23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
27.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Dansk Retursystem A/S

Transition til cloud ERP


Dansk Retursystem A/S

340388-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Programmering af software og konsulentvirksomhed – Transition til cloud ERP
OJ S 101/2025 27/05/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Dansk Retursystem A/S
Køberens retlige status Enhed med særlige eller eksklusive rettigheder
Den ordregivende myndigheds aktivitet Miljøbeskyttelse
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Transition til cloud ERP
Beskrivelse Dansk Retursystem udbyder herved anskaffelsen af en cloudbaseret ERP-platform. Formålet med anskaffelsen af et nyt ERP-system er at migrere hele ERP-løsningen fra den nuværende 'on-prem' installation til en SaaS-baseret løsning som en del af kontrakten. Dansk Retursystems strategi de seneste år har været baseret på princippet "shrink & lift" – en tilgang hvor flest mulige egen-udviklinger udfases eller standardiseres, med henblik på senere at løfte en standard Navision-løsning til en cloudbaseret ERP-platform. Overgangen omfatter ligeledes de egenudviklede objektudvidelser i det nuværende Navision-miljø, som frem til denne afsluttende fase af "shrink & lift"-programmet ikke har haft en fit-for-standard løsning. Disse specialtilpassede udvidelser skal, så vidt muligt, indgå som en del af standardsystemet eller implementeres som konfigurerbare udvidelser til dette, i samarbejde med Dansk Retursystems interne team.
Identifikator for proceduren 7a080aa3-1770-41d1-ae29-8361cc6f90ef
Intern ID ERP
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Forhandlingerne vil have som det væsentligste formål at sikre, at Ordregiver modtager tilbud, der kan imødekomme Ordregivers behov, og sikre at Ordregiver modtager konditionsmæssige tilbud. Forhandlingerne gennemføres ved, at Ordregiver afholder individuelle forhandlingsmøder med alle tilbudsgivere, der rettidigt har afleveret et indledende/revideret tilbud. Forhandlingerne gennemføres i overensstemmelse med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet. Forhandlinger vil tage udgangspunkt i tilbudsgiverens tilbud, som Ordregiver vil give feedback på, så tilbudsgiveren får mulighed for at optimere tilbuddet og sikre konditionsmæssighed. Ordregivers feedback er dog ikke nødvendigvis udtømmende og udtryk for, hvordan Ordregiver vil evaluere tilbuddet. Ordregiver afholder individuelle forhandlingsmøder med hver tilbudsgiver. Ordregiver afsætter lige meget tid til alle tilbudsgivere. Forhandlingsmøderne afholdes fysisk hos Ordregiver. Ordregiver vil sende et forhandlingsoplæg til tilbudsgiver før forhandlingsmødet, og tilbudsgiver vil efterfølgende modtage et referat fra sit forhandlingsmøde. Drøftelser mellem Ordregiver og tilbudsgiverne er fortrolige, og tilbudsgiverne vil ikke modtage oplysninger om Ordregivers forhandlinger med de øvrige tilbudsgivere. Ordregiver vil heller ikke videregive fortrolige oplysninger, som Ordregiver har modtaget fra tilbudsgiverne, under forhandlingsmøderne. Med henblik på at skabe størst mulig gennemsigtighed i udbudsprocessen vil Ordregiver dog underrette alle tilbudsgiverne om generelle oplysninger, der har betydning for udformningen af tilbud. Såfremt det viser sig nødvendigt, kan der efterfølgende være en skriftlig afklaring af enkelte spørgsmål inden det reviderede udbudsmateriale sendes til tilbudsgiverne med henblik på afgivelse af revideret/endeligt tilbud. Under forhandlingsmøderne om indledende tilbud (runde 1) vil der blive gennemført tilbudsdemonstrationer af de tilbudte løsninger. Tilbudsdemonstrationen vil maksimalt vare 2 timer, og gennemføres ved, at tilbudsgiverne redegør for deres besvarelsen af Bilag 3.1.1. Scenarie for fakturering – kreditering af forskellige kundegrupper. Ordregiver vil i forhandlingsoplægget meddele, hvilke eventuelle øvrige specifikke elementer, der indgår i tilbudsdemonstrationen. Ordregiver forbeholder sig i den forbindelse at lade øvrig funktionalitet afprøve, i det omfang Ordregiver vurderer, at der er grundlag herfor, fx til brug for en effektiv kontrol af tilbudsgivers oplysninger mv., jf. udbudslovens § 159, stk. 3. Under forhandlingsmøder om reviderede tilbud (runde 2) vil tilbudsgiverne have mulighed for at gennemføre en fornyet tilbudsdemonstration, fx for at fremvise tilpasninger og opdateringer som led i den reviderede tilbudsafgivelse. Hvis tilbudsgiver ønsker at gennemføre en ny tilbudsdemonstration på forhandlingsmødet om reviderede tilbud, bedes tilbudsgiver angive dette i forbindelse med indlevering af det reviderede tilbud. Tilbudsdemonstrationen om Bilag 3.1.1. Scenarie for fakturering – kreditering af forskellige kundegrupper inddrages i forbindelse med tilbudsevalueringen under underkriterierne ”Funktionalitet – funktionelle krav” og ”Implementering”. Ordregiver har ikke opdelt den udbudte ydelse i delkontrakter, af følgende grunde: • Det er Ordregivers vurdering, at en opdeling af den udbudte ydelse i delaftaler ikke vil give den kommercielt bedste løsning. • Da Ordregiver ønsker en Software-as-a-Service-ydelse, er der en sådan funktionel afhængighed mellem de udbudte ydelser, at det er mest hensigtsmæssigt, at den samlede opgave varetages af samme leverandør.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72260000   Programmelrelaterede tjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Erik Husfeldts Vej 1    
By Taastrup
Postnummer 2630
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Ansøgere, der ønsker at deltage i udbuddet, skal indsende et ESPD som foreløbigt bevis på ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene, samt at ansøger opfylder kravene til økonomisk og finansiel formåen og teknisk og faglig formåen. Såfremt ansøger er en sammenslutning, et konsortium eller lign. eller baserer sig på andre enheders formåen, skal hver økonomisk aktør udfylde et ESPD. I nærværende udbud finder følgende udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134 a, 135-136 og 137 anvendelse. Ordregiver vil udelukke en ansøger fra udbuddet, hvis ansøger (inklusive andre deltagere eller enheder, som tilbudsgiver baserer sig på) er omfattet af en udelukkelsesgrund, og ansøger ikke kan forelægge tilstrækkelig dokumentation for sin pålidelighed, jf. udbudslovens § 138, stk. 1-3. Ordregiver kan ikke udelukke en ansøger fra udbuddet på grund af ubetalt forfalden gæld til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger, når tilbudsgiver har indgået aftale med inddrivelsesmyndigheden om en afviklingsordning, og denne ordning er overholdt, jf. udbudslovens § 135, stk. 4. Inden ordregivers underretning om tildeling af kontrakt vil den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, blive bedt om at fremlægge dokumentation for oplysningerne i ESPD. Ved samme lejlighed vil ordregiver bede tilbudsgiveren om at afgive en erklæring vedrørende Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Enheder, der deltager som konsortium eller anden sammenslutning i udbuddet med den økonomiske aktør, eller enheder, hvorpå den økonomiske aktør baserer sin formåen, vil blive bedt om at indsende dokumentation vedrørende udelukkelsesgrundene og kravene til egnethed for hver af de økonomiske enheder. Som dokumentation for ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene kan virksomheder, der er etableret i Danmark, anvende en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Kriminalregisteret, SKAT, ATP, skifteretten og politiet. For virksomheder, der ikke er etableret i Danmark, henvises til udbudslovens § 153 og Europa-Kommissionens informationssystem eCertis: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/. Dokumentationen vedrørende udelukkelsesgrunde må ikke være udstedt tidligere end 6 måneder før udløbet af tilbudsfristen. Som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen kan en ansøger fremlægge årsregnskaber eller uddrag heraf. Hvis dette ikke er muligt, eller hvis de pågældende oplysninger ikke fremgår heraf, så kan ansøgeren fremlægge relevante erklæringer fra revisor eller tilsvarende samt ethvert andet dokument, som Ordregiver vurderer passende. Som dokumentation for sin tekniske og faglige formåen kan en ansøger fremlægge dokumentation i overensstemmelse med udbudslovens § 155. Ansøgeren behøver ikke sende referencelister for leveringer af tjenesteydelser, jf. udbudslovens § 155, nr. 1 og 2, som dokumentation for sin tekniske og faglige formåen, men Ordregiver kan anmode modtagerne om at bekræfte oplysningerne. Ansøgeren skal dog dokumentere antallet af medarbejdere ved fristen for indsendelse af prækvalifikationsansøgningen, fx en underskrevet erklæring fra kandidatens eksterne revisor. Tilbudsgiver skal vedstå sit tilbud i 3 måneder fra udløbet af tilbudsfristen. Hvis ordregiver modtager en klage i forbindelse med udbuddet, så sættes udløbet af vedståelsesperioden i afsnit IV.2.6) midlertidigt i bero i den periode, hvor klagen har opsættende virkning. Tilbudsgivere bliver løst fra vedståelsen ved udløbet af vedståelsesperioden, ved ordregivers underretning om annullering af udbuddet eller ved tidspunktet for ordregivers offentliggørelse af en bekendtgørelse om indgået kontrakt (men ikke ved ordregivers underretning om tildeling af kontrakt). Ordregiver har i overensstemmelse med udbudslovens § 38, nr. 2, opgjort kontraktens anslåede værdi på baggrund af den anslåede værdi, der efter ordregiverens skøn skal betales til leverandøren i løbet af 48 måneder (fire år), da den udbudte kontrakt er tidsubegrænset. Ordregiver anslår derfor kontraktens værdi til 13.500.000 kr. ekskl. moms, hvilket omfatter det faste leverancevederlag, det variable leverancevederlag, de timebaserede vederlag og løbende vederlag samt det eventuelle udtrædelsesvederlag, som ordregiver forventer at skulle betale i kontraktens første fire år.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Transition til cloud ERP
Beskrivelse Dansk Retursystem udbyder herved anskaffelsen af en cloudbaseret ERP-platform. Formålet med anskaffelsen af et nyt ERP-system er at migrere hele ERP-løsningen fra den nuværende 'on-prem' installation til en SaaS-baseret løsning som en del af kontrakten. Dansk Retursystems strategi de seneste år har været baseret på princippet "shrink & lift" – en tilgang hvor flest mulige egen-udviklinger udfases eller standardiseres, med henblik på senere at løfte en standard Navision-løsning til en cloudbaseret ERP-platform. Overgangen omfatter ligeledes de egenudviklede objektudvidelser i det nuværende Navision-miljø, som frem til denne afsluttende fase af "shrink & lift"-programmet ikke har haft en fit-for-standard løsning. Disse specialtilpassede udvidelser skal, så vidt muligt, indgå som en del af standardsystemet eller implementeres som konfigurerbare udvidelser til dette, i samarbejde med Dansk Retursystems interne team.
Intern ID ERP
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72260000   Programmelrelaterede tjenester
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Erik Husfeldts Vej 1    
By Taastrup
Postnummer 2630
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Anden varighed Ubegrænset
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 500 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Ansøgere, der ønsker at deltage i udbuddet, skal indsende et ESPD som foreløbigt bevis på ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene, samt at ansøger opfylder kravene til økonomisk og finansiel formåen og teknisk og faglig formåen. Såfremt ansøger er en sammenslutning, et konsortium eller lign. eller baserer sig på andre enheders formåen, skal hver økonomisk aktør udfylde et ESPD. I nærværende udbud finder følgende udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 134 a, 135-136 og 137 anvendelse. Ordregiver vil udelukke en ansøger fra udbuddet, hvis ansøger (inklusive andre deltagere eller enheder, som tilbudsgiver baserer sig på) er omfattet af en udelukkelsesgrund, og ansøger ikke kan forelægge tilstrækkelig dokumentation for sin pålidelighed, jf. udbudslovens § 138, stk. 1-3. Ordregiver kan ikke udelukke en ansøger fra udbuddet på grund af ubetalt forfalden gæld til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger, når tilbudsgiver har indgået aftale med inddrivelsesmyndigheden om en afviklingsordning, og denne ordning er overholdt, jf. udbudslovens § 135, stk. 4. Inden ordregivers underretning om tildeling af kontrakt vil den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, blive bedt om at fremlægge dokumentation for oplysningerne i ESPD. Ved samme lejlighed vil ordregiver bede tilbudsgiveren om at afgive en erklæring vedrørende Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Enheder, der deltager som konsortium eller anden sammenslutning i udbuddet med den økonomiske aktør, eller enheder, hvorpå den økonomiske aktør baserer sin formåen, vil blive bedt om at indsende dokumentation vedrørende udelukkelsesgrundene og kravene til egnethed for hver af de økonomiske enheder. Som dokumentation for ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene kan virksomheder, der er etableret i Danmark, anvende en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Kriminalregisteret, SKAT, ATP, skifteretten og politiet. For virksomheder, der ikke er etableret i Danmark, henvises til udbudslovens § 153 og Europa-Kommissionens informationssystem eCertis: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/. Dokumentationen vedrørende udelukkelsesgrunde må ikke være udstedt tidligere end 6 måneder før udløbet af tilbudsfristen. Som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen kan en ansøger fremlægge årsregnskaber eller uddrag heraf. Hvis dette ikke er muligt, eller hvis de pågældende oplysninger ikke fremgår heraf, så kan ansøgeren fremlægge relevante erklæringer fra revisor eller tilsvarende samt ethvert andet dokument, som Ordregiver vurderer passende. Som dokumentation for sin tekniske og faglige formåen kan en ansøger fremlægge dokumentation i overensstemmelse med udbudslovens § 155. Ansøgeren behøver ikke sende referencelister for leveringer af tjenesteydelser, jf. udbudslovens § 155, nr. 1 og 2, som dokumentation for sin tekniske og faglige formåen, men Ordregiver kan anmode modtagerne om at bekræfte oplysningerne. Ansøgeren skal dog dokumentere antallet af medarbejdere ved fristen for indsendelse af prækvalifikationsansøgningen, fx en underskrevet erklæring fra kandidatens eksterne revisor. Tilbudsgiver skal vedstå sit tilbud i 3 måneder fra udløbet af tilbudsfristen. Hvis ordregiver modtager en klage i forbindelse med udbuddet, så sættes udløbet af vedståelsesperioden i afsnit IV.2.6) midlertidigt i bero i den periode, hvor klagen har opsættende virkning. Tilbudsgivere bliver løst fra vedståelsen ved udløbet af vedståelsesperioden, ved ordregivers underretning om annullering af udbuddet eller ved tidspunktet for ordregivers offentliggørelse af en bekendtgørelse om indgået kontrakt (men ikke ved ordregivers underretning om tildeling af kontrakt). Ordregiver har i overensstemmelse med udbudslovens § 38, nr. 2, opgjort kontraktens anslåede værdi på baggrund af den anslåede værdi, der efter ordregiverens skøn skal betales til leverandøren i løbet af 48 måneder (fire år), da den udbudte kontrakt er tidsubegrænset. Ordregiver anslår derfor kontraktens værdi til 13.500.000 kr. ekskl. moms, hvilket omfatter det faste leverancevederlag, det variable leverancevederlag, de timebaserede vederlag og løbende vederlag samt det eventuelle udtrædelsesvederlag, som ordregiver forventer at skulle betale i kontraktens første fire år. Proceduren afvikles IKKE i successive faser.