23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 059-111061
Offentliggjort
Udbudstype
Udbud efter forhandling

It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support


Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/ordregiver

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Rigspolitiet
Polititorvet 14
Kontaktpunkt(er): Ravi John Christensen
1780 København V
Danmark
Telefon: +45 41373778
Mailadresse: rjc@sikkerhedsnet.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed / ordregiveren: http://politi.dk

Elektronisk adgang til oplysninger: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=180902&B=KA

Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=180902&B=KA

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Offentlig orden og sikkerhed
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders / ordregiveres vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Levering, vedligeholdelse og videreudvikling af en radiodispatch; en Løsning til varetagelse af al talekommunikation via radioer mellem vagtcentralerne og politiets operative enheder.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 13: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser

NUTS-kode DK0

II.1.3) Oplysninger om rammeaftale
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
Baggrund og formål:
Udbuddet vedrører en anskaffelse af en ny radiodispatch (herefter kaldet »Løsningen«) til at varetage al talekommunikation via radioer mellem politiets vagtcentraler og operative enheder. Løsningen skal erstatte den radiopatch, som pt. anvendes i 11 ud af 12 af landets politikredse samt Politiets Efterretningstjeneste (PET), og som er leveret af Terma A/S.
Løsningen skal benyttes til at understøtte alle typer politioperative opgaver og undersøgelser. Løsningen vil anvendes dagligt til formidling af et betydeligt omfang af personfølsomme oplysninger og oplysninger om efterforskningsforhold i såvel landets politikredse som PET. Løsningen er kritisk for politiets operative virke, hvorfor det er af afgørende betydning, at Løsningens brugere kan stole på og have fuld tillid til, at Løsningen er robust og driftssikker.
Hovedydelser:
Nærværende udbud omfatter følgende hovedydelser:
A. Etablering:
Løsningen skal i udgangspunktet leveres til 11 vagtcentraler, PET samt et test- og uddannelsesmiljø. Løsningen skal have kapacitet til understøttelse af mindst 100 samtidige brugere med 15 000 radioer tilsluttet. Leverandøren skal som en del af leverancen, stille de nødvendige licenser for anvendelse af Løsningen til rådighed for cirka 800 navngivne brugere.
Audioudstyr, der leveres af Leverandøren, skal som minimum omfatte en audioløsning med højtalere, mikrofon, fodtast og nødvendigt audioudstyr.
Rigspolitiet vurderer, at den grundfunktionalitet som anses som kritisk og nødvendig i en fremtidig Løsning, kan imødekommes med eksisterende standardsystemer (Commercial-off-the-shelf løsninger). Grundfunktionaliteten omfatter bl.a.:
a. Log in/out: Via den enkelte operatørplads på vagtcentralen kan operatøren (en operatør er den person, som betjener Løsningen hos Kunden) logge sig på med brugernavn og password.
b. Radiooversigt: Operatøren har adgang til en liste over de radioer der er tilknyttet den pågældende vagtcentral.
c. Kontrol af radioer: Operatøren kan kontrollere radioer fra sin liste, f.eks. tvangsstyre, deaktivere og genaktivere radioen.
d. Talegruppeoversigt: Operatøren har adgang til en liste over alle de mulige talegrupper, der er tilknyttet den enkelte operatørplads.
e. Styring af talegrupper: Operatøren kan styre talegrupper (bestemme hvilke talegrupper der ønskes monitoreret, valg af primær talegruppe(r), sætte talegrupper i multigrupper og patchgrupper mv.).
f. Samtalefunktioner: Operatøren kan foretage gruppesamtale med radioerne via primære og sekundære talegrupper.
g. Privatkald
