23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 217-533084
Offentliggjort
06.11.2020
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Udenrigsministeriet

Vindere

Bistand til TRA med implementering af High Availability Data Center

(06.11.2020)
Optimero A/S
Tuborgvej 5
2900 Hellerup

Tildeling af kontrakt på rammeaftale


Udenrigsministeriet

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Udenrigsministeriet
CVR-nummer: 43271911
Postadresse: Asiatisk Plads 2
By: København
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1448
Land: Danmark
E-mail: um@um.dk
Telefon: +45 33920000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.um.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Tildeling af kontrakt på rammeaftale

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Udenrigsministeriet påtænker at tildele Optimero A/S en kontrakt på en eksisterende rammeaftale mellem parterne.

Kontrakten omfatter alene opgaver, der falder inden for rammeaftalen, og opgaverne vil blive udført inden for rammeaftalens løbetid.

Udenrigsministeriet anser, at kontrakten vil udgøre et ordinært og fuldt lovligt træk på rammeaftalen.

Udenrigsministeriet offfentliggør denne bekendtgørelse, da kontrakten - i sammenhæng med ydelser, der allerede er udført på grundlag af rammeaftalen - indebærer en samlet omsætning på rammeaftalen, der overstiger den oprindeligt anslåede værdi af rammeaftalen.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 1 800 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72220000 Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik
72240000 Systemanalyse og programmering
72250000 System- og supporttjenester
72222000 Strategisk gennemgang og planlægning af informationssystemer eller -teknologi
72224000 Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring
72224100 Planlægning af implementering af et system
72224200 Planlægning af kvalitetssikring af systemer
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: TZ TANZANIA
Hovedudførelsessted:

Tanzania

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Den eksisterende rammeaftale mellem Udenrigsministeriet og Optimero A/S blev udbudt i EU-udbud ved udbudsbekendtgørelse nr. 2017/S 172-352358. Rammeaftalens værdi er heri anslået til 6 mio. DKK.

Meddelelse om, at rammeaftalen er indgået med Optimero A/S har Udenrigsministeret offentligjort i bekendtgørelse nr. 2017/S 248-523737. Heri er rammaaftalens samlede værdi angivet til 5 458 500 DKK.

Rammeaftalen vedrører it-konsulentydelser, som udføres i form af bistand til skattemyndigheden i Tanzania, Tanzanian Revenue Authority ("TRA"). Bistanden udføres i Tanzania. Rammeaftalen er gældende i perioden 22. december 2017- 21. december 2021. TRA er - på vegne af Udenrigsministeriet - berettiget til at trække på de omfattede ydelser i hele rammeaftalens løbetid, jf. også udtrykkelig angivelse herom i pkt. II.2.4) i ovennævnte bekendtgørelser.

Den kontrakt, som Udenrigsministeriet ønsker at tildele til Optimero på rammeaftalen, vedrører bistand til etablering af et High Availability Data Center ("HADC"). Sådan bistand er omfattet af det oprindelige scope for rammeaftalen. HADC er således omtalt i udbudsmaterialet, herunder i bilag til rammeaftalen. Etableringen af HADC er imidlertid blevet betydeligt forsinket, og parterne har derfor prioriteret anden bistand til TRA ved anvendelse af rammeaftalen.

Værdien af kontrakten vedrørende HADC udgør 1,8 mio. DKK, som er den merbevilling, som Udenrigsministeriet stiller til rådighed. I overensstemmelse med rammeaftalens vilkår, fastlægges Optimeros præcise ydelser i en dialog mellem TRA og Optimero inden for denne økonomiske ramme. Udenrigsministeriets faktiske udgift på grundlag af kontrakten kan derfor godt blive mindre end 1,8 mio. DKK.

Kontraktens ydelser skal leveres i tiden frem til 30. juni 2021. Udenrigsministeriet har dog option på - inden for den økonomiske ramme på 1,8 mio. DKK - at trække på Optimero A/S ind til rammeaftalens udløb pr. 21. december 2021. Det vil primært blive aktuelt, hvis implementeringen af HADC bliver forsinket i forhold til den nuværende tidsplan.

II.2.5) Tildelingskriterier
Pris
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Ydelserne i henhold til kontrakten skal udføres inden 30. juni 2021. Udenrigsministeriet har dog option på at forlænge udførelsesperioden frem til senest 21. december 2021.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Udenrigsministeriet anser tildeling af kontrakten til Optimero A/S for at være lovlig uden en forudgående offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende, da i) kontrakten tildeles på baggrund af en rammeaftale, der er indgået efter gennemførelse af EU-udbud (med offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende) og da ii) kontrakten alene vedrører ydelser, der er omfattet af rammeaftalen, og skal udføres inden for rammeaftalens fastsattee løbetid.

Må en fortolkning af præmis 61 i EU-Domstolens dom i sag C-216/17, Autoritá, føre til, at Udenrigsministeriet som udgangspunkt ikke er berettiget til at foretage indkøb på rammeaftalen ud over den oprindeligt anslåede værdi, anser Udenrigsministeriet, at den udvidelse af rammeaftalens omfang, som tildelingen af kontrakten medfører, udgør en ændring af ikke-grundlæggende elementer i rammeaftalen. Kontrakttildelingen vil derfor også på dette grundlag være lovlig uden en forudgående offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Ved denne vurdering har Udenrigsministeriet primært lagt vægt på, jf. § 178, stk. 2 i udbudsloven, lov nr. 1564 af 15. december 2015, samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens notat af 13. november 2019 om EU-Domstolens dom i sag C-216/17, Authoritá:

— at det ikke kan antages, at udbuddet af rammeaftalen ville have tiltrukket flere eller andre ansøgere/tilbudsgivere eller til modtagelse af andre/bedre tilbud end det accepterede tilbud fra Optimero A/S, hvis Udenrigsministeriet oprindeligt havde anslået værdien af rammeaftalen til 7 258 500 DKK i stedet for 6 mio. DKK, herunder henset til udførelsesstedet for rammeaftalen og rammeaftalens varighed.

— at kontrakten ikke medfører en indholdsmæssig ændring af rammeaftalen og derfor ikke indebærer en forskydelse af den økonomiske balance i rammeaftalen til fordel for Optimero A/S (leverandøren).

— at kontrakten netop alene udgør indkøb af "mere af det samme" og derfor ikke konkret kan anses at medføre en betydelig udvidelse af rammeaftalens anvendelsesområde. Udenrigsministeriet henviser her til de specifikke lovbemærkninger til udbudslovens § 178, stk. 2, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om udbudsreglerne (2016), s. 246-250.

— at tildelingen af kontrakten ikke medføre en udskiftning af den oprindelige leverandør på rammeaftalen.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2017/S 248-523737

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Betegnelse:

Bistand til TRA med implementering af High Availability Data Center

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
30/10/2020
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Optimero A/S
Postadresse: Tuborgvej 5
By: Hellerup
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 2900
Land: Danmark
E-mail: info@optimero.com
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 1 800 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Udenrigsministeriet følger proceduren i § 4 i lov om Klagenævnet for Udbud ("klagenævnsloven"), lovbekg. nr. 593 af 2. juni 2016. Den tildelte kontrakt på rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at en ordregiver i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor ordregiveren har fulgt proceduren i lovens § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/11/2020

Send til en kollega

0.031