23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
11.06.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Ballerup Kommune

Rammeaftale - modernisering af vejbelysning


Ballerup Kommune

376490-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Installation af el-ledninger og el-armaturer – Rammeaftale - modernisering af vejbelysning
OJ S 110/2025 11/06/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bygge og anlæg - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Ballerup Kommune
E-mail ris@mowe.dk
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale - modernisering af vejbelysning
Beskrivelse Ballerup Kommune udbyder Rammeaftalen til modernisering af vejbelysning ”Belysningsanlægget” i Ballerup Kommune. Belysningsanlægget er en samlet betegnelse for master, armaturer, lyskilder, pullerter, kabler, forsynings- og styreskabe, måler- og elskab mv.Projektet omfatter udskiftning og opgradering af kommunens eksisterende belysningsanlæg. Arbejdet omfatter blandt andet: Udskiftning af belysningsmaster, armaturer, indsatse og pullerter, udskiftning og/eller opgradering af belysningsskabe og styringsmoduler, etablering af nye kabler og rør samt øvrige ydelser i tilknytning til udskiftning og modernisering af belysningsanlægget.Ballerup Kommunen har allerede igangsat en del af projektet i kontrakten benævnt ”Nødplan” vedrørende udskiftning af ca. 1.400 lyspunkter. Hele projektet, inklusive Nødplan, omfatter ca. 3.500 lyspunkter svarende til ca. 1/3 af alle Kommunens lyspunkter i det offentlige udendørs rum (de øvrige af ca. 2/3 af lyspunkterne er udskiftet til LED i tidligere projekter). Da Nødplanen håndterer ca. 1.400 lyspunkter (stort set kun armaturer og indsatser), skal denne Rammeaftale omfatte de resterende 2.100 (3.500 – 1.400) lyspunkter. Hertil kommer master, kabler, tændskabe mm.Det samlede omfang af arbejderne kendes ikke endnu, idet dette først fastlægges endeligt, når totalrådgiveren har projekteret belysningsanlægget.Sideløbende med dette udbud gennemføres udbuddet af totalrådgiveraftalen for projekteringen. Rammeaftalen omfatter udførelsen af de fysiske arbejder, som projekteres af totalrådgiveren. Udbudsbekendtgørelsen for udbuddet af totalrådgivning har følgende nr. 323321-2025, OJ S 96/2025 20/05/2025.Rammeaftalen indgås med én entreprenør.Rammeaftalens anslåede værdi er ca. 37,5 mio. kr. ekskl. moms (ekskl. totalrådgiverydelser på ca. 3,5 mio.kr. ekskl. moms), og den maksimale værdi er fastsat til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Når den maksimale værdi er nået, anses Rammeaftalen for udtømt og kan ikke længere danne grundlag for indkøb.Rammeaftalen indeholder to optioner. Option 1 omfatter en udvidelse af Entreprenørens ydelser, hvis Rammeaftalens økonomiske ramme forhøjes til op til 55 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Endvidere indeholder Rammeaftalen en option 2, som kan bringes til anvendelse, hvis den økonomiske ramme forhøjes til op til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Hvis der opnås bevilling udover de 55 mio. kr. ekskl. moms vil både option 1 og option 2 blive udnyttet. Ydelserne under henholdsvis option 1 og option 2 vil primært vedrøre udskiftning af et større antal master i forhold til hovedopgaven. I den forbindelse skal Entreprenøren bl.a. udføre de nødvendige supplerende arbejder og koordinere med Ballerup Kommunes totalrådgiver på projektet, herunder på baggrund af opdateret projektmateriale, som udarbejdes af totalrådgiveren.Ballerup Kommune er ikke forpligtet til at aftage en bestemt mængde af ydelser omfattet af Rammeaftalen. Ballerup Kommune forventer dog som udgangspunkt at indkøbe arbejder for en samlet værdi af ca. 37,5 mio. kr. ekskl. moms i Rammeaftalens løbetid. Arbejder omfattet af denne entreprisesum er nærmere beskrevet i Bilag 6 til Rammeaftalen: Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB).Projektets nærmere omfang fremgår af Rammeaftalen med bilag.Rammeaftalen gælder fra aftaleindgåelsen og frem til den 31. december 2027 med mulighed for forlængelse af Rammeaftalen første gang frem til den 31. december 2028 og anden gang frem til den 9. september 2029. Den samlede rammeaftaleperiode kan således maksimalt udgøre 4 år regnet fra tidspunktet for Rammeaftalens indgåelse. Projektets nærmere omfang fremgår af Rammeaftalen med bilag.Rammeaftalen er indgået med udgangspunkt i Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB 18).Tilbudsgiveren skal vedstå sit tilbud i 80 arbejdsdage regnet fra seneste tilbudsfrist.Begrundelse for udbud af samlet kontrakt: Det vurderes mest hensigtsmæssigt at udbyde opgaven som én samlet kontrakt, da der er tale om en rammeaftale vedrørende udførelse af anlægsarbejder, hvor en samlet kontrakt sikrer bedre koordinering, ensartet kvalitet og mere effektiv projektstyring. En opdeling vil kunne føre til øgede transaktionsomkostninger og risiko for grænseflader mellem flere entreprenører, hvilket samlet set vurderes at være mindre økonomisk fordelagtigt.