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse I ESPD del IV.B skal ansøger angive oplysninger om økonomiske og finansiel formåen i forhold til årsomsætning. Minimumskrav: ansøger skal have en samlet årsomsætning på minimum 20.000.000 kr. i hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse I ESPD del IV.B skal ansøger angive oplysninger om økonomiske og finansiel formåen i forhold til finansielle nøgletal. Minimumskrav: ansøger skal have en egenkapital på minimum 3.500.000 kr. i hver af de seneste 2 afsluttede regnskabsår.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type
Beskrivelse I ESPD del IV.C skal ansøger angive oplysninger om teknisk og faglig formåen om udførelse af kontrakter af tilsvarende type, som omfattet af nærværende udbud (referencer). Minimumskrav: Ansøger skal inden for de seneste 3 år have udført minimum 3 leveringer (referencer) vedrørende implementering, support og vedligeholdelse af en cloud ERP-løsning leveret som en Software-as-a-Service-løsning med specialudviklinger og med indeholdt supportfunktion og -processer hos virksomheder, der er sammenlignelige med Ordregiver i forhold til størrelse og kompleksitet. Ansøger må (eventuelt sammen med andre deltagere i en sammenslutning, konsortium eller tilsvarende, eller sammen med enheder, som ansøger baserer sig på) maksimalt angive 3 leveringer af varer (referencer).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Årlige gennemsnitlige antal beskæftigede
Beskrivelse I ESPD del IV.C skal ansøger oplyse antallet af medarbejdere i sin nuværende organisation. I feltet angives antallet af medarbejdere, som ansøgeren beskæftiger på tidspunktet for ansøgning om prækvalifikation.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Evalueringsprisen består af følgende elementer: Fast leverancevederlag. Variabelt leverancevederlag. Løbende vederlag - drift, support og vederlag. Årlige brugerlicenser. Årligt vederlag for drift samt support og vedligehold. Udtrædelsesvederlag.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 35,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Funktionalitet - funktionelle krav
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelsernes pkt. 9.4.1.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Implementering
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelsernes pkt. 9.4.2.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Support og vedligeholdelse
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelsernes pkt. 9.4.3.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Teknologi
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelsernes pkt. 9.4.4.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 5,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Strukturering og udviklingsforløb (iterativ proces)
Beskrivelse Der henvises til udbudsbetingelsernes pkt. 9.4.5.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 5,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 24/06/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Reglerne om klagefrister findes i lov nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud. Klager over ikke at være udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter Dansk Retursystem afsendelse af underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 1. Øvrige klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at Dansk Retursystem har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at Dansk Retursystem har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse blev offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 2, nr. 1. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette Dansk Retursystem om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill- perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Dansk Retursystem A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Dansk Retursystem A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Dansk Retursystem A/S
Registreringsnummer 25 49 61 40
Postadresse Erik Husfeldts Vej 1
By Taastrup
Postnummer 2630
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Jakob Nielsen
Telefon +45 30671344
Internetadresse https://danskretursystem.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 46484505-de03-425d-ae6a-e9e2b2357182   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 23/05/2025   13:59:22 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 23/05/2025   14:15:24 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 340388-2025
EUT-S-nummer 101/2025
Offentliggørelsesdato 27/05/2025

Send til en kollega

0.095