23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 055-145157
Offentliggjort
18.03.2022
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Banedanmark

Vindere

Signalling system for the fjernbane - west

(18.03.2022)
Thales Denmark A/S
Industriparken 39
2750 Ballerup

Signalling system for the fjernbane - west

(18.03.2022)
Strukton Rail A/S
Gammel Lyngvej 2
4600 Køge

Signalling system for the Fjernbane West


Banedanmark

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Banedanmark
CVR-nummer: 18632276
By: København V
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Susanne Synnestvedt
E-mail: ssyn@bane.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.bane.dk
I.6) Hovedaktivitet
Jernbanetransport

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Signalling system for the Fjernbane West

II.1.2) Hoved-CPV-kode
51100000 Installation af elektrisk og mekanisk udstyr
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Ved udbudsbekendtgørelse 2010/S 39-057711 udbød Banedanmark en kontrakt om Design, Building and Maintenance of a Signalling System for Fjernbane West efter reglerne i det dagældende forsyningsvirksomhedsdirektiv. Kontrakten blev indgået med Thales Transportation Signalling and Security Solutions A/S og Balfour Beatty Rail Danmark A/S den 31. januar 2012. Balfour Beatty Rail Danmark A/S er efterfølgende blevet overtaget af Strukton Rail A/S der nu er kontraktpart. Thales Transportation Signalling and Security Solutions A/S har efterfølgende foretaget navneskifte og hedder i dag Thales Denmark A/S.

Banedanmark oplyser med denne bekendtgørelse, at man agter at indgå en aftale om ændring af kontrakten, jf. nærmere herom i punkt II.2.4 og punkt IV.1.1).

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Værdi eksklusive moms: 267 208 501.68 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31321700 Signalkabler
34632000 Udstyr til jernbanetrafikregulering
34632200 Elektrisk signaludstyr til jernbaner
34632300 Elektriske installationer til jernbaner
34942000 Signaludstyr
45234100 Byggearbejder i forbindelse med jernbaner
45234115 Arbejder i forbindelse med signaludstyr til jernbaner
45316200 Installation af signaludstyr
48140000 Programpakke til jernbanetrafikregulering
50220000 Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende jernbaner og andet udstyr
34943000 Togovervågningssystem
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ændringerne skyldes primært, at der som følge af forhold hos Banedanmark og leverandøren har været en betydelig forsinkelse af udrulningen af signalsystemet der skulle være færdiggjort i 2021. Ændringerne foretages mhp. at sikre yderligere robusthed i udrulningsplanen samt for at tilpasse udrulningen til Banedanmarks øvrige projekter for derved at undgå yderligere forsinkelse. Som følge af disse ændringer foretages endvidere ændringer af visse af kontraktens vilkår for at tage højde for ændringerne i tidsplanen. Ændringerne omfatter følgende:

1. Udskydelse af udrulningen af signalsystemet, så færdiggørelsen af den samlede udrulning udskydes til 30. april 2029. Ændringerne sker til dels i medfør af kontrakten.

2. Ændringer i udrulningsrækkefølgen af de enkelte strækninger. Ændringerne sker til dels i medfør af kontrakten.

3. Ændringer i den måde leverandøren skal udføre arbejdet på ift. verifikation af data leveret af Banedanmark samt samarbejde med øvrige leverandører. Ændringerne er knyttet til det arbejde leverandøren allerede skal levere i henhold til kontrakten. Ændringerne sker med det formål at undgå yderligere forsinkelse af udrulningen. Ændringerne indebærer en yderligere betaling til leverandøren på DKK 163.468.730,44.

4. Fastholdelse af ressourcer hos leverandøren mhp. at sikre kontinuitet hos leverandørens ressourcer i den forlængede kontraktperiode.

5. Reservering af ressourcer hos leverandøren til brug for udrulning af softwareopdateringer på allerede migrerede linjer med det formål at sikre kapacitet hos leverandøren, så udrulningen af signalsystemet ikke påvirkes. Ændringerne indebærer en yderligere betaling til leverandøren på DKK 103.739.771,24.

6. Leverandøren frafalder krav om tidsfristforlængelse som følge af en række allerede aftalte ændringer og øvrige forhold.

7. Ændringer til test- og godkendelsesregimet for systemet, således at der fastlægges en ny milepæl for godkendelse (Ready for Commercial Operation) der ligger forud for overtagelse (Acceptance) samt en ny milepæl for godkendelse (Partial Final Acceptance) der ligger forud for den endelige godkendelse (Final Acceptance). Ændringerne indebærer endvidere, at Banedanmark overtager ejerskabet ved Partial Final Acceptance frem for ved Final Acceptance og at bod ved Final Acceptance splittes op, så en del af boden kan opkræves allerede ved Partial Final Acceptance. I øvrigt fastholdes kriterierne for både Acceptance og Final Acceptance uændrede. Ændringerne gælder ikke for early deployment linjen og roll-out 8-linjen.

8. Ændringer af vedligeholdelsesvederlaget for roll-out linje 5 og 8 for at tage højde for den ændrede rækkefølge af udrulningen. Ændringerne indebærer, at leverandøren samlet set modtager DKK 384.129,26 yderligere per måned i vedligeholdelsesvederlag for de to linjer. Ændringerne indebærer, at betalingerne forrykkes mellem linjerne, men samlet set ændres betalingen ikke.

9. Ændringer af betalingsplanen. Betalingsplanen opdeles i en række nye betalingsmilepæle således at betalingerne i højere grad afspejler den reelle fremdrift og dermed bliver mere likviditetsneutral for både Banedanmark og leverandøren. Endvidere opdeles betalingerne i betalinger for bygge-anlægsarbejder og øvrige betalinger.

10. Ændringer af krav til garantistillelse samt ændringer af, hvornår betalinger anses som forudbetalinger. Med denne ændring opdeles leverancen i bygge- anlægsarbejder og øvrige leverancer. Betalinger knyttet til bygge- anlægsarbejder anses alene som forudbetalinger frem til tidspunktet for levering af byggeanlægsarbejderne, idet ejerskabet ændres til at overgå på dette tidspunkt som i AB18. Forudbetalingsgarantierne tilpasses således at der tages højde for, at betalingerne for bygge-anlægsarbejder ikke anses for forudbetaliner. For øvrige dele af leverancen anses betalinger som forudbetalinger frem til Partial Final Acceptance, hvor også ejerskabet overgår og forudbetalingsgarantierne nedskrives.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Punkt II.1.7) og V.2.7): Den angivne værdi svarer til de ændringer til kontrakten, som denne bekendtgørelse vedrører. Som det fremgår af punkt IV.1.1) er den samlede værdi af kontrakten ekskl. ændringerne cirka DKK 3,2 mia., og ændringerne udgør cirka DKK 267 mio.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Som det fremgår af pkt. II.2.4, har kontrakten været genstand for udbud. Banedanmark anser det ikke for nødvendigt at gennemføre en ny udbudsprocedure i forbindelse med ændringerne af kontrakten, idet ændringerne ikke er væsentlige, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra e, som defineret i forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 4, da 1) ændringerne ikke indfører betingelser, der, hvis de havde været en del af den oprindelige udbudsprocedure, ville have givet mulighed for at give andre ansøgere end de oprindeligt udvalgte adgang; 2) ændringerne ikke ville have medført, at Banedanmark ville have accepteret et andet tilbud end det oprindeligt accepterede; 3) ændringerne ikke ville have tiltrukket yderligere deltagere i udbudsproceduren; 4) ændringerne ikke ændrer kon-traktens økonomiske balance til leverandørens fordel på en måde, som den oprindelige kontrakt eller rammeaftale ikke gav mulighed for, idet ændringerne samlet set indebærer både fordele og ulemper for leverandøren der opvejer hinanden; og 5) ændringerne ikke udvider kontraktens eller rammeaftalens anvendelsesområde betydeligt. Hertil kommer, at kontrakten indeholder en betydelig grad af fleksibilitet som bl.a. giver Banedanmark en ubegrænset mulighed for at ændre tidsplanen, ligesom kontrakten forudsætter, at der kan være behov for betydelige ændringer under udførelsen henset til projektets betydelige kompleksitet. Ændringerne skal endvidere ses i lyset af, at den samlede værdi af kontrakten eksklusive ændringer er ca. DKK 3,2 mia. mens værdien af ændringerne i denne aftale udgør ca. DKK 267 mio.

Endvidere anser Banedanmark at behovet for ændringerne er opstået som følge af omstændigheder, som Banedanmark ikke kunne forudse på tidspunktet for indgåelse af kontrakten, idet ændringerne i det væsentligste skyldes forsinkelser i projektet der ikke var mulige at forudse. Aftalen om ændringer kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra c, idet ændringerne i øvrigt ikke ændrer aftalens overordnede karakter.

I forhold til ændringerne nævnt i pkt. II.2.4 under nr. 3-5, gælder, at disse supplerende anskaffelser har vist sig nødvendige for at færdiggøre arbejdet og en udskiftning af leverandøren er ikke mulig af økonomiske og tekniske årsager idet dette arbejde er så tæt knyttet til det arbejde leverandøren skal leve-re i henhold til den udbudte kontrakt, at dette ikke kan udføres af andre, og det ville forårsage betydelige problemer og en væsentlig forøgelse af Banedanmarks omkostninger til færdiggørelse af signalprogrammet, hvis leverandøren skulle udskiftes. Disse ændringer kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra b.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Kontraktnr.: 1
Betegnelse:

Signalling system for the fjernbane - west

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
10/03/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Thales Denmark A/S
CVR-nummer: 32075193
Postadresse: Industriparken 39
By: Ballerup
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Strukton Rail A/S
CVR-nummer: 20286547
Postadresse: Gammel Lyngvej 2
By: Køge
NUTS-kode: DK021 Østsjælland
Postnummer: 4600
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms) (Må dette offentliggøres? ja)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 267 208 501.68 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over, at Banedanmark har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor Banedanmark har offentliggjort en bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at Banedanmark har indgået kontrakten, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage (regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort i den Europæiske Unions Tidende), som er fastsat i lovens § 4, stk. 1, nr. 2.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (The Danish Competition and Consumer Authority)
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
14/03/2022

Send til en kollega

0.063