23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 064-119978
Offentliggjort
31.03.2017
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger

Opdateringer

Annullering
(26.07.2017)

Kalundborg Kommune, Sejerøbugtens færger har med dette udbud ønsket at skabe en effektiv og tilstrækkelig konkurrence omkring levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen.
Da der som kun er modtaget tilbud fra 2 af 4 prækvalificerede ansøgere, er det Kalundborg Kommunes vurdering, at der ikke er grundlag for en tilstrækkelig effektiv konkurrence.
Det kan samtidig konstateres, at de indkomne tilbud ligger væsentligt over Kalundborg Kommunes forventninger til samlet pris, og at der ikke — selv efter gennemførelse af en forhandlingsrunde — synes at være reel udsigt til at reducere de tilbudte priser til et antageligt niveau.
På baggrund heraf har Kalundborg Kommune besluttet at annullere udbuddet.
Kalundborg Kommune ønsker en åben og positiv dialog med alle ansøgere og tilbudsgivere, hvorfor undertegnede naturligvis står til rådighed, såfremt der er spørgsmål til ovenstående.

Udbud med forhandling vedr. levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen


Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger
Brovej 22
Sejerø
4592
Danmark
Kontaktperson: Jens Kristensen
Telefon: +45 62533720
E-mail: jkr@mail.dk
NUTS-kode: DK022

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.kalundborg.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.kalundborg.dk/Erhverv/Udbud.aspx
Yderligere oplysninger fås på anden adresse:
Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen ApS
Jagtvej 8
Marstal
5960
Danmark
Kontaktperson: Jens Kristiensen
Telefon: +45 62533720
E-mail: jrk@mail.dk
NUTS-kode: DK031

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.kalundborg.dk

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til følgende adresse:
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger
Brovej 22
Sejerø
4592
Danmark
Kontaktperson: Jens Kristensen
Telefon: +45 62533720
E-mail: jrk@mail.com
NUTS-kode: DK022

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.kalundborg.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: færgefart og færgedrift

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud med forhandling vedr. levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
31440000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger har truffet beslutning om, at indkøbe og installere en batteribank i MF Sejerøfærgen med det formål at spare olie og driftsomkostninger samt ikke mindst skåne miljøet mht. udledning af emissioner og støjgener i havnene.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
31434000
31422000
34512100
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK022
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

MF Sejerøfærgens dieselgeneratorer er dimensioneret til at kunne drive de el-drevne bovpropeller, som bruges ved ankomst til og afgang fra havn, og de er derfor voldsomt overdimensionerede i forhold til behovet under normal drift (hoteldriften). Det giver en meget dårlig virkningsgrad, når de ikke er optimalt belastede. Denne ekstra kapacitet ønskes udnyttet ved at belaste dieselgeneratorerne optimalt og lagre overskudsstrøm på batteribanken.

Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger ønsker således leveret og installeret en batteribank af typen Lithium-Ion i MF Sejerøfærgen med tilstrækkelig kapacitet til at klare de i kravspecifikationen beskrevne behov.

Batteribanken og installationen skal leveres og installeres klar til drift og godkendt af DNV GL eller et andet af Søfartsstyrelsen anerkendt klassifikationsselskab på vegne af Søfartsstyrelsen. Der skal i øvrigt medleveres og installeres alt nødvendigt udstyr iht. tilbudsgivers forslag til løsning. Endvidere skal omfattes ombygninger og tilpasninger af hovedtavle og eksisterende installationer, som måtte skønnes nødvendige for styring af strømmen mellem batteribank, generatorerne og hovedtavlen, således at strømmen distribueres på den samme vis, som det foregår nu.

I forhold til udbudslovens § 49, stk. 2 har Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger valgt ikke at udbyde særskilte delkontrakter. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger har, med baggrund i økonomiske- og markedsmæssige hensyn, vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sådan opdeling.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Start: 31/08/2017
Slut: 31/12/2017
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 4
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Der udvælges på et objektivt og sagligt grundlag op til 4 ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud, såfremt der modtages 4 konditionsmæssige og egnede ansøgninger.

Udvælgelsen sker med udgangspunkt i bedste egnethed i forhold til den konkrete opgave vurderet på baggrund af de adspurgte informationer i udbudsbetingelsernes afsnit 2.2.1, pkt. A (referencer) og pkt. B (overskudsgrad og omsætning), hvor hovedvægten dog vil være på referencerne.

Vedr. referencer, vil Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger vægte det positivt, såfremt referencerne har en høj grad af sammenlignelighed med den udbudte opgave. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger vil derfor graduere referencerne efter nedenstående prioriterede liste, hvor nr. 1 vægtes mest positivt og så fremdeles:

1. Referencer fra fysisk levering, påbegyndt installering eller projektering af batteribank til skibe, både og/eller færger

2. Referencer fra fysisk levering, påbegyndt installering eller projektering af batteribank til offshore industrien

3. Referencer fra fysisk levering, påbegyndt installering eller projektering af batteribank til andre, som ikke er omfattet af ovenstående

Derudover vil antallet af referencer ligeledes have betydning, således at et højt antal sammenlignelige referencer vægtes positivt.

Det bemærkes, at Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger maksimalt vil vurdere på 5 referencer. Såfremt der oplyses flere end 5 referencer, vil Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger udelukkende vurdere ansøger på de første 5 oplyste referencer.

