1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danske Spil A/S
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Fritid, kultur og religion
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale om IT-konsulentydelser
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører levering af IT-konsulentydelser inden for en række af forskellige konsulentydelsesområder. Hovedleverancerne er konsulentydelser inden for følgende konsulentydelsesområder: - Web-udvikling - Java-udvikling - .Net/Sitecore-udvikling - BI-udvikling - Testmanagement - Tests - Tekniske tests - System/Netværk-administration - Product-owner - Scrum-master - Salesforce-applikationskonsultation - Microsoft-applikationskonsultation - Atlassian-applikationskonsultation - Service-management-konsultation - UI/UX-design -IT-sikkerhedskonsultation -Platform Engineering - API-udvikling -IT-projektledelse Konsulentydelserne udføres enten: - på kundens lokation (On premise) - uden for kundens lokation (EU-lande og Sikre tredjelande) - uden for kundens lokation (Andre lande) Udførelsen vil primært blive udført på Kundens lokation (On-premise).
Identifikator for proceduren
:
fa4def36-4693-4887-843b-2ffb98f8c468
Tidligere bekendtgørelse
:
b7bae9a6-f0d8-41b0-a871-502ca26d572a-01
Intern ID
:
Udbud af IT-konsulentydelser
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling, jf. udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 1, litra c. Efter modtagelse af de indledende tilbud afholder ordregiver individuelle forhandlingsmøder med alle tilbudsgivere, der rettidigt har afleveret et indledende tilbud. Forhandlingerne gennemføres i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, og alle tilbudsgivere får tildelt den samme tid til forhandlinger med ordregiver. Der anvendes ikke successive faser med henblik på at begrænse antallet af tilbud der skal forhandles. Efter forhandlingerne kan ordregiver udsende et revideret udbudsmateriale med henblik på et yderligere indledende eller endeligt tilbud. Tilbudsgivere vil på samme tid blive informeret herom med opfordring til at afgive indledende eller endeligt tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at tildele aftalen på grundlag af det indledende tilbud. Ordregiver yder ikke deltagelsesvederlag til tilbudsgiverne, der deltager i hele udbudsforretningen og afleverer et endeligt konditionsmæssigt tilbud. Forhandlingsforløbet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne, jf. Bilag C.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
85312320
Konsulenttjenesteydelser
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed,
72220000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik,
72224000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring,
72227000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med integration af programmel,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Korsdalsvej 135
By
:
Brøndby
Postnummer
:
2605
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger
:
Udførselsstedet for konsulentydelserne vil primært blive på Kundens placering, men der vil være adgang til at Kunden kan rekvirere konsulenter fra EU-lande og Sikre tredjelande samt Andre lande.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
125 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
145 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
DLO (Danske Lotteri Spil A/S) og DLI (Danske Licens Spil A/S) og Det Danske Klasselotteri A/S indgår også som købere af Rammeaftalen, hvorfor de selskaber er købeberettigede i forhold til at anvende aftalen. Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver skønner, at den maksimale værdi under rammeaftalen vil udgøre 145.000.000 DKK. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. Denne rammeaftale opdeles ikke i delkontrakter, da ordregiver vurderer, at der både kan opnås stordriftsfordele og administrative fordele ved én samlet rammeaftale. Ordregiver kan tildele rammeaftalen på baggrund af det indledende tilbud, og tilbudsgiverne kan derfor ikke påregne, at der gennemføres forhandlingsmøder. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af IT-konsulenter
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører levering af IT-konsulentydelser inden for en række af forskellige konsulentydelsesområder. Hovedleverancerne er konsulentydelser inden for følgende konsulentydelsesområder: - Web-udvikling - Java-udvikling - .Net/Sitecore-udvikling - BI-udvikling - Testmanagement - Tests - Tekniske tests - System/Netværk-administration - Product-owner - Scrum-master - Salesforce-applikationskonsultation - Microsoft-applikationskonsultation - Atlassian-applikationskonsultation - Service-management-konsultation - UI/UX-design -IT-sikkerhedskonsultation -Platform Engineering - API-udvikling -IT-projektledelse Konsulentydelserne udføres enten: - på kundens lokation (On premise) - uden for kundens lokation (EU-lande og Sikre tredjelande) - uden for kundens lokation (Andre lande) Udførelsen vil primært blive udført på Kundens lokation (On-premise).
Intern ID
:
Udbud af IT-konsulentydelser
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
85312320
Konsulenttjenesteydelser
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed,
72220000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik,
72224000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring,
72227000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med integration af programmel,
72266000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med programmel
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Korsdalsvej 135
By
:
Brøndby
Postnummer
:
2605
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger
:
Udførselsstedet for konsulentydelserne vil primært blive på Kundens placering, men der vil være adgang til at Kunden kan rekvirere konsulenter fra EU-lande og Sikre tredjelande samt Andre lande.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
48
Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
125 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
145 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
DLO (Danske Lotteri Spil A/S) og DLI (Danske Licens Spil A/S) og Det Danske Klasselotteri A/S indgår også som købere af Rammeaftalen, hvorfor de selskaber er købeberettigede i forhold til at anvende aftalen. Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver skønner, at den maksimale værdi under rammeaftalen vil udgøre 145.000.000 DKK. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. Denne rammeaftale opdeles ikke i delkontrakter, da ordregiver vurderer, at der både kan opnås stordriftsfordele og administrative fordele ved én samlet rammeaftale. Ordregiver kan tildele rammeaftalen på baggrund af det indledende tilbud, og tilbudsgiverne kan derfor ikke påregne, at der gennemføres forhandlingsmøder. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Beskrivelse
:
Se nærmere i udbudsbetingelsernes, Bilag A.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Kvalitet udgøres af følgende delkriterer med den angivne vægtning: Kvalitetssikring: 50 % Konsulentrekvirering: 40 % Samarbejde: 10 % Se nærmere i udbudsbetingelsernes, Bilag A.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
125 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
145 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
145 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
125 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Ework Group Denmark ApS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
670942-2024
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
ikke offentliggjort
Begrundelse for senere offentliggørelse
:
En økonomisk aktørs forretningsmæssige interesser
Dato for senere offentliggørelse
:
01/05/2035
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Rammeaftalen vedrører levering af IT-konsulentydelser
Dato for indgåelse af kontrakten
:
02/05/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen
:
670942-2024
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
6
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danske Spil A/S
Registreringsnummer
:
64011715
Postadresse
:
Korsdalsvej 135
By
:
Brøndby
Postnummer
:
2605
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Irvin Tekesinovic
Telefon
:
+45 30944627
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Ework Group Denmark ApS
Registreringsnummer
:
29394962
Postadresse
:
Axeltorv 2 F 6
By
:
København V
Postnummer
:
1609
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
31101875
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
598caec5-8827-435d-8563-7f30a7718716
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
23/05/2025
09:09:13 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
23/05/2025
10:00:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
336984-2025
EUT-S-nummer
:
100/2025
Offentliggørelsesdato
:
26/05/2025