1. 
  Køber 
 
 
  
   
   1.1.  
  
 
   
   Køber 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation 
  
 
   
   
   Køberens retlige status
   : 
   Central regeringsmyndighed 
  
 
   
   Den ordregivende myndigheds aktivitet
   : 
   Forsvarsområdet 
  
 
   
 
   2. 
  Procedure 
 
 
  
   
   2.1.  
  
 
   
   Procedure 
  
 
   
   Titel
   : 
   Ordretildelingsbekendtgørelse - Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   FMI har indgået en rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter med Viking Life-Saving Equipment A/S (Viking). Leverancen skal anvendes til brug for personel ombord på Forsvarets sejlende enheder. Fartøjsdragten anvendes i forbindelse med fartøjs- og gummibådssejlads, samt ved lettere arbejdsopgaver, hvortil termisk beskyttelse er nødvendig på grund af risiko for at falde overbord. Derudover skal fartøjsdragten i nødstilfælde fungere som et redningsmiddel. Fartøjsdragten anvendes globalt under alle klimatiske og vejrmæssige forhold. Rammeaftalen vedr. anskaffelse af fartøjsdragter skal give FMI mulighed for løbende anskaffelse af nye fartøjsdragter, når service- og reparationsprisen overstiger 50 % af fartøjsdragtens anskaffelsespris. 
  
 
   
   Identifikator for proceduren
   : 
   37393a69-5e76-40b0-b731-438a43b38e23 
  
 
   
   Tidligere bekendtgørelse
   : 
   ca720525-0da8-41d7-a158-02fc5f0eb18b-01 
  
 
   
   Intern ID
   : 
   2025/006021 
  
 
   
   Udbudsprocedure
   : 
   Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse 
  
 
   
    
    2.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Varer 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35000000
     
    Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35113400
     
    Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning, 
    37414800
     
    Overlevelsesdragter 
   
 
    
   
    
    2.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Københavns omegn
     
    (
    DK012
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Leveranceenheden skal leveres i henhold til FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted. 
   
 
    
   
    
    2.1.4.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    FMI har indgået en rammeaftale med Viking vedr. anskaffelse af fartøjsdragter til Forsvarets sejlende enheder. Rammeaftalens anslåede værdi er 20.000.000 DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 40.000.000. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelse i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikke. Denne ordretildelingsbekendtgørelse omhandler alene tildeling af rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter. Kontrakten vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter er endnu ikke indgået. 
   
 
    
    Retsgrundlag
    :  
   
 
    
    Direktiv 2014/24/EU 
   
 
    
    Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
     
    - 
    Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret. 
   
 
    
   
 
   5. 
  Delkontrakt 
 
 
  
   
   5.1.  
  
 
   
   Delkontrakt
   : 
   LOT-0000 
  
 
   
   Titel
   : 
   Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   FMI har haft behov for, at tildele en rammeaftale vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter med en varighed på op til 10 år, tilrettelagt som en rammeaftale med en varighed på 4 år med option på forlængelse af 3 x 2 år svarende til i alt op til 10 år. Rammeaftalen vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter har en anslået værdi i hele aftaleperioden på DKK 20-40 mio. 
  
 
   
   Intern ID
   : 
   2025/006021 
  
 
   
    
    5.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Varer 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35000000
     
    Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35113400
     
    Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning, 
    37414800
     
    Overlevelsesdragter 
   
 
    
   
    
    5.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Københavns omegn
     (
    DK012
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Leveranceenheden skal leveres i henhold til FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted. 
   
 
    
   
    
    5.1.3.  
   
 
    
    Anslået varighed 
   
 
    
    Varighed
    : 
    10
     
    År 
   
 
    
   
    
    5.1.4.  
   
 
    
    Fornyelse 
   
 
    
    Højeste antal fornyelser
    : 
    3 
   
 
    
    Yderligere oplysninger om fornyelser
    : 
    Rammeaftalen har en længde på 4 år, men FMI har mulighed for at forlænge aftalen med yderligere 2+2+2 år. Aftalen kan maksimalt have en længde på 10 år (4+2+2+2 år). Aftalen kan opsiges af FMI med umiddelbar virkning, hvis markedsforholdene ændres på en sådan måde, at Leverandøren efter FMI's vurdering ikke længere er eneleverandør, jf. udbudsreglerne, for så vidt angår de af Aftalen omfattede ydelser. 
   
