23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 040-065981
Offentliggjort
26.02.2016
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Direktoratet for Kriminalforsorgen

Vindere

(26.02.2016)
Ascom Danmark A/S
Glostrup

Personoverfalds - og kommunikatiosnanlæg opgradering


Direktoratet for Kriminalforsorgen

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Direktoratet for Kriminalforsorgen
53383211
Strandgade 100
København K
1401
DANMARK
Kontaktperson: Mette Søgaard-Andersen
E-mail: Mette.Sogaard-Andersen@kriminalforsorgen.dk
NUTS-kode: DK01

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.kriminalforsorg.dk/

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Personoverfalds — og kommunikatiosnanlæg opgradering.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72591000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Personoverfalds — og kommunikatiosnanlæg opgradering.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 10 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
32524000
35121700
79711000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Personoverfalds- og kommunikatiosnanlæg opgradering

I 2009 indgik Kriminalforsorgen rammeaftale om at der over en årrække skulle etableres et nyt IP Dect baseret overfalds- og kommunikationssystem i alle institutioner, for at kunne opretholde et højt personligt sikkerhedsniveau.

Dele af den etablerede løsning både for så vidt angår hardware som software er på baggrund af den teknologiske udvikling forældede, hvilket gør at levetiden for anlægget vil være væsentligt forkortet i forhold til det forventede. Det betyder, at Ascom begynder at have problemer med at leve op til funktionaliteten for løsningen som helhed.

Kriminalforsorgen ønsker at indgå en samlet supportaftale for hele systemet, der skal sikre, at systemet i fremtiden fungerer optimalt. En forudsætning for denne aftale er, at der forinden er foretaget nødvendige opgraderinger af både eksisterende software og hardware samt udskiftninger mv. af gammelt udstyr. Endvidere nødvendige investeringer til omlægning af IP adresser. D.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

 

Tildelingen sker med baggrund i, at kriminalforsorgen i 2009, efter gennemført udbud, indgik en rammeaftale med Ascom om projektering og levering af personoverfalds- og kommunikationsanlæg.

Ascoms udstyr er unikt for Ascom, der er en international virksomhed. Alle produkter er udviklet og produceret af Ascom. Der er ikke adgang til software fra andre virksomheder. Det er derfor ikke muligt for andre virksomheder at levere opgradering og service. Der skal foretages opgraderinger af software og udskiftninger af hardware, der er nødvendige for at opretholde funktionaliteten i systemet. Opgraderingerne er en forudsætning for at få support på anlægget de næste år.

Der vil hvis anlægget skulle udskiftes til andet anlæg på nuværende tidspunkt være en estimeret skifteomkostning på ca. 75-80 000 000 DKK, hvilket er et betragteligt beløb. Da der stadig et væsentlig restlevetid i det allerede etablerede system efter en opgradering, vil det samfundsøkonomisk være en meget dårlig løsning at udskifte anlægget på nuværende tidspunkt. Løsningen har en meget høj grad at sikkerhed indbygget således, at det også er muligt for personalet at kommunikere og kunne slå en overfaldsalarm selvom alle kabelforbindelser til et fængsel eller arresthus bliver fjernet. Styrken ved den valgte løsning er, at de 50 institutioner hænger sammen på en sådan måde, at ansatte kan medbringe deres håndsæt fra en institution til en anden og automatisk indgå i personoverfalds- og kommunikationsløsningen på den anden institution og med samme lokalnummer. Alle de omfattede institutioner hænger sammen som én samlet løsning. Det har betydet en ensartet løsning med stor grad af tryghed for personalet med den samme funktionalitet i alle institutioner. Derfor er det ikke muligt at udskifte dele af systemet.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
15/02/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Ascom Danmark A/S
Glostrup
DANMARK
NUTS-kode: DK012
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 10 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Håndhævelseslovens § 7 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:

(1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 1, nr. 1, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

(2) Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger under nr. (1) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

- 45 dage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

- 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

- 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 2.

(3) Klager over kontraktindgåelse uden gennemførelse af udbud efter Håndhævelseslovens § 4 skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende.

Ovenstående gælder også for sagsanlæg ved domstolene om, at de regler, der er nævnt i Håndhævelseslovens § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, er overtrådt, og sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud herom.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
23/02/2016

Send til en kollega

0.047