner af få mikrometers (μm) størrelse, og at det er i stand til at kunne analyse en- eller flercellede organismer i grund-/overfladevand ifm. miljøundersøgelser, og samtidig kvantificere indholdet af grundstoffer/metaller i opløsninger.

Optimalt benyttes hertil en såkaldt single cell ICP-MS, der har et special-designet prøveintroduktionssystem og en høj dataopsamlingshastighed (100 000 datapunkter per sekund eller bedre).

For ICP-OES-instrumentet skal axial mode og radial mode kunne bruges samtidigt (dvs. i såkaldt Dual View mode) og ikke kun sekventielt (fx med axial mode for ultraviolet lys, og med radial mode for synligt lys) mhp komplekse, hurtige analyser.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Start: 21/10/2020
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

- Der kan tilkøbes ekstra PM service efter levering.

- Der kan tilkøbes ekstra træning.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Vedr. pkt II.2.7 varighed af kontrakten etc. Hermed menes, at instrumentet leveres inden for tidrammen 6-8 uger fra kontraktunderskrift, inklusive de max 5 dage fra levering til påbegyndelse af installation.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Erklæring om virksomhedens soliditetsgrad i de 2 seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i de 2 seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 10 % i hver af de 2 seneste disponible årsrapport/årsregnskab.

Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.

Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

En liste over de 3 betydeligste sammenlignelige leverancer, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år inden tilbudsfristen.

Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser og varer, leverancen vedrørte, samt tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Der skal kunne fremvise mindst 3 referencer.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 17/08/2020
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 17/08/2020
Tidspunkt: 12:00

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger.

Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.

Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 31. juli 2020 kl. 12.00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret.

Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail: dksupport@eusupply.com eller telefon (+45) 70 20 80 14.

Ansøger skal med sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.

Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde.

Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § 140 stk. 1, nr. 2-3.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på:

https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
16/07/2020

Send til en kollega

0.062