Vedr. overskudsgrad og omsætning vil Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger vægte følgende positivt:

— En høj overskudsgrad sammenholdt med omsætningen.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Vedr. forhandlingsforløbet: Der vil blive afholdt et forhandlingsmøde pr. tilbudsgiver. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger forbeholder sig dog ret til at udvide forhandlingen, således den omfatter mere end én forhandlingsrunde. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger yder ikke vederlag for deltagelse i udbuddet, herunder forhandlingsprocessen.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

A. Oplysninger om ansøger:

Ansøger skal i ESPD'ets del ll og III oplyse følgende:

— Ansøgers identitet samt generelle oplysninger om ansøger, jf. ESPD del ll, punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør

— Ansøgers repræsentanter, jf. ESPD del ll, punkt B: Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter

— Hvorvidt ansøger er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, jf. ESPD del lll, punkt A: Grunde vedrørende straffedomme

— Hvorvidt ansøger er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, jf. ESPD del III, punkt B: Grunde vedrørende betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger

— Hvorvidt ansøger er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 136 jf. ESPD del lll, punkt C: Grunde vedrørende insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelse af erhvervet:

— Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren

— Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure

— Ansøger har

a) afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,

b) tilbageholdt sådanne oplysninger,

c) været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og

d) uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

B. Økonomisk og finansiel formåen:

Ansøger skal i ESPD'ets del lV, punkt B oplyse følgende vedrørende ansøgers økonomiske og finansielle formåen:

— I muligt omfang, dvs. afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed, oplysning om ansøgers overskudsgrad (profit margin) for de seneste 3 regnskabsår.

Overskudsgrad= (Driftsresultat (resultat før renter og skat) x 100)/Omsætning.

— I muligt omfang, dvs. afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed, oplysning om ansøgers omsætning for de seneste tre regnskabsår.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

C. Teknisk og/eller faglig formåen:

Ansøger skal i ESPD'ets del lV, punkt C oplyse følgende vedrørende ansøgers tekniske og/eller faglig formåen:

— Referenceliste for op til 5 af de betydeligste sammenlignelige leverancer, som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år.

Med sammenlignelig reference forstås fysisk levering, påbegyndt installering eller projektering af batteribank.

Ansøger bedes for hver af referencerne angive følgende:

— Navn på den pågældende kunde, herunder kontaktperson

— Tidspunktet for kontraktindgåelsen

— Beskrivelse af leverancen.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 01/05/2017
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 05/05/2017
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk, Engelsk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Besigtigelse af MF Sejerøfærgen: Der er mulighed for besigtigelse af MF Sejerøfærgen den 15.5.2017, mens den er i fart på ruten Havnsø — Sejerø. Se udbudsbetingelsernes afsnit 3.2 for yderligere detaljer.

Ansøger opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til prækvalifikationen.

Alle henvendelser og spørgsmål vedrørende prækvalifikationen bedes stillet skriftligt og skal rettes til den i udbudsbetingelsernes afsnit 1.2 angivne kontaktperson (Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen ApS) pr. e-mail, med emnet: »Spørgsmål — Prækvalifikation til udbud af levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen« senest den 20.4.2017 kl. 12:00.

Spørgsmål modtaget inden ovenstående tidsfrist vil blive besvaret senest 6 dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål modtaget efter tidsfristens udløb vil blive besvaret, såfremt spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger at besvare spørgsmålet 6 dage inden ansøgningsfristen udløb.

Spørgsmål modtaget senere end 6 dage inden ansøgningsfristen vil ikke blive besvaret.

Supplerende oplysninger, herunder spørgsmål og svar, vil løbende, i anonymiseret form, være at finde på Kalundborg Kommunes — Sejerøbugtens Færgers hjemmeside på adressen https://www.kalundborg.dk/Erhverv/Udbud.aspx

Det er ansøgers eget ansvar at holde sig ajourført med materialet på hjemmesiden.

I forlængelse af underretning om prækvalifikationen skal prækvalificerede virksomheder på Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færgers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 152 for de oplysninger, som er afgivet i Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).

— Verifikation af ESPD'ets Del III — Udelukkelsesgrunde

Hvis tilbudsgiver er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en Serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Politiet (Kriminalregistret), hvorfor tilbudsgiver skal udfylde og underskrive en samtykkeerklæring, der skal uploades i forbindelse med bestillingen af Serviceattesten. For oplysninger om hvordan serviceattesten bestilles, henvises der til følgende hjemmesiden:

https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Anmod_om_serviceattest

Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra fristen for fremsendelse af Serviceattesten, som fastsat af Ordregiver i opfordringsskrivelsen.

Hvis tilbudsgiver ikke er fra Danmark fremlægges følgende dokumentation, jf. Udbudslovens § 153:

— Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i Udbudslovens § 135, stk. 1

— Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i Udbudslovens § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 eller nr. 7 nævnte tilfælde.

Udsteder det pågældende land ikke de ovennævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke de ovennævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret.

— Verifikation af oplysninger i ESPD'ets Del IV — Udvælgelseskriterier

— Oplysninger om overskudsgrad kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om den prækvalificerede ansøgers overskudsgrad, medmindre Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database.

— Verifikation vedrørende konsortium og enheder som tilbudsgiver baserer sin egnethed på.

Der henvises til udbudsbetingelsernes afsnit 3.1.3, hvis dette er relevant for ansøgeren.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Finder ikke anvendelse
Finder ikke anvendelse
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
29/03/2017

Send til en kollega

0.047