23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 064-120928
Offentliggjort
31.03.2017
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Region Sjælland

Vindere

(31.03.2017)
Varian Medical Systems Scandinavia A/S
Lyskær 9
2730 Herlev

Software og hardware til stråleterapi


Region Sjælland

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Region Sjælland
29190658
Alléen 15
Sorø
4180
Danmark
Kontaktperson: Henning Trier
Telefon: +45 51202228
E-mail: ht@regionsjaelland.dk
NUTS-kode: DK02

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.regionsjaelland.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Software og hardware til stråleterapi.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72200000 - LA23
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Region Sjælland skal foretage et indkøb af i) opgradering/opdatering og løbende vedligeholdelse af eksisterende software til stråleterapi, ii) specialdesignet hardware hertil og iii) oprettelse af testmiljø til test af ny software og integration til Sundhedsplatformen.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 4 190 874.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
30210000 - LA23
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK02
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Region Sjællands eksisterende databasesystem for stråleterapi, ARiA, skal opgraderes og testes i forbindelse med overgangen til Sundhedsplatformen.

I den forbindelse foretages en opgradering/opdatering af ARiA-systemet. For at sikre den fortsatte og optimale drift ved f.eks. foretagelse af fejlrettelser har systemet tilsvarende brug for løbende vedligeholdelse fra leverandøren.

Endvidere skal Region Sjælland udskifte specialdesignet hardware i form af 3 accelerator-computere (On-Board Imager). For at sikre interoperabilitet mellem accelerator-computerne og ARiA skal der oprettes et testmiljø til test af den nye software.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Region Sjælland har foretaget en markedsundersøgelse og har ud fra denne kunnet konstatere, at Varian er den eneste aktør på markedet, der kan levere et softwaresystem til strålekanoner.

Betingelsen om at tjenesteydelserne kun kan leveres af en bestemt økonomisk aktør er således opfyldt.

Region Sjællands strålekanon kan udelukkende fungere med ét bestemt softwaresystem.

Varian er den eneste leverandør på markedet, der kan levere softwaresystemet til strålekanonen og dermed den eneste leverandør, der kan gennemføre en integrering af et sådant system med Sundhedsplatformen.

Det er kun Varian, der kan foretage den nødvendige opgradering/opdatering og løbende vedligeholdelse af den eksisterende software til stråleterapi (ARiA) og derved sikre den krævede gennemførelse, idet Varian er den eneste leverandør, der har redskaber og midler til rådighed til at foretage opgraderingen.

Det er kun Varian, der kan levere funktionsdygtigt specialdesignet hardware, da der skal være interoperabilitet mellem hardware og software.

Indkøbet af oprettelse af testmiljø til test af ny software og integration til Sundhedsplatformen kan ikke gennemføres af en anden leverandør, da Varian har eneret til ARiA-systemet.

Betingelsen om, at den manglende konkurrence skyldes tekniske årsager er således opfyldt.

På den baggrund vurderes det, at der kan foretages et udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
27/01/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Varian Medical Systems Scandinavia A/S
29476012
Lyskær 9
Herlev
2730
Danmark
NUTS-kode: DK02

Internetadresse:https://www.varian.com/

Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 4 190 874.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Reglerne om klagefrister findes i lov nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud.

Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
29/03/2017

Send til en kollega

0.046