 
    
   
    
    5.1.6.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler 
   
 
    
    Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
    : 
    ja 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    FMI har indgået en rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter med Viking. Rammeaftalen vedr. anskaffelse af fartøjsdragter skal give FMI mulighed for løbende anskaffelse af nye fartøjsdragter, når service- og reparationsprisen overstiger 50 % af fartøjsdragtens anskaffelsespris. 
   
 
    
   
    
    5.1.10.  
   
 
    
    Tildelingskriterier 
   
 
    
    Kriterium:  
    
 
     Type: 
     Pris 
    
 
     
     Navn
     : 
     Pris 
    
 
     
     Beskrivelse
     : 
     Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes således alene, at feltet er obligatorisk at udfylde. 
    
 
     
     Kategori for tildelingskriteriet fast værdi: 
     Fast værdi (i alt) 
    
 
     
     Tildelingskriterium talværdi
     : 
     100,00 
    
 
     
    
   
    
    5.1.15.  
   
 
    
    Teknikker 
   
 
    
    Rammeaftale
    :  
     
     Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence 
    
 
     
     Yderligere omfattede købere
     : 
     Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser. Derudover er Beredskabsstyrelsen berettiget til at anvende Aftalen til indkøb af Leverancer på Aftalens vilkår. 
    
 
     
    
    Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
    :  
     
     Intet dynamisk indkøbssystem 
    
 
     
    
    Elektronisk auktion
    : 
    nej 
   
 
    
   
    
    5.1.16.  
   
 
    
    Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang 
   
 
    
    Organisation med ansvar for klager
    : 
    Klagenævnet for Udbud 
   
 
    
    Oplysninger om klagefrister
    : 
    FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside. 
   
 
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
    : 
    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
   
 
    
    Organisation, der underskriver kontrakten
    : 
    Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation 
   
 
    
    TED eSender
    : 
    Mercell Holding ASA 
   
 
    
   
 
   6. 
  Resultater 
 
 
  
   
   Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
   : 
   40 000 000,00
    
   DKK 
  
 
   
  
  Rammeaftalernes anslåede værdi
  : 
  20 000 000,00
   
  DKK 
 
 
  
  Direkte tildeling
  :  
   
   Begrundelse for direkte tildeling
   : 
   Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager 
  
 
   
   Anden begrundelse
   : 
   FMI har indgået en 4-årig rammeaftale med option på forlængelse af 3 x 2 år svarende til i alt op til 10 år vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter ved en direkte tildeling til Viking Life Saving Equipment A/S (Viking). Rammeaftalen har en værdi af 20-40 mio. DKK. Efter FMI's vurdering kan anskaffelsen kun anskaffes hos Viking på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Denne vurdering er baseret på et krav om ensartethed ud fra Train as you fight-doktrinen, som er afgørende af hensyn til soldaternes sikkerhed. Forsvarets nuværende beholdning af fartøjsdragter er af typen: Viking PS4169, PS4170, PS4185, PS4188, PS4189, PS4199. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af konkurrencevilkårene. FMI vurderer derfor, at betingelserne i Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt. FMI har på denne baggrund indgået en 4-årig rammeaftale, med optioner på 6 år yderligere med Viking. FMI vurderer på baggrund af materiellets restlevetid, at der kan indgås en rammeaftale med en varighed på 4+2+2+2 år. Hertil kommer, at et leverandørskifte vil være forbundet med tekniske vanskeligheder, da der vurderes at foreligge en eneleverandørsituation. Det er således FMI’s vurdering, at en længerevarende rammeaftale kan indgås, jf. UBL § 95, stk. 2. 
  
 
   
  
   
   6.1.  
  
 
   
   Resultat delkontrakt-ID
   : 
   LOT-0000 
  
 
   
   Status for udvælgelse af vinder
   : 
   Der er udvalgt mindst én vinder. 
  
 
   
   Rammeaftale
   :  
    
    Den maksimale værdi for rammeaftalen
    : 
    40 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
    Revurderet værdi af rammeaftalen
    : 
    20 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
   
    
    6.1.2.  
   
 
    
    Oplysninger om vinderne 
   
 
    
    Vinder
    :  
   
 
    
    Officielt navn
    : 
    Viking Life Saving Equipment A/S 
   
 
    
    Tilbud
    :  
   
 
    
    Tilbud – Identifikator
    : 
    1 
   
 
    
    ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
    : 
    LOT-0000 
   
 
    
    Værdien af tilbuddet
    : 
    40 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
    Tilbuddet blev rangordnet
    : 
    nej 
   
 
    
    Koncessionsværdi:  
     
     Underentreprise
     : 
     Nej 
    
 
     
    
    Kontraktoplysninger:  
     
     Identifikator for kontrakten
     : 
     4600008283 
    
 
     
     Titel
     : 
     Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter 
    
 
     
     Dato for indgåelse af kontrakten
     : 
     23/05/2025 
    
 
     
     Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
     : 
     nej 
    
 
     
    
    Organisation, der underskriver kontrakten
    : 
    Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation 
   
 
    
   
    
    6.1.4.  
   
 
    
    Statistiske oplysninger
    :  
   
 
    
    Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
    :  
     
     Type modtagne indgivelser
     : 
     Tilbud 
    
 
     
     Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
     : 
     1 
    
 
     
     Type modtagne indgivelser
     : 
     Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder 
    
 
     
     Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
     : 
     0 
    
 
     
     Type modtagne indgivelser
     : 
     Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land 
    
 
     
     Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
     : 
     0 
    
 
     
     Type modtagne indgivelser
     : 
     Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS 
    
 
     
     Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
     : 
     0 
    
 
     
     Type modtagne indgivelser
     : 
     Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej 
    
 
     
     Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
     : 
     1 
    
 
     
    
   
 
   8. 
  Organisationer 
 
 
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0001 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   16-28-71-80 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Lautrupbjerg 1-5 
  
 
   
   By
   : 
   Ballerup 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   2750 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Københavns omegn
    (
   DK012
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Enhed
   : 
   Camilla Louise Ketelsen 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   40459729 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Køber 
   
 
    
    Organisation, der underskriver kontrakten 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0002 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Klagenævnet for Udbud 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   37795526 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Toldboden 2 
  
 
   
   By
   : 
   Viborg 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   8800 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Vestjylland
    (
   DK041
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Enhed
   : 
   Klagenævnet for Udbud 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 72405600 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation med ansvar for klager 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0003 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   10294819 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Carl Jacobsens Vej 35 
  
 
   
   By
   : 
   Valby 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   2500 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Byen København
    (
   DK011
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Enhed
   : 
   Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 41715000 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0004 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Viking Life Saving Equipment A/S 
  
 
   
   Den økonomiske operatørs størrelse
   : 
   Stor virksomhed 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   15016213 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Sædding Ringvej 13 
  
 
   
   By
   : 
   Esbjerg V 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   6710 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Sydjylland
    (
   DK032
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Enhed
   : 
   Viking Life-Saving Equipment 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 76118100 
  
 
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Tilbudsgiver 
   
 
    
    
    Vinder af disse delkontrakter
    : 
    LOT-0000 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0005 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Mercell Holding ASA 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   980921565 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Askekroken 11 
  
 
   
   By
   : 
   Oslo 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   0277 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Oslo
    (
   NO081
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Norge 
  
 
   
   Enhed
   : 
   eSender 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +47 21018800 
  
 
   
   Fax
   : 
   +47 21018801 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    TED eSender 
   
 
    
   
  
  Oplysninger om bekendtgørelsen 
 
 
  
   
   Bekendtgørelsens ID
   : 
   03b114b7-29d5-4755-abfd-aecbc7da9e1c
     -  
   01 
  
 
   
   Formulartype
   : 
   Resultater 
  
 
   
   Bekendtgørelsestype
   : 
   Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen 
  
 
   
   Bekendtgørelsesundertype
   : 
   29 
  
 
   
   Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
   : 
   10/06/2025
    
   07:51:32 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT 
  
 
   
   Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
   : 
   10/06/2025
    
   07:52:01 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT 
  
 
   
   Bekendtgørelsens officielle sprog
   : 
   dansk 
  
 
   
   Bekendtgørelsesnummer
   : 
   374053-2025 
  
 
   
   EUT-S-nummer
   : 
   110/2025 
  
 
   
   Offentliggørelsesdato
   : 
   11/06/2025