23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2021/S 091-235176
Offentliggjort
11.05.2021
Udbudstype
Offentligt udbud

Indlevering af tilbud

Til
21.05.2021 Kl. 23:59

Udbyder

Campus Service - Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Vindere

Kontrakt om levering af UPS-anlæg til DTU

(02.07.2021)
Solar Danmark A/S
6600 Vejen

Levering af UPS-anlæg til DTU


Campus Service - Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Retsgrundlag:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Campus Service - Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
CVR-nummer: 30060946
Postadresse: Energivej, Bygning 409
By: Kgs. Lyngby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontaktperson: Sebastian Guerrero
E-mail: sebgu@dtu.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.dtu.dk
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://build.dalux.com/client/da-dk/public/tender/TID-13209
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Uddannelse

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Udbud af kontrakt om levering af UPS-anlæg til DTU

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
31154000 Afbrydelsesfri strømforsyninger (UPS)
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

DTU gennemfører offentligt udbud af kontrakt om levering af 2 UPS-anlæg.

DTU har på det seneste oplevet forstyrrelser i el-forsyningsnettet. Disse forstyrrelser optræder som kortvarige udfald af el-forsyningen og forekommer 1-4 gange årligt med jævne mellemrum, men er tiltagende.

Økonomisk har disse forstyrrelser har haft en væsentlig negativ betydning for DTU, fx DTU Nanolab. Udfaldene af el-forsyningen har tidligere bevirket, at igangværende forskning, forsøg, produktion og omkostningsfuldt udstyr ødelægges.

For at sikre ny forskning/forsøg samt værdifuldt udstyr ønsker DTU derfor hurtigst muligt at etablere UPS-anlæg. Dette vil sikre, at el-forsyningen er stabil i en sådan grad, at forskning, forsøg, produktion og udstyr er beskyttet og ikke påvirkes væsentligt ved strømudfald.

Udbudsmaterialet er frit tilgængeligt på Dalux Udbud:

https://build.dalux.com/client/da-dk/public/tender/TID-13209

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 3 500 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Hovedudførelsessted:

 

UPS-anlæggene skal leveres til DTU, 2800 Kgs. Lyngby.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Den udbudte kontrakt omfatter i alt 2 UPS-anlæg som skal opstilles på DTU Lyngby Campus i 2 nyindrettede teknikrum i kælderniveau i bygning 346.

Der skal leveres og idriftsættes et UPS-anlæg med en effekt på 750 kVA ved power factor 0,7 induktiv til 0,7 kapacativ.

Der skal leveres og idriftsættes et UPS-anlæg med en effekt på 1 000 kVA ved power factor 0,7 induktiv til 0,7 kapacitiv.

Der er tale om dobbelt konverterende UPS-anlæg. jf. EN62040-3 samt klassifikation VFI-SS-111. UPS-anlæggenes system spænding skal være 3x400 V + Nul + PE – 50 Hz. UPS-anlæggene skal have et display med farve touchskærm. Input power factor ved online drift skal være minimum 0.97 ved 25 % belastning og 0.99 ved 50 % belastning. UPS-anlæggene skal kunne kobles op mod smartgrid og lave peakshaving samt kunne regulere indgangseffekten ned afhængig af el-tariffen.

Se øvrig beskrivelse af UPS-anlæggene samt kravene hertil i udbudsmaterialet, der er frit tilgængeligt på Dalux Udbud: https://build.dalux.com/client/da-dk/public/tender/TID-13209

 

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Leveringstid / Vægtning: 50
Kvalitetskriterium - Navn: Kvalitet / Vægtning: 20
Pris - Vægtning: 30
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 6
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

 

Kontrakten omfatter en option på en 10-årig serviceaftale.

 

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Beskrivelse af varighed af kontrakten, jf. pkt. II.2.7) afhænger af den konkrete leveringstid.

 

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Der stilles krav til tilbudsgivers nettoomsætning, egenkapital og soliditetsgrad:

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Tilbudsgiver skal i seneste offentliggjorte regnskab have en nettoomsætning på 6 mio. DKK, en egenkapital på 1 mio. DKK og en soliditetsgrad på 10 %.

Hvis tilbudsgiver ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte tilbuddet på den økonomiske og finansielle kapacitet hos andre enheder.

Tilbudsgiver skal erklære under ESPD'ens del IV, litra a, at de opfylder mindstekravene til den økonomiske og finansielle kapacitet. Det gælder også selvom tilbudsgiver ikke selv opfylder de anførte mindstekrav, men alene opfylder dem som følge af en anden enheds økonomiske og finansielle kapacitet, jf. udbudslovens § 144.

Det bemærkes, at nøgletallene ikke behøves oplyst i tilbuddet, idet tilbudsgiver i stedet i ESPD, del IV, litra a, erklærer, at tilbudsgiver lever op til mindstekravene.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Der stilles krav til de betydeligste leveringer af tilsvarende varer, der er udført inden for de seneste 3 år, med angivelse af beløb og tidspunkter og den offentlige eller private modtager.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Tilbudsgiveren skal inden for de seneste 3 år have opnået erfaring fra minimum 2 tilsvarende kontrakter, der vedrører levering af tilsvarende UPS-anlæg, som omfattet af den udbudte kontrakt.