h. Nødkald: Såfremt en radio afsender »Nødkalds«-status, kan Operatøren behandle nødkaldet ved at aflytte mikrofonen på den pågældende radio.
i. Særlige lydfunktioner: Operatøren har mulighed for at foretage stillelytning af en radio.
j. Lydlog: Kunden gemmer al lyd i en audiolog.
k. Statusbeskeder: Radioerne kan sende et antal forskellige statusbeskeder.
l. Tekstbeskeder (SDS): Operatøren kan modtage SDS beskeder fra alle radioer.
m. Hændelseslog: Alle hændelser logges således, at operatøren kan se, hvad der er sket, siden han loggede ind sidst.
n. Brugerindstillinger: Operatøren har adgang til at indstille diverse lydstyrkeindstillinger ved hjælp af skærmen. Systemstatus: Operatøren har et grafisk billede, der viser de enkelte komponenter i løsningen på en overskuelig måde. Her kan han diagnosticere hvor en fejl sandsynligvis skal søges.
o. Roller/rettigheder: Kunden kan definere forskellige brugerroller der bestemmer, hvad de har adgang til at betjene.
Listen ovenfor er ikke udtømmende.
Rigspolitiet vil medtage visse nye funktionaliteter som optioner, der udgør mindstekrav og som tilbudsgiver derfor er forpligtet til at afgive tilbud på. Funktionaliteten, der medtages som optioner, er fremkommet på baggrund af en behovsanalyse afholdt med politiets brugere på vagtcentralerne, og bidrager til at sikre, at politiets talekommunikation fremadrettet kan tilpasses forandringer i politiets opgaveløsning, organisation og it-understøttelse. Optionerne fremgår af udbudsbekendtgørelsens afsnit II 2.2).
Løsningen skal endvidere kunne udvides til nye lokationer. Som en del af politiets flerårsaftale 2016-2019 skal der etableres 4 nye situations- og operationscentre (SIOC). Kunden ønsker, at Løsningen kan udvides til nye situations- og operationscentre, der skal kunne fungere som landsdækkende vagtcentraler og overtage og styre Løsningen for en eller flere andre vagtcentraler. De nye situations- og operationscentre forventes at være tilknyttet Østjyllands Politi, Københavns Politi, Rigspolitiet og PET.
B. Support og vedligeholdelse:
Leverandøren skal levere løbende support og vedligeholdelse af Løsningen i kontraktens løbetid. Vedligeholdelsen omfatter løbende og forebyggende vedligeholdelse, herunder i form af patching, releases og fejlrettelser. Herudover skal leverandøren besvare henvendelser fra kundens brugere og yde hjælp og rådgivning på dansk.
C. Videreudvikling:
Leverandøren skal levere videreudvikling. Videreudviklingsopgaver kan omfatte ændringer af bestående funktionalitet og skalering af Løsningen. Videreudvikling kan indebære opdatering af Programmel gennem nye Versioner og Releases. Videreudvikling kan f.eks. omfatte udvikling af en remote funktion, der gør det muligt for brugerne at medtage radiodispatch-funktionen indenfor/udenfor vagtcentralen, eksempelvis i forbindelse med større hændelser. Det kan være til et andet fysisk lokale på vagtcentralen, eller eventuelt til en helt anden geografisk lokalitet i Danmark.
D. Konsulentydelser:
Leverandøren skal løbende i kontraktperioden levere konsulentydelser, herunder i form af uddannelse af kundens brugere. Ydelserne skal leveres på kundens anmodning.
I relation til den udbudte Løsning, og de nævnte hovedydelser, bemærkes det, at Løsningen skal fungere sammen med det landsdækkende fælles beredskabsnet for de danske beredskaber (SINE-nettet). SINE-nettet er baseret på Motorolas Dimetra version 8.2. Integrationen op imod Dimetra-løsningen skal ske igennem beskrevne grænseflader. Sammenhæng og interoperabilitet er helt afgørende for udførelsen af Politiets opgaver, og det vil derfor være et krav i udbuddet, at Løsningen fuldt ud kan integrere med/ er kompatibel op imod Dimetras grænseflader.
Rigspolitiet er pt. ved at planlægge genudbud af SINE-nettet. Det er således også et krav, at Løsningen på sigt skal kunne integrere op imod et nyt radionetværk.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

