1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Region Nordjylland
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Anskaffelse af automatisk indstøbningssystem
Beskrivelse
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital.
Identifikator for proceduren
:
e92ea2ad-2d02-49f6-beb8-ef87af2754f5
Intern ID
:
2025NAUlab.
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
38000000
Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Hobrovej 18-22
By
:
Aalborg
Postnummer
:
9000
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital. Patologiafdelingen ønsker, at udstyret er et ”stand-alone”- indstøbningsudstyr, altså uafhængig af tilvalgt vævpræpareringsudstyr. Der ønskes et nyt fuldautomatiseret system med en kapacitet på indstøbning af 120 kassetter i timen og minimum 700 til 900 indstøbninger pr. dag. Det skal imødekomme Patologiafdelingens behov for at indstøbe vævskassetter automatisk i paraformkassetter som sikre vævets orientering. Det vil være teknisk uforeneligt og medføre uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold at foretage et leverandørskift på dette område. Fuldautomatiseret system skal kunne integreres med patologisystemet, hvorved den automatiske indstøbning bliver logbar. Implementering af nyt automatiseret system bidrager til at overholde svar tider for prøver i prioritet kræftpakkeforløb. Samtidig minimere/eliminere ensidig og rutinemæssige arbejdsgange. Implementering af automatiseringen vil medføre et bedre fysisk arbejdsmiljø og tillige minimere risikoen for at der bliver begået menneskelige fejl ved indstøbning og tab af væv. Region Nordjylland vurderer på baggrund af en gennemført markedsanalyse, at der kun er én leverandør, der kan imødekomme den samlede levering. Af tekniske årsager tildeles kontrakten derfor uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i henhold til udbudsloven §80, stk. 3, nr. 2. Kontrakten vil først blive indgået efter udløb af standstill på 10 kalenderdage, regnet fra den dag hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital. Patologiafdelingen ønsker, at udstyret er et ”stand-alone”- indstøbningsudstyr, altså uafhængig af tilvalgt vævpræpareringsudstyr. Der ønskes et nyt fuldautomatiseret system med en kapacitet på indstøbning af 120 kassetter i timen og minimum 700 til 900 indstøbninger pr. dag. Det skal imødekomme Patologiafdelingens behov for at indstøbe vævskassetter automatisk i paraformkassetter som sikre vævets orientering. Det vil være teknisk uforeneligt og medføre uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold at foretage et leverandørskift på dette område. Fuldautomatiseret system skal kunne integreres med patologisystemet, hvorved den automatiske indstøbning bliver logbar. Implementering af nyt automatiseret system bidrager til at overholde svar tider for prøver i prioritet kræftpakkeforløb. Samtidig minimere/eliminere ensidig og rutinemæssige arbejdsgange. Implementering af automatiseringen vil medføre et bedre fysisk arbejdsmiljø og tillige minimere risikoen for at der bliver begået menneskelige fejl ved indstøbning og tab af væv. Region Nordjylland vurderer på baggrund af en gennemført markedsanalyse, at der kun er én leverandør, der kan imødekomme den samlede levering. Af tekniske årsager tildeles kontrakten derfor uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i henhold til udbudsloven §80, stk. 3, nr. 2. Kontrakten vil først blive indgået efter udløb af standstill på 10 kalenderdage, regnet fra den dag hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Anskaffelse af automatisk indstøbningssystem
Beskrivelse
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital.
Intern ID
:
2025NAUlab.
