23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 125-354172
Offentliggjort
01.07.2022
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Statens Serum Institut

Vindere

(01.07.2022)
Bruker Nordic AB
SE-164 40 Kista

MALDI-TOF instrument, med tilhørende database, software og serviceaftale


Statens Serum Institut

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Statens Serum Institut
CVR-nummer: 46837428
Postadresse: Artillerivej 5
By: København S
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Thorfin Holm
E-mail: tfh@ssi.dk
Telefon: +45 32688427
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ssi.dk
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

MALDI-TOF instrument, med tilhørende database, software og serviceaftale

Sagsnr.: Sag: 22/02542
II.1.2) Hoved-CPV-kode
38000000 Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Statens Serum Institut har behov for en backup løsning til den eksisterende MALDI-TOF og påtænker derfor at anskaffe et nyt MALDI-TOF instrument, med tilhørende database, software og serviceaftale samt opgradering af eksisterende MALDI-TOF til Windows 10.

Instrumentet skal ud over at være backup til det eksisterende instrument, som primært benyttes til identifikation af isolater, også benyttes til at påvisning af resistensegenskaber på udvalgte subtyper.

Systemet skal benyttes til prøver under GMP lign. forhold, og det skal derfor have et system der kan håndterer dette.

Det er helt centralt, at det nye system, skal kunne inkludere og analysere på eksisterende spektre.

Ordregiver agter at indgå kontrakt med Bruker Nordic AB om levering af MBT Sirius instrument including service and GMP upgrade package iht. Udbudsloven § 80 stk. 3 nr. 2. på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 3 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
38433100 Massespektrometer
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK011 Byen København
Hovedudførelsessted:

Statens Serum Institut

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Statens Serum Institut har behov for en backup løsning til den eksisterende MALDI-TOF og påtænker derfor at anskaffe et nyt MALDI-TOF instrument, med tilhørende database, software og serviceaftale.

Instrumentet skal ud over at være backup til det eksisterende instrument, som primært benyttes til identifikation af isolater, også benyttes til at påvisning af resistensegenskaber på udvalgte subtyper.

Systemet skal benyttes til prøver under GMP lign. forhold, og det skal derfor have et system der kan håndterer dette.

Det er helt centralt, at det nye system, skal kunne inkludere og analysere på eksisterende spektre.

Anskaffelse af MALDI-TOF instrument med tilhørende database, software og serviceaftale.

- Systemet skal benyttes til diagnostik, hvorfor det er vigtigt at procestiden er hurtig.

o Prøveforberedelsestid på fuld plade, 95 prøver inkl. test standard på 10 min.

o Hurtig laser og vacuum system, 5 spots/minut, eller hurtigere (op til 400 spots i timen)

- Systemet skal være fuldt kompatibelt med Biotyper software og eksisterende biblioteker, da der ligger adskillige indlagte reference spektre, som fortsat er vigtige for diagnostikken.

Systemet skal give mulighed for:

- at lave sige egne massespec. referencer og biblioteker.

- at tilgå og dele rå spektre.

- fylogenetisk analyse af spektre

- subtypning

- IVD opgradering, hvis det bliver et krav i fremtiden.

- udvidelse af databaser og resistens-plugins

- udveksling af spektra mellem veterinære laboratorier.

- negative ion mode, for at udvide vores forskningsmuligheder

- genanvendelige plader.

- Selvrensende ion-kilde.

- udvidelse af databaser, samt plugins til subtypning og resistensdetektion.

Ordregiver agter at indgå kontrakt med Bruker Nordic AB om levering af MBT Sirius instrument including service and GMP upgrade package iht. Udbudsloven § 80 stk. 3 nr. 2. på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Ordregiver har foretaget en markedsundersøgelse og vurderet, at der ikke er andre leverandører som kan opfylde Ordregivers tekniske krav til instrumentet og den tilhørende database.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
24/06/2022
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Bruker Nordic AB
By: Kista
NUTS-kode: SE Sverige
Postnummer: SE-164 40
Land: Sverige
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 3 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnernes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med

senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet

for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter

afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er

blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for

beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og

udbudslovens § 171, stk. 2.

Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som

ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til

Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en

bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har

indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor

bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har

underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en

rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk

indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse

for beslutningen;

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra

dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte

ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4;

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.

Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt

ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at

ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden

forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den

Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud

inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren

har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om,

at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen

indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele

kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse

i Den Europæiske Unions Tidende.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal

klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage

indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i

standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10

kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke

er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der

begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på

naevneneshus.dk.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
28/06/2022

Send til en kollega

0.094