72000000, 72220000, 72260000, 72315200, 72500000

II.1.7) Oplysninger om underentreprise
Tilbudsgiveren skal angive, hvilke dele af en kontrakt han har til hensigt at give i underentreprise til tredjemand, samt hvilke underentreprenører han foreslår, og for hvilke kontraktgenstande de foreslås
Tilbudsgiveren skal oplyse om enhver ændring på underentreprenørniveau under kontraktens udførelse
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms: 55 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Jf. bilag 3 (Leverancebeskrivelse) udgør følgende Kundens funktionelle Optioner:
— AD log-in: Grænsefladen giver adgang til Kundens Active Directory (AD).
— Driftsovervågning: Grænsefladen giver mulighed for overvågning af Løsningen via centralt overvågningssystem samt adgang til teknisk log
— Fjernsupport: Kundens administrator skal via fjernopkobling kunne monitorere og ændre i alle parameter-styrede indstillinger samt udføre opgraderinger og downloade logfiler.
— Central Data Tjeneste: Central Data Tjeneste er en metode til at styre forskellige parametre i radioerne, samt en metode til at modtage hændelser fra radioerne. Yderligere oplysninger om Central Data Tjeneste vil tilgå sammen med udbudsmaterialet.
— Nabohjælp: At vagtcentraler kan overtage betjening af Løsningen helt eller delvist fra en anden vagtcentral.
— API til fremtidig kontrolrums-/disponeringssystem: Kunden forventer, at Løsningen senere skal kunne bruge et API til kommunikation med andre af Kundens IT systemer, som operatørerne betjener sig af på vagtcentralerne. Der skal derfor kunne udvikles en servicegrænseflade (API) til en fremtidig kontrolrums-/ disponeringsløsning bygget efter anerkendte standarder til udveksling af data.
— Tekstbesked til slukket terminal: Radioer, der er slukkede eller udenfor dækning, kan i dag ikke modtage tekstbeskeder (SDS'er). Det skal være muligt, at en tekstbesked kan gensendes fra vagtcentralen, så radioerne kan modtage tekstbeskederne, når de tændes igen eller er indenfor dækning.
— Hængende tvangsstyring: Det er et problem, hvis radio forsøges tvangsstyret, mens der tales, da den så ikke flyttes med over til ønskede talegruppe. Tvangsstyringen skal kunne »hænge« og genudsendes automatisk, hvis radioen er udenfor dækning eller optaget.
— Tvangsstyring af flere enheder: Mulighed for operatøren at skifte flere radioers talegruppe på samme tid.
— GPS triggerstyring: GPS Triggerstyring, som er en del af Central Datatjeneste, giver Kunden mulighed for at aktivere eller deaktivere regelmæssig positionering fra en radio; og at ændre på positioneringsfrekvensen for udvalgte radioer via kommandoer over luften. Dermed kan positionerings frekvensen for radioer dynamisk tilpasses den pågældende situation og behov.
— Signalplan: Mulighed for at vise en signalplan (f.eks. som et bagvedliggende vandmærke på brugergrænsefladen), som talegrupperne kan lægges oveni, således at hændelsens talegruppestruktur fremgår tydeligt.
Kunden forbeholder sig ret til ikke at udrulle alle optioner på alle lokationer.
Kunden har disse øvrige Optioner:
— Mulighed for at bestille flere kurser til hhv. politiundervisere, administratorer og supportpersonale
— Mulighed for at udvide Løsningen på eksisterende eller nye lokationer.
Optionerne beskrives nærmere i udbudsmaterialet.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 048 (fra tildeling af kontrakten)

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Ved forudbetaling skal der stilles uigenkaldelig anfordringsgaranti fra et anerkendt pengeinstitut eller forsikringsselskab. Eventuelle øvrige krav til sikkerhedsstillelse og garanti vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Der henvises til udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt opgaven tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
III.1.4) Andre særlige vilkår, som gælder for opfyldelse af kontrakten, især mht. forsyningssikkerhed og informationssikkerhed:
Det vil være et aftalemæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Kontrakten vil derfor indeholde en bestemmelse, der sikrer dette. Ved opfyldelse af kontrakten, jf. ovenfor, forstås arbejde udført i Danmark med henblik på kontraktens opfyldelse.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Leverandøren, systemet og alle, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau som krævet af de nationale sikkerhedsmyndigheder, jf. Statsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
Skabelon til brug for afgivelse af tavshedserklæring findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
III.1.5) Oplysninger om sikkerhedsgodkendelse:
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) Personlige forhold

Kriterier angående de økonomiske aktørers personlige forhold (som kan føre til, at de udelukkes), herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Ved afgivelse af ansøgning og tilbud skal ansøgeren/tilbudsgiveren afgive en erklæring på tro og love om, i hvilket omfang denne har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af skatter og afgifter samt ydelser til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i det land, hvor den pågældende er etableret, og i Danmark.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet

Kriterier angående de økonomiske aktørers økonomiske og finansielle formåen (som kan føre til, at de udelukkes)

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1) En erklæring om ansøgerens samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår afhængigt af, hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
2) Fremlæggelse af ansøgerens balance eller uddrag heraf for det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor ansøgeren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i nr. 1 og 2 gives for hver enkelt virksomhed.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves følgende:
1) Ansøgeren har haft en samlet årlig omsætning på mindst 55 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
2) Ansøgeren har haft en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen og egenkapitalen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning og egenkapital i de pågældende regnskabsår.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen og egenkapitalen som virksomhedernes samlede omsætning og egenkapital i de pågældende regnskabsår.
III.2.3) Teknisk og/eller faglig kapacitet

Kriterier angående de økonomiske operatørers tekniske og/eller faglige formåen (som kan føre til, at de udelukkes)