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
38000000
Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Hobrovej 18-22
By
:
Aalborg
Postnummer
:
9000
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital. Patologiafdelingen ønsker, at udstyret er et ”stand-alone”- indstøbningsudstyr, altså uafhængig af tilvalgt vævpræpareringsudstyr. Der ønskes et nyt fuldautomatiseret system med en kapacitet på indstøbning af 120 kassetter i timen og minimum 700 til 900 indstøbninger pr. dag. Det skal imødekomme Patologiafdelingens behov for at indstøbe vævskassetter automatisk i paraformkassetter som sikre vævets orientering. Det vil være teknisk uforeneligt og medføre uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold at foretage et leverandørskift på dette område. Fuldautomatiseret system skal kunne integreres med patologisystemet, hvorved den automatiske indstøbning bliver logbar. Implementering af nyt automatiseret system bidrager til at overholde svar tider for prøver i prioritet kræftpakkeforløb. Samtidig minimere/eliminere ensidig og rutinemæssige arbejdsgange. Implementering af automatiseringen vil medføre et bedre fysisk arbejdsmiljø og tillige minimere risikoen for at der bliver begået menneskelige fejl ved indstøbning og tab af væv. Region Nordjylland vurderer på baggrund af en gennemført markedsanalyse, at der kun er én leverandør, der kan imødekomme den samlede levering. Af tekniske årsager tildeles kontrakten derfor uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i henhold til udbudsloven §80, stk. 3, nr. 2. Kontrakten vil først blive indgået efter udløb af standstill på 10 kalenderdage, regnet fra den dag hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital. Patologiafdelingen ønsker, at udstyret er et ”stand-alone”- indstøbningsudstyr, altså uafhængig af tilvalgt vævpræpareringsudstyr. Der ønskes et nyt fuldautomatiseret system med en kapacitet på indstøbning af 120 kassetter i timen og minimum 700 til 900 indstøbninger pr. dag. Det skal imødekomme Patologiafdelingens behov for at indstøbe vævskassetter automatisk i paraformkassetter som sikre vævets orientering. Det vil være teknisk uforeneligt og medføre uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold at foretage et leverandørskift på dette område. Fuldautomatiseret system skal kunne integreres med patologisystemet, hvorved den automatiske indstøbning bliver logbar. Implementering af nyt automatiseret system bidrager til at overholde svar tider for prøver i prioritet kræftpakkeforløb. Samtidig minimere/eliminere ensidig og rutinemæssige arbejdsgange. Implementering af automatiseringen vil medføre et bedre fysisk arbejdsmiljø og tillige minimere risikoen for at der bliver begået menneskelige fejl ved indstøbning og tab af væv. Region Nordjylland vurderer på baggrund af en gennemført markedsanalyse, at der kun er én leverandør, der kan imødekomme den samlede levering. Af tekniske årsager tildeles kontrakten derfor uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i henhold til udbudsloven §80, stk. 3, nr. 2. Kontrakten vil først blive indgået efter udløb af standstill på 10 kalenderdage, regnet fra den dag hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Region Nordjylland
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Region Nordjylland
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Region Nordjylland
Organisation, der udfører betalingen
:
Region Nordjylland
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Region Nordjylland
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
2 804 517,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
Region Nordjylland agter at anskaffe et automatiseret indstøbningsudstyr til Patologiafdelingen, Aalborg Universitetshospital. Patologiafdelingen ønsker, at udstyret er et ”stand-alone”- indstøbningsudstyr, altså uafhængig af tilvalgt vævpræpareringsudstyr. Der ønskes et nyt fuldautomatiseret system med en kapacitet på indstøbning af 120 kassetter i timen og minimum 700 til 900 indstøbninger pr. dag. Det skal imødekomme Patologiafdelingens behov for at indstøbe vævskassetter automatisk i paraformkassetter som sikre vævets orientering. Det vil være teknisk uforeneligt og medføre uforholdsmæssige store tekniske vanskeligheder ved drift og vedligehold at foretage et leverandørskift på dette område. Fuldautomatiseret system skal kunne integreres med patologisystemet, hvorved den automatiske indstøbning bliver logbar. Implementering af nyt automatiseret system bidrager til at overholde svar tider for prøver i prioritet kræftpakkeforløb. Samtidig minimere/eliminere ensidig og rutinemæssige arbejdsgange. Implementering af automatiseringen vil medføre et bedre fysisk arbejdsmiljø og tillige minimere risikoen for at der bliver begået menneskelige fejl ved indstøbning og tab af væv. Region Nordjylland vurderer på baggrund af en gennemført markedsanalyse, at der kun er én leverandør, der kan imødekomme den samlede levering. Af tekniske årsager tildeles kontrakten derfor uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i henhold til udbudsloven §80, stk. 3, nr. 2. Kontrakten vil først blive indgået efter udløb af standstill på 10 kalenderdage, regnet fra den dag hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Sakura Finetek Danmark
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2025NAUlab
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
2 804 517,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
CPQ-14564-112344921
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
05/02/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Region Nordjylland
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Region Nordjylland
Registreringsnummer
:
29190941
Afdeling
:
Økonomi
Postadresse
:
Niels Bohrs Vej 30
By
:
Aalborg Ø
Postnummer
:
9220
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Sanne Kjær Pilgaard
Telefon
:
+45 21592331
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715100
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Sakura Finetek Danmark
Registreringsnummer
:
29599823
Postadresse
:
Vibeholms Allé 15
By
:
Brøndby
Postnummer
:
2605
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
88969480
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
b43f5e44-7543-45fb-b85b-cb258bc3ae8b
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
06/02/2025
08:34:34 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
06/02/2025
11:00:35 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
85144-2025
EUT-S-nummer
:
27/2025
Offentliggørelsesdato
:
07/02/2025