23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 243-441779
Offentliggjort
16.12.2015
Udbudstype
Konkurrencepræget dialog

Udbyder

Skatteministeriet

Vindere

Kontrakt vedr. it-understøttelse af inddrivelsesområdet

(13.09.2016)
Netcompany IT & Business Consulting A/S
Grønningen 17
1270 København K

Kontrakt om it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet.


Skatteministeriet

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
Att: Thomas Monefeldt
1402 København K
DANMARK
Telefon: +45 72370609
Mailadresse: ici@skm.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.skm.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Kontrakt om it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Hovedstadsområdet.

NUTS-kode DK01

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
I. Baggrund og formål
På baggrund af en række analyser af SKATs eksisterende inddrivelsessystemer, Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og DebitorMotorInddrivelse (DMI), har Skatteministeriet vurderet, at EFI og DMI skal afvikles i en gradvis og kontrolleret proces.
Skatteministeriet har parallelt med afviklingen af EFI og DMI ved iværksættelsen af dette udbud, der gennemføres under forudsætning af de bevilgende myndigheders efterfølgende tilslutning, besluttet at påbegynde anskaffelsen af en ny it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet (»Interim-løsning«). Det er et ønske, hvis realisme vil blive testet i nærværende udbud, at Interim-løsningen på sigt skal kunne videreudvikles og skaleres til at indeholde funktionaliteter og en volumen, som et fremtidigt permanent inddrivelsessystem må forventes at indeholde. Interim-løsningen vil indgå i et komplekst systemlandskab og vil have en række snitflader til flere andre it-systemer.
Udviklingen af Interim-løsningen vil ske gradvist, hvilket i praksis vil betyde, at SKAT i en periode vil skulle anvende to forskellige parallelle systemer til at understøtte inddrivelse, indtil Interim-løsningen gradvist og på sigt bliver et fremtidigt fuldt funktionelt inddrivelsessystem, der kan overtage understøttelse af inddrivelse fra EFI og DMI.
Skatteministeriet ønsker så vidt muligt, at Interim-løsningen baseres på en standardløsning, der indeholder funktionaliteter, som kan understøtte basale skridt i inddrivelsen. Leverandøren vil skulle gennemføre en vis tilpasning af standardløsningen.
Som nævnt er det et ønske, at Interim-løsningen om muligt kan videreudvikles i takt med, at Skatteministeriets egne forretningsmæssige mål og behov udvikles og detaljeres til gradvist gennem en række releases at indeholde yderligere funktionalitet og øget volumen. Skatteministeriet ønsker derfor også, at det er muligt for tredjeparter at udvikle og konfigurere yderligere funktionalitet på Interim-løsningen.
Der vil sideløbende med dette udbud blive gennemført et udbud for at etablere en rammeaftale for udviklingsydelser i relation til videreudviklingen af Interim-løsningen.
Parallelt med udbudsprocessen vil der pågå overvejelser om ændring af den gældende lovgivning på inddrivelsesområdet.
Inddrivelsen varetages af SKAT, som derfor vil anvende løsningen. Inddrivelsesområdet i SKAT er meget komplekst. Digital understøttelse af inddrivelsesområdet skal på sigt blandt andet håndtere følgende kompleksiteter:
— Mange forskellige fordringshavere med mange forskellige fordringstyper mod potentielt flere skyldnere og typer af skyldnere
— Stort antal fordringstyper med en kombination af forskellige egenskaber:
• Forskellige prioriteter og prioriteringskategorier (flere niveauer)
• Forskellige inddrivelsesskridt
• Betalingsevnevurdering baseret på flere forskellige regelsæt
• Forskellige forældelsesfrister (Både på fordringstyper og mellem hovedkrav og delkrav inden for samme fordringstype.)
• Forskellige regler/forskellige varianter af renter, afgifter og gebyrer.
— Både private (CPR), virksomheder (CVR), enkeltmandsvirksomheder (PEF) kunder og selskabskonstruktioner
— Løsningen skal kunne håndtere modregning både i forhold til fordringer til inddrivelse
— Løsningen skal kunne håndtere transporter
— Løsningen skal håndtere afregning og udbetaling til fordringshavere og øvrige kunder
— Løsningen skal håndtere kunder, som både har fordringer som privatperson, som selvstændige erhvervsdrivende eller via roller i virksomheder samtidig
— Solidarisk hæftelse, herunder principal og subsidiær: Flere personer kan være solidarisk hæftende for samme krav
• Den solidariske hæftelse vil have forskellige varianter.
— Lovkrav til offentlig forvaltning, persondata, arkivering og regnskabsføring
— Løsningen skal kunne danne sammenhæng mellem forskellige fordringer og hierarkier mellem dem, f.eks. i relation til
• Forskellige forældelsesfrister og metoder til afbrydelse af forældelse
• Forskellig håndtering af renter, afgifter og gebyrer set i forhold til den fordring, der er grundlag for dem.
— Løsningen skal understøtte regnskabsaflæggelse i forhold til statsregnskabet.
II. Ydelser
Leverandørens ydelser vil bl.a. omfatte følgende:
1) Leverandøren skal levere en it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet (Interim-løsning). Interim-løsningen vil i første omgang skulle understøtte dele af inddrivelsesområdet. Løsningen forventes at skulle baseres på en standardløsning, jf. ovenfor. Løsningen forventes at indeholde funktionalitet, der kan understøtte følgende processer:
— Modtage fordringer fra mange fordringshavere via eksisterende elektroniske grænsesnit, samt lagre en række oplysninger, datafelter og markeringer for hver fordring samt dokumenter, noter og øvrige bilag
— Vise oversigt over kundens samlede gæld og vise kontoudskrift for de enkelte fordringer og hæftelser
— Sende rykker og andre breve via SKATs eksisterende brevafsendelsessystemer
— Modtage post samt hente og gemme al nødvendig dokumentation, sagsnoter, breve mv. i SKATs dokumenthåndteringssystem (Captia)
— Sikre adgang til og fuld historik samt sporbarhed i alle transaktioner og handlinger, herunder skyldneroplysninger, fordringsoplysninger, renter, afgifter og gebyrer, inddrivelsesskridt, betalinger og afskrivning
— Etablere en fælles betalingsaftale for flere fordringer fra flere fordringshavere baseret på en betalingsevneberegning
— Lønindeholdelse i flere varianter og modregning
— Håndtere modtagelse af betalinger automatisk for simple dækningsscenarier og manuelt for komplekse dækningsscenarier
— Manuelt rette fejl i betalinger og dækninger
— Beregne renter og gebyrer
— Afskrive gæld både regnskabsmæssigt og faktisk
— Udskille kunder og fordringer til manuel behandling samt understøtte den manuelle behandling
— Understøtte manuel sagsbehandling i forbindelse med foretagelse af udlæg og bobehandling
— Regnskab og rapportering til fordringshavere.
Løsningen forventes idriftsat løbende, således at den på kortere sigt kan løse begrænsede inddrivelsesopgaver. Det er som nævnt ønsket, at Interim-løsningen om muligt på sigt kan videreudvikles og skaleres til at indeholde funktionalitet og volumen, som et fremtidigt permanent inddrivelsessystem må forventes at indeholde. Løsningen skal understøtte Skatteministeriets forretningsmæssige mål og behov på inddrivelsesområdet og skal være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning, hvilket medfører, at løsningen forventes at skulle kunne håndtere både omfangsrig og kompleks lovgivning og forretningsprocesser. Løsningen skal derfor være fleksibel. Løsningen skal tillige være skalerbar, således at den på sigt bl.a. kan omfatte et øget inddrivelsesvolumen og kan håndtere konvertering af data fra det eksisterende EFI og DMI. Løsningen skal indgå i et komplekst systemlandskab med integrationer op imod en række andre it-systemer.
Det må forventes, at løsningen skal leveres under et tidsmæssigt presset forløb.
2) Vedligeholdelse — Leverandøren skal yde vedligeholdelse, som bl.a. vil omfatte fejlretning, opdatering og patching af software og gennemførelse af performance forbedringer. Leverandøren skal endvidere levere support.
3) Drift og infrastruktur — Leverandøren skal stille infrastruktur til rådighed og drive løsningen, hvor Interim-løsningen i første omgang forventes at skulle håndtere over 1 200 brugere og 3-5 millioner nye fordringer per år, men driften skal løbende kunne op- og nedskaleres. Driften vil bl.a. omfatte tilrådighedsstillelse af infrastruktur (udviklings-, test-, præproduktions- og produktionsmiljøer), monitorering og overvågning, driftsrapportering, support og afhjælpning ift. driftsrelaterede problemer, capacity management, release management mv.
4) Videreudvikling og konsulentydelser — Leverandøren skal bistå med løbende videreudvikling, konfiguration og tilknyttede konsulentydelser, herunder uddannelse, efter behov.
Skatteministeriet forventer, at leverandøren kan give indsigt i, hvorledes løsningen opfylder alle eller dele af kvalitetskravene som beskrevet i DS/ISO/IEC 25010 eller tilsvarende.
Sikkerhedskrav til drift vil blive fastlagt ved hel eller delvis brug af DS/ISO/IEC 27000-standarderne eller tilsvarende.
III. Udbudsprocessen
Udbudsprocessen gennemføres som en konkurrencepræget dialog, da Skatteministeriet ikke på forhånd er i stand til — uden en dialog med potentielle leverandører — objektivt at fastlægge de tekniske krav, som en it-løsning på inddrivelsesområdet skal opfylde, for at den fungerer i overensstemmelse med lovgivningen og for at kunne håndtere de komplekse forretningsmæssige behov og de mange integrationer til andre systemer. Endvidere er det ikke muligt for Skatteministeriet på forhånd objektivt at beskrive alle de juridiske krav til de forretningsprocesser, der skal understøttes i it-løsningen. Parallelt med udvikling og tilpasning af løsningen overvejes mulige forenklinger af lovgivningen bl.a. for at reducere kravene til kompleksiteten i løsningen.
Dialogfasen vil blive indledt med 5 prækvalificerede tilbudsgivere, som vil blive inviteret til at afgive skriftlige tilbud. På baggrund af evalueringen af de skriftlige tilbud, vil Skatteministeriet begrænse antallet af løsninger, der skal diskuteres under dialogen. Den videre dialog vil bestå af en demonstration af løsningen med hver enkel tilbudsgiver. Gennem demonstrationen ønsker Skatteministeriet at opnå det bedst mulige grundlag for at få indkredset den eller de løsninger, der bedst kan opfylde Skatteministeriets behov, herunder realismen i at videreudvikle systemet til et fuldt inddrivelsessystem.
Processen vedrørende den konkurrenceprægede dialog, herunder demonstration af løsningen, vil blive nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne. Skatteministeriet vil kompensere de tilbudsgivere, der deltager i demonstration af løsningen. Modellen for kompensation vil fremgå af udbudsbetingelserne.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

72212517, 72230000, 72200000, 72600000, 50324100, 72315200

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 100 000 000 og 400 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: 1. Option på differentierede serviceniveauer
2. Option på løbende køb af licenser til flere brugere.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Ved forudbetaling skal der stilles uigenkaldelig anfordringsgaranti fra et anerkendt pengeinstitut eller forsikringsselskab. Eventuelle øvrige krav til sikkerhedsstillelse og garanti vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Der henvises til udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt en sammenslutning af tjenesteydere (f.eks. et konsortium) er blandt aktørerne under kontrakten, skal sammenslutningen af tjenesteydere påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles beslutningsfuldmægtig. Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Det vil være et kontraktmæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andrearbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomstindgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Kontrakten vil derfor indeholde en bestemmelse, der sikrer dette. Ved opfyldelse af kontrakten, jf. ovenfor, forstås arbejde udført i Danmark med henblik på kontraktens opfyldelse.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen. Det bemærkes, at visse data omfattet af kontrakten skal behandles under iagttagelse af »krigsreglen« i persondatalovens § 41, stk. 4, hvilket betyder, at visse oplysninger kun må behandles i Danmark.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

— Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan rekvireres på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

— Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger
— Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger.
Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).
Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
En erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Virksomhedens balance eller uddrag heraf for det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om økonomisk formåen gives for hver enkelt virksomhed.

Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 180 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, opgøres egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) opgøres egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Fremlæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Ansøger bør især fokusere sin beskrivelse på, hvordan leverancerne relaterer sig til ordregivers forretningsmæssige behov, som identificeret i pkt. II.1.5), afsnit II, nr. 1. Ordregiver ser gerne, at oversigten indeholder følgende:
— en klar beskrivelse af leverancen, herunder:
— Beskrivelse af leverancens funktionalitet og procesunderstøttelse i relation til det i punkt II.1.5, afsnit II, nr. 1 angivne
— Hvilke dele af leverancen bestod af en standardløsning og hvornår blev den udviklet og afprøvet? (Ved »standardløsning« forstås programmel, som var udviklet forud for tidspunktet for indgåelsen af kontrakt om leverancen.)
— En beskrivelse af hvilke integrationer løsningen har mod andre systemer
— Hvilken lovgivning løsningen er tilpasset til
— den rolle, som ansøger har haft i forbindelse med udførelsen
— modtager af leverancen.
— størrelsen af leverancen
— tidspunkter for leverancen, herunder tidspunktet for levering/ godkendelse af overtagelsesprøven ved indgåelsen af kontrakt om leverancen samt tidspunkt for den faktiske dato for levering/overtagelsesprøvens godkendelse.
Skatteministeriet forbeholder sig ret til at kontakte den angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på en anden virksomheds formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal reference, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer, dvs. referencenr. 1-5. Referencer, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Den enkelte reference må maksimalt udgøre 10 letlæselige A4 sider med normal skriftstørrelse og inklusiv eventuelle illustrationer. Sider, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.

Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: ja

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
konkurrencepræget dialog
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5, afsnit. II, nr. 1), herunder tillægges det betydning, hvorvidt referencerne dokumenterer erfaring med levering indenfor et på forhånd fastlagt tidspunkt.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles ja
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
15-3209284
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
13.1.2016 - 10:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Oplysninger omfattet af punkt III.2.2) og III.2.3) kan afgives på engelsk, svensk eller norsk. Det vil af udbudsbetingelserne fremgå hvorvidt og i givet fald hvilke oplysninger, der i tilbuddet kan afgives på engelsk, svensk eller norsk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
I relation til punkt I.1) og punkt IV.3.3) bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer og dokumenter at få. Udbudsmaterialet vil alene blive udsendt til de leverandører, der udvælges til at deltage med tilbudsafgivelse.

Eventuelle spørgsmål til anmodning om prækvalifikation skal stilles skriftligt via den i punkt I.1) anførte mailadresse med angivelse af »Kontrakt om it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet«. Svar på sådanne spørgsmål vil blive offentliggjort på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud Adgang og log-in til ordregivers hjemmeside rekvireres ved anmodning herom på den i punkt 1.1) anførte mailadresse. Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.

Der vil torsdag den 17.12.2015, klokken 12.00 til 13.00 blive afholdt et orienteringsmøde hos Skatteministeriet, Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K. Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest onsdag den 16.12.2015, klokken 9.00 tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere på ici@skm.dk. Ordregiver tager forbehold for at reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som efterfølgende vil blive offentliggjort på: http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

I relation til punkt II.1.3) bemærkes, at kontrakten for så vidt angår de løbende ydelse vil indeholde elementer med karakter af rammeaftale.
I relation til punkt II.2.1) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid.
I relation til punkt II.3) bemærkes, at kontrakten løber uden tidsbegrænsning med adgang til opsigelse. Skatteministeriet forventer, at kontrakten vil indeholde en uopsigelighedsperiode efter løsningen tages i brug. I forbindelse med kontraktens ophør kan der være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på et eventuelt overdragelsesforløb.

I relation til punkt II.2.2) og II.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen(f.eks. et moder eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan rekvireres på http://www.skm.dk/ministeriet/ministeriet/udbud

I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
I relation til punkt IV.3.6) bemærkes, at der vil blive stillet kontraktmæssige krav til, at kommunikation under kontrakten mellem leverandøren og kunden foregår på dansk, dog således at kommunikationen kan foregå på engelsk, når der er tale om udenlandske nøglemedarbejdere med specialkompetencer, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne.
Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 3 papireksemplarer og i 1 elektronisk version (USB-stik). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »»Kontrakt om it-løsning til understøttelse af inddrivelsesområdet« — Må ikke åbnes af postfunktionen.«
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr.712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
13.12.2015

Send til en kollega

0.031