Identifikator for proceduren 8eaed098-d830-4647-93f1-6fdb198500ee
Intern ID 108133
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Offentligt udbud
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  45311000   Installation af el-ledninger og el-armaturer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31530000   Dele til lamper og belysningsudstyr, 34993000   Vejbelysning, 44322300   Kabelrør, 45233140   Vejarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45316100   Installation af udstyr til udendørsbelysning, 45316110   Installation af gadebelysningsudstyr
2.1.2.
Udførelsessted
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Østsjælland   ( DK021 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 37 500 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 90 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rammeaftale - modernisering af vejbelysning
Beskrivelse Ballerup Kommune udbyder Rammeaftalen til modernisering af vejbelysning ”Belysningsanlægget” i Ballerup Kommune. Belysningsanlægget er en samlet betegnelse for master, armaturer, lyskilder, pullerter, kabler, forsynings- og styreskabe, måler- og elskab mv.Projektet omfatter udskiftning og opgradering af kommunens eksisterende belysningsanlæg. Arbejdet omfatter blandt andet: Udskiftning af belysningsmaster, armaturer, indsatse og pullerter, udskiftning og/eller opgradering af belysningsskabe og styringsmoduler, etablering af nye kabler og rør samt øvrige ydelser i tilknytning til udskiftning og modernisering af belysningsanlægget.Ballerup Kommunen har allerede igangsat en del af projektet i kontrakten benævnt ”Nødplan” vedrørende udskiftning af ca. 1.400 lyspunkter. Hele projektet, inklusive Nødplan, omfatter ca. 3.500 lyspunkter svarende til ca. 1/3 af alle Kommunens lyspunkter i det offentlige udendørs rum (de øvrige af ca. 2/3 af lyspunkterne er udskiftet til LED i tidligere projekter). Da Nødplanen håndterer ca. 1.400 lyspunkter (stort set kun armaturer og indsatser), skal denne Rammeaftale omfatte de resterende 2.100 (3.500 – 1.400) lyspunkter. Hertil kommer master, kabler, tændskabe mm.Det samlede omfang af arbejderne kendes ikke endnu, idet dette først fastlægges endeligt, når totalrådgiveren har projekteret belysningsanlægget.Sideløbende med dette udbud gennemføres udbuddet af totalrådgiveraftalen for projekteringen. Rammeaftalen omfatter udførelsen af de fysiske arbejder, som projekteres af totalrådgiveren. Udbudsbekendtgørelsen for udbuddet af totalrådgivning har følgende nr. 323321-2025, OJ S 96/2025 20/05/2025.Rammeaftalen indgås med én entreprenør.Rammeaftalens anslåede værdi er ca. 37,5 mio. kr. ekskl. moms (ekskl. totalrådgiverydelser på ca. 3,5 mio.kr. ekskl. moms), og den maksimale værdi er fastsat til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Når den maksimale værdi er nået, anses Rammeaftalen for udtømt og kan ikke længere danne grundlag for indkøb.Rammeaftalen indeholder to optioner. Option 1 omfatter en udvidelse af Entreprenørens ydelser, hvis Rammeaftalens økonomiske ramme forhøjes til op til 55 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Endvidere indeholder Rammeaftalen en option 2, som kan bringes til anvendelse, hvis den økonomiske ramme forhøjes til op til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Hvis der opnås bevilling udover de 55 mio. kr. ekskl. moms vil både option 1 og option 2 blive udnyttet. Ydelserne under henholdsvis option 1 og option 2 vil primært vedrøre udskiftning af et større antal master i forhold til hovedopgaven. I den forbindelse skal Entreprenøren bl.a. udføre de nødvendige supplerende arbejder og koordinere med Ballerup Kommunes totalrådgiver på projektet, herunder på baggrund af opdateret projektmateriale, som udarbejdes af totalrådgiveren.Ballerup Kommune er ikke forpligtet til at aftage en bestemt mængde af ydelser omfattet af Rammeaftalen. Ballerup Kommune forventer dog som udgangspunkt at indkøbe arbejder for en samlet værdi af ca. 37,5 mio. kr. ekskl. moms i Rammeaftalens løbetid. Arbejder omfattet af denne entreprisesum er nærmere beskrevet i Bilag 6 til