23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
10.06.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aalborg kommune

Indkøb af digitalt lovinformations it-system


Aalborg kommune

369699-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Juridisk rådgivning og information – Indkøb af digitalt lovinformations it-system
OJ S 109/2025 10/06/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aalborg kommune
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af digitalt lovinformations it-system
Beskrivelse 1. Baggrund og formål Denne profylaksebekendtgørelse er udarbejdet med henblik på at dokumentere Aalborg Kommunes beslutning om at anvende proceduren "forhandling uden forudgående udbud" i henhold til udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, ved indkøb af en samlet digital løsning til lovinformation og lokal faglig vidensdeling. Formålet er at sikre kontinuitet i den kommunale sagsbehandling, fastholde et højt fagligt niveau og sikre, at både nationale regler og lokale arbejdsgange er let tilgængelige og anvendelige for kommunens medarbejdere på tværs af fag- og forvaltningsområder. 2. Anvendelsesområde Bekendtgørelsen omfatter alle forvaltningsområder i Aalborg Kommune, herunder associerede selskaber og selvejende institutioner, som fx Aalborg Forsyning, hvor kommunen har bestemmende indflydelse. 3. Eksisterende løsning og teknisk afhængighed Aalborg Kommune har hidtil anvendt løsningen Shultz Kommunekoncept 2.0, som har været dybt integreret i kommunens arbejdsgange. Løsningen har indeholdt en særlig funktionalitet kaldet Schultz Interne Regler, som i væsentlig grad har støttet Kommunen i at: Oprette, vedligeholde og kategorisere interne arbejdsgange, tjeklister, skabeloner m.v. Integrere lokal information direkte med lovgivningsmæssige tekster Søge på tværs af konsolideret lovinformation, indhold, og lovguides og kommunens egne dokumenter Dele indhold på tværs af organisatoriske teams, fagområder og forvaltninger. Disse funktionaliteter har reelt fungeret som en form for digitalt centralnervesystem for væsentlige dele af den kommunale sagsbehandling, og er forretningskritisk i forhold til korrekt og effektiv implementering af lovgivningen i praksis. Især på områder hvor kommunen er myndighed. 4. Markedsafdækning Kommunen har gennemført en bred markedsafdækning, herunder indhentet information om nye produkter og leverandører, som har lanceret eller planlægger at lancere digitale og/eller AI-baserede lovinformationsprodukter til det kommunale marked. På nuværende tidspunkt vurderes ingen af disse produkter at være modne og markedsparate i en grad, der gør dem i stand til at imødekomme Aalborg Kommunes konkrete forretningsbehov for konsolideret lovgivning, lov- og sagsguides mm. Det er samtidig konstateret, at funktionaliteten med integreret visning og tilpasning af både lovgivning og interne arbejdsgange – den tidligere 2-i-1-løsning – reelt og udelukkende leveres af én aktør på markedet: Karnov Kommune fra leverandøren Karnov Group Denmark A/S. Karnov Kommune har overtaget og videreudvikler på den funktionalitet og principper, der tidligere fandtes i Schultz Interne Regler. Det nye system tilbyder bl.a.: Upload og tilpasning af kommunens egne interne dokumenter Kategorisering og søgning på tværs af lokalt og nationalt indhold Brugervenlig og integreret adgang til relevant information Ingen øvrige aktører på markedet tilbyder pt. denne dobbelte funktionalitet. 5. Juridisk vurdering På baggrund af den tekniske og markedsmæssige situation, og under hensyntagen til de forretningskritiske behov Aalborg Kommune har identificeret, vurderes det, at betingelserne for at anvende udbuds-lovens § 80, stk. 3, nr. 2, er opfyldt: "Kontrakten kan kun tildeles en bestemt økonomisk aktør, fordi konkurrence af tekniske årsager, kunstneriske forhold eller beskyttelse af enerettigheder ville medføre, at kontrakten kun kan tildeles denne økonomiske aktør." Det vurderes, at der af tekniske årsager kun er én leverandør, der aktuelt kan levere en løsning, som: Integrerer national lovgivning og kommunens interne regler Er markedsparat og dokumenteret implementerbar i kommunal praksis Understøtter kommunens behov for effektivt vidensflow og korrekt sagsbehandling 6. Konklusion Det er Aalborg Kommunes vurdering, at kontrakten med Karnov Group Denmark A/S om produktet Karnov Kommune lovligt kan indgås uden forudgående udbud i henhold til udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Denne bekendtgørelse skitserer de tekniske og markedsmæssige forhold, som gør det berettiget at gennemføre indkøbet via forhandling uden forudgående udbud.
Identifikator for proceduren aebdd9f4-50a7-4356-a2cb-e2142e6952e2
Intern ID 501472
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  79140000   Juridisk rådgivning og information
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Sønderbro 12    
By Aalborg
Postnummer 9000
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Indkøb af digitalt lovinformations it-system
Beskrivelse 1. Baggrund og formål Denne profylaksebekendtgørelse er udarbejdet med henblik på at dokumentere Aalborg Kommunes beslutning om at anvende proceduren "forhandling uden forudgående udbud" i henhold til udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, ved indkøb af en samlet digital løsning til lovinformation og lokal faglig vidensdeling. Formålet er at sikre kontinuitet i den kommunale sagsbehandling, fastholde et højt fagligt niveau og sikre, at både nationale regler og lokale arbejdsgange er let tilgængelige og anvendelige for kommunens medarbejdere på tværs af fag- og forvaltningsområder. 2. Anvendelsesområde Bekendtgørelsen omfatter alle forvaltningsområder i Aalborg Kommune, herunder associerede selskaber og selvejende institutioner, som fx Aalborg Forsyning, hvor kommunen har bestemmende indflydelse. 3. Eksisterende løsning og teknisk afhængighed Aalborg Kommune har hidtil anvendt løsningen Shultz Kommunekoncept 2.0, som har været dybt integreret i kommunens arbejdsgange. Løsningen har indeholdt en særlig funktionalitet kaldet Schultz Interne Regler, som i væsentlig grad har støttet Kommunen i at: Oprette, vedligeholde og kategorisere interne arbejdsgange, tjeklister, skabeloner m.v. Integrere lokal information direkte med lovgivningsmæssige tekster Søge på tværs af konsolideret lovinformation, indhold, og lovguides og kommunens egne dokumenter Dele indhold på tværs af organisatoriske teams, fagområder og forvaltninger. Disse funktionaliteter har reelt fungeret som en form for digitalt centralnervesystem for væsentlige dele af den kommunale sagsbehandling, og er forretningskritisk i forhold til korrekt og effektiv implementering af lovgivningen i praksis. Især på områder hvor kommunen er myndighed. 4. Markedsafdækning Kommunen har gennemført en bred markedsafdækning, herunder indhentet information om nye produkter og leverandører, som har lanceret eller planlægger at lancere digitale og/eller AI-baserede lovinformationsprodukter til det kommunale marked. På nuværende tidspunkt vurderes ingen af disse produkter at være modne og markedsparate i en grad, der gør dem i stand til at imødekomme Aalborg Kommunes konkrete forretningsbehov for konsolideret lovgivning, lov- og sagsguides mm. Det er samtidig konstateret, at funktionaliteten med integreret visning og tilpasning af både lovgivning og interne arbejdsgange – den tidligere 2-i-1-løsning – reelt og udelukkende leveres af én aktør på markedet: Karnov Kommune fra leverandøren Karnov Group Denmark A/S. Karnov Kommune har overtaget og videreudvikler på den funktionalitet og principper, der tidligere fandtes i Schultz Interne Regler. Det nye system tilbyder bl.a.: Upload og tilpasning af kommunens egne interne dokumenter Kategorisering og søgning på tværs af lokalt og nationalt indhold Brugervenlig og integreret adgang til relevant information Ingen øvrige aktører på markedet tilbyder pt. denne dobbelte funktionalitet. 5. Juridisk vurdering På baggrund af den tekniske og markedsmæssige situation, og under hensyntagen til de forretningskritiske behov Aalborg Kommune har identificeret, vurderes det, at betingelserne for at anvende udbuds-lovens § 80, stk. 3, nr. 2, er opfyldt: "Kontrakten kan kun tildeles en bestemt økonomisk aktør, fordi konkurrence af tekniske årsager, kunstneriske forhold eller beskyttelse af enerettigheder ville medføre, at kontrakten kun kan tildeles denne økonomiske aktør." Det vurderes, at der af tekniske årsager kun er én leverandør, der aktuelt kan levere en løsning, som: Integrerer national lovgivning og kommunens interne regler Er markedsparat og dokumenteret implementerbar i kommunal praksis Understøtter kommunens behov for effektivt vidensflow og korrekt sagsbehandling 6. Konklusion Det er Aalborg Kommunes vurdering, at kontrakten med Karnov Group Denmark A/S om produktet Karnov Kommune lovligt kan indgås uden forudgående udbud i henhold til udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Denne bekendtgørelse skitserer de tekniske og markedsmæssige forhold, som gør det berettiget at gennemføre indkøbet via forhandling uden forudgående udbud.
Intern ID 501472
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  79140000   Juridisk rådgivning og information
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Sønderbro 12    
By Aalborg
Postnummer 9000
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 03/11/2025
Varighed 3   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Der afholdes standstill periode på 10 dage, hvorefter der indgås kontrakt.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aalborg kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Comdia ApS
6. Resultater
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse På baggrund af den tekniske og markedsmæssige situation, og under hensyntagen til de forretnings-kritiske behov Aalborg Kommune har identificeret, vurderes det, at betingelserne for at anvende ud-budslovens § 80, stk. 3, nr. 2, er opfyldt: "Kontrakten kan kun tildeles en bestemt økonomisk aktør, fordi konkurrence af tekniske årsager, kunstneriske forhold eller beskyttelse af enerettigheder ville medføre, at kontrakten kun kan tildeles denne økonomiske aktør." Det vurderes, at der af tekniske årsager kun er én leverandør, der aktuelt kan levere en løsning, som: • Integrerer national lovgivning og kommunens interne regler • Er markedsparat og dokumenteret implementerbar i kommunal praksis • Understøtter kommunens behov for effektivt vidensflow og korrekt sagsbehandling.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn KARNOV GROUP DENMARK A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 2025-036762-1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 2025-038762-1
Titel Indkøb af digitalt lovinformations it-system / KARNOV GROUP DENMARK A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aalborg kommune
Registreringsnummer 29189420
Postadresse Sønderbro 12
By Aalborg
Postnummer 9000
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Jutta Bartholomæussen
Telefon +45 99313131
Internetadresse https://www.aalborg.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn KARNOV GROUP DENMARK A/S
Registreringsnummer 10361990
Postadresse Sankt Petri Passage 5, st.
By København K
Postnummer 1165
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Telefon 33740700
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 80d307eb-fcff-47c5-b081-2580df03999e   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 06/06/2025   10:36:47 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 369699-2025
EUT-S-nummer 109/2025
Offentliggørelsesdato 10/06/2025

Send til en kollega

0.046