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Ansøgningen skal indeholde følgende:
Ansøger skal angive op til 5 af de betydeligste sammenlignelige referencer, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år inden ansøgningsfristen. Maksimumantallet på 5 gælder også referencer fra eventuelle økonomiske aktører, som ansøger støtter sig på. Vedlægger ansøger flere end 5 referencer, vil det være de første 5 referencer, der indgår i bedømmelsen af ansøgningen.
Følgende oplysninger bør fremgå af referencerne:
— En klar beskrivelse af leverancens karakteristika, jf. punkt II.1.5), Baggrund og formål
— En klar beskrivelse af ydelserne omfattet af leverancen, jf. punkt II.1.5), Hovedydelser
— Ansøgerens rolle(r) i forbindelse med ydelsernes udførelse
— Tidspunktet for udførelsen
— Størrelsen af leverancen
— Modtager af leverancen, såfremt oplysningerne kan angives.
Det bemærkes, at kunden forbeholder sig ret til at kontakte den angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der kan maksimalt fremlægges i alt 5 referencer, uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på en anden virksomheds formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal referencer, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de første 5 nævnte referencer.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Forhandling
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører 4
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest sammenlignelige leverancer (referencer) af de ydelser, som Løsningen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5), herunder i relation til de anførte hovedydelser.
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af funktionelt og volumenmæssigt sammenlignelige ydelser.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles nej
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der er anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
7518001
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Vejledende forhåndsmeddelelse

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2015/S 081-142835 af 25.4.2015

Andre forudgående offentliggørelser

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2016/S 109-116975 af 10.6.2006

IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
1.5.2017 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger:
Eventuelle spørgsmål til anmodning om prækvalifikation skal stilles skriftligt via det i punkt I.1) anførte udbudssystem med angivelse af »Udbud af Radiodispatch«. Svar på sådanne spørgsmål vil blive offentliggjort via det anvendte udbudssystemet. Adgang til sitet opnås via den i punkt I.1.) anførte webadresse. Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på sitet.
Udbudsmaterialet vil ikke være at finde på udbudssystemet. Af fortrolighedshensyn skal de prækvalificerede tilbudsgivere udfylde og returnere tavshedserklæringen via udbudssystemet. Først når tavshedserklæringen er udfyldt og returneret, vil udbudsmaterialet blive gjort tilgængeligt.
Tilbudsgiverne gøres opmærksom på, at Rigspolitiet forud for udbuddet har afholdt en teknisk dialog. Resultatet af den tekniske dialog vil fremsendes efter anmodning.
I relation til punkt II.1.2) bemærkes det, at der kan blive stillet krav, herunder geografiske, til lokationen, for opbevaring af udstyr og behandling af data.
I relation til punkt II.2.1) bemærkes det, at beløbet alene udgør et skøn over den forventede kontraktsum beregnet over 7 år (inklusiv udnyttelse af optioner). Særligt bemærkes det, at der hersker en betydelig usikkerhed i relation til værdiansættelsen af optionerne.
I relation til II.3) bemærkes, at kontrakten er tidsubegrænset. Kunden vil løbende foretage en vurdering af, hvorvidt det — som følge af Kundens forretningsmæssige behov og udviklingen på markedet — vil være hensigtsmæssigt at konkurrenceudsætte en eller flere dele af ydelserne omfattet af Kontrakten. Første gang Kunden foretager en sådan vurdering er 4 år efter overtagelsesdagen. Herefter vil Kunden foretage vurderingen hvert andet år.
I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at ansøger kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøgeren og disse andre. Ansøgeren skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet skabeloner for erklæringerne (økonomisk og teknisk formåen). Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger findes på det digitale udbudssystem som angivet i punkt I.1).
I relation til punkt IV.1.1) bemærkes det, al dette udbud gennemføres som et udbud med forhandling efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, jf. artikel 26. De ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive tilbud, vil modtage yderligere praktiske oplysninger om forhandlingsforløbet, herunder oplysninger om indgivelse af tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til al tildele kontrakten på grundlag af tilbudsgivernes førstetilbud (INDO1) uden forhandling.
I relation til punkt IV.1.2) bemærkes det, at hver ansøger alene kan indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for vedtagelse af de nødvendige lovændringer eller myndighedsaftaler og for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Ordregiver stiler mod, at kontrakt indgås i efteråret 2017.
Ordregiver forbeholder sig ret til med saglig begrundelse at aflyse udbudsforretningen uden ordretildeling, herunder såfremt der ikke i forhandlingen med det begrænsede antal tilbudsgivere opnås konkurrencedygtige priser og vilkår.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
8800 Viborg
Danmark
Mailadresse: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Fristerne for at indgive klage er fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12.5.2010 med senere ændringer), jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 892 af 17.8.2011 om ordregiveres indgåelse af visse bygge- og anlægs-, vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet med senere ændringer.
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
8800 Viborg
Danmark
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
20.3.2017

Send til en kollega

0.065