Hvis tilbudsgiver ikke opfylder det stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte tilbuddet på den tekniske og faglige kapacitet hos andre enheder.

Tilbudsgiver skal erklære under ESPD'ens del IV, litra a, at de opfylder mindstekravene til den tekniske og faglige kapacitet. Det gælder også selvom tilbudsgiver ikke selv opfylder det anførte mindstekrav, men alene opfylder det som følge af en anden enheds tekniske og faglige kapacitet, jf. udbudslovens § 144.

Det bemærkes, at oplysningerne/referencerne ikke behøves oplyst i tilbuddet, idet tilbudsgiver i stedet i ESPD, del IV, litra a, erklærer, at tilbudsgiver lever op til mindstekravet.

DTU vil inden tildelingen kræve oplysningerne i ESPD dokumenteret ved at anmode om oplysning om de leveringer, der viser, at tilbudsgiver opfylder mindstekravene til den tekniske og faglige kapacitet. Tilbudsgiver behøver ikke indsende yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet end disse oplysninger, men DTU forbeholder sig ret til at kontakte tilbudsgiver og/eller modtagerne af leverancerne for at verificere oplysningerne, herunder de deri anførte datoer for leveringerne.

 

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Se kontraktudførelses vilkår i udbudsmaterialet, der indeholder udkast til kontrakt.

Udbudsmaterialet er frit tilgængeligt på Dalux Udbud:

https://build.dalux.com/client/da-dk/public/tender/TID-13209

 

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
Hasteprocedure
Begrundelse:

 

DTU har undersøgt markedet og er blevet bekendt med, at der pludseligt er opstået en stor efterspørgsel på lithiumbatterier og lithium generelt.

Dette har medført, at leveringstiderne på lithium batterier er ændret til omkring 6 måneder, hvor det for under én måned siden var nede på mellem 3 og 4 uger. Yderligere er der stor risiko for, at leveringstiderne vil blive længere med tiden, som markedet ser ud lige nu.

Betydningen af, at UPS-anlægget er etableret og beskytter mod forstyrrelser i el-forsyningsnettet snarest, er af så væsentlig karakter, at en potentiel risiko for, at leveringstiderne på lithium batterier igen forlænges, ikke kan accepteres.

DTU har derfor vurderet, at de pludseligt forlængede leveringstider samt den store risiko for at leveringstiderne inden for nærmeste fremtid forlænges yderligere betyder, at der for DTU er opstået et akut behov, der medfører, at DTU ikke kan gennemføre et udbud med udbudslovens almindelige minimumsfrister.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 21/05/2021
Tidspunkt: 23:59
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk, Norsk, Svensk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 2 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 25/05/2021
Tidspunkt: 08:00
Sted:

 

DTU, 2800 Kgs. Lyngby

 

Oplysninger om adgangsberettigede personer og fremgangsmåde ved åbning af bud:

 

Der vil ikke være mulighed for at overvære åbning af tilbud.

 

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

DTU har overvejet at opdele udbuddet i delaftaler, men har fundet det mest hensigtsmæssigt ikke at foretage en sådan opdeling. Det er DTU's vurdering, at opdeling af kontrakten i delaftaler vil medføre uforholdsmæssige administrative byrder, såvel i forhold til udbudsprocessen som i forhold til løbende kontraktstyring, herunder den løbende drift og styring af anlæggene.

Der gøres opmærksom på, at en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde jf. udbudslovens § § 135 og 136 samt hvis tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor tilbudsgiveren er hjemhørende, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2.

Udbudsmaterialet er frit tilgængeligt på Dalux Udbud:

https://build.dalux.com/client/da-dk/public/tender/TID-13209

Tilbuds skal fremsendes elektronisk via Dalux Udbud.

ESPD udfyldes ved først at downloade ESPD-skabelon (xml-fil) fra udbudsmaterialet på Dalux Udbud og efterfølgende indlæse dokumentet under "knappen" "Åbn ESPD-tjeneste" i Dalux Udbud. Herefter kan ESPD udfyldes, underskrives og uploades på Dalux Udbud.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: http://klfu.dk
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Klager skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter offentliggørelsen af ordregivers bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået kontrakt.

Samtidig med klagers fremsendelse til Klagenævnet for Udbud, skal klager underrette ordregiver om, at der er indgivet klage til Klagenævnet for Udbud. Dette kan lettest ske ved, at klager sender eller mailer en kopi af klagen med bilag til ordregiver. Klagenævnet har brug for at vide, om klager har underrettet ordregiver, og klageren skal derfor sende kopi af underretningen af ordregiver til Klagenævnet for Udbud.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41711500
Internetadresse: http://kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
06/05/2021

Send til en kollega

0.048