23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 073-140068
Offentliggjort
13.04.2017
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Vindere

(13.04.2017)
Microsoft Danmark ApS
Tuborg Boulevard 12
2900 Hellerup

Premier Support til Microsoftprogrammel

(24.05.2017)
Microsoft Danmark ApS
Tuborg Boulevard 12
2900 Hellerup

Premier Support til Microsoft-programmel


Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Tanja Goth-Eriksen
Telefon: +45 72814273
E-mail: fmi-ja-s113@mil.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Premier Support til Microsoft-programmel.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har behov for Premier Support fra Microsoft. Behovet omfatter rådgivning, assistance og mulighed for direkte eskalering af problemer relateret til Microsoft-produkter og services. Herunder mulighed for kundespecifikke hotfixes, patches, mulighed for at prioritere sager i Microsofts interne supportsystem, og direkte adgang til Microsofts specialuddanede ingeniører. Endvidere er det en forudsætning, at incidents fra Software Assurance Benefits kan koncerteres til on-site assistance. Det er ligeledes en forudsætning, at der kan rekvireres Custom Support på produkter, hvortil Microsoft ikke længere udsender normale sikkerhedsopdateringer. FMI ønsker således at indgå en 4-årig aftale indeholdende Premier Support samt en option på tilkøb af yderligere support i aftalens løbetid, såfremt der skulle opstå behov herfor.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 8 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72212650
72212670
72212985
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Se beskrivelse i II.1.4).

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kontrakten indeholder 4 optioner, en for hvert af kontraktens løbeår. Optionerne giver mulighed for at indgå en udvidet supportaftale, der indebærer flere supporttimer.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Som følge af kontraktens sammenhængende ydelser vurderes det ikke praktisk muligt at opdele kontrakten i delkontrakter. Hertil bemærkes, at Microsoft er den eneste økonomisk aktør, som kan levere de ønskede ydelser.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

Kontrakten tildeles i henhold til udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og § 80, stk.3, nr. 3, idet Microsoft Danmark er den eneste økonomiske aktør som kan levere de ønskede support ydelser i Danmark, som er nødvendige for forsvarets brugsmønster af Microsoft produkter. Forsvaret er af en sådan størrelse, og har et sådan behov, at sjældne og ukendte fejl i kritiske IT systemer hyppigere skal supporteres. Det er således vurderet at forsvarets driftsorganisation er større end de fleste IT virksomheders supportorganisationer og at det alene er Microsoft Danmark, som kan håndtere forsvarets volumen af servicebehov. Microsoft Danmark er endvidere den eneste økonomiske aktør til disse ydelser, som er sikkerhedsgodkendt i Danmark, hvilket er nødvendigt for at kunne levere til forsvaret. Anskaffelse af lignende support ved andre leverandører giver ikke forsvaret den nødvendige direkte eller meget nære kontakt til Microsofts udviklingscentre, organisation og interne support, som bl.a. er nødvendig, hvor fejlen ikke før er blevet diagnosticeret.

Det bemærkes endvidere, at adgang til kildekoden er nødvendig for at kunne levere den ønskede support og Microsoft har enerettigheder til kildekoden.

Det er således Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelses vurdering, at der foreligger tekniske årsager og årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder (teknisk umulighed), således at alene Microsoft Danmark kan levere den ønskede support til forsvaret.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
07/04/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Microsoft Danmark ApS
Tuborg Boulevard 12
Hellerup
2900
Danmark
NUTS-kode: DK
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 8 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-Tidende, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til lov om Klagenævnet for udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41711500
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
10/04/2017

Send til en kollega

0.094