Rammeaftalen: Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB).Projektets nærmere omfang fremgår af Rammeaftalen med bilag.Rammeaftalen gælder fra aftaleindgåelsen og frem til den 31. december 2027 med mulighed for forlængelse af Rammeaftalen første gang frem til den 31. december 2028 og anden gang frem til den 9. september 2029. Den samlede rammeaftaleperiode kan således maksimalt udgøre 4 år regnet fra tidspunktet for Rammeaftalens indgåelse. Projektets nærmere omfang fremgår af Rammeaftalen med bilag.Rammeaftalen er indgået med udgangspunkt i Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB 18).Tilbudsgiveren skal vedstå sit tilbud i 80 arbejdsdage regnet fra seneste tilbudsfrist.Begrundelse for udbud af samlet kontrakt: Det vurderes mest hensigtsmæssigt at udbyde opgaven som én samlet kontrakt, da der er tale om en rammeaftale vedrørende udførelse af anlægsarbejder, hvor en samlet kontrakt sikrer bedre koordinering, ensartet kvalitet og mere effektiv projektstyring. En opdeling vil kunne føre til øgede transaktionsomkostninger og risiko for grænseflader mellem flere entreprenører, hvilket samlet set vurderes at være mindre økonomisk fordelagtigt.
Intern ID 108133
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  45311000   Installation af el-ledninger og el-armaturer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31530000   Dele til lamper og belysningsudstyr, 34993000   Vejbelysning, 44322300   Kabelrør, 45233140   Vejarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45316100   Installation af udstyr til udendørsbelysning, 45316110   Installation af gadebelysningsudstyr
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Rammeaftalens anslåede værdi er ca. 37,5 mio. kr. ekskl. moms (ekskl. totalrådgiverydelser på ca. 3,5 mio.kr. ekskl. moms), og den maksimale værdi er fastsat til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Når den maksimale værdi er nået, anses Rammeaftalen for udtømt og kan ikke længere danne grundlag for indkøb. Rammeaftalen indeholder to optioner. Option 1 omfatter en udvidelse af Entreprenørens ydelser, hvis Rammeaftalens økonomiske ramme forhøjes til op til 55 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Endvidere indeholder Rammeaftalen en option 2, som kan bringes til anvendelse, hvis den økonomiske ramme forhøjes til op til 90 mio. kr. ekskl. moms (inkl. totalrådgivning). Hvis der opnås bevilling udover de 55 mio. kr. ekskl. moms vil både option 1 og option 2 blive udnyttet. Ydelserne under henholdsvis option 1 og option 2 vil primært vedrøre udskiftning af et større antal master i forhold til hovedopgaven. I den forbindelse skal Entreprenøren bl.a. udføre de nødvendige supplerende arbejder og koordinere med Ballerup Kommunes totalrådgiver på projektet, herunder på baggrund af opdateret projektmateriale, som udarbejdes af totalrådgiveren.
5.1.2.
Udførelsessted
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Østsjælland  ( DK021 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 37 500 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 90 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Den økonomiske aktørs samlede årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger: - Mindstekrav til tilbudsgiverens økonomiske og finansielle formåen. For at kunne komme i betragtning skal tilbudsgiveren opfylde de tre nedenstående krav til nettoomsætning, egenkapital og soliditetsgrad i det seneste godkendte årsregnskab: Nettoomsætning: 60.000.000 DKK, Egenkapital: 5.000.000 DKK, Soliditetsgrad: 15 %. Hvis tilbudsgiveren ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte ansøgningen på den økonomiske og finansielle formåen hos andre enheder. Det bemærkes, at nøgletallene ikke behøves oplyst eller dokumenteret i ansøgningen, idet tilbudsgiver i stedet i ESPD, Del IV, pkt. α, erklærer, at tilbudsgiver lever op til mindstekravene. Se udbudsbetingelsernes punkt 5.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: - Mindstekrav til tilbudsgiverens økonomiske og finansielle formåen. For at kunne komme i betragtning skal tilbudsgiveren opfylde de tre nedenstående krav til nettoomsætning, egenkapital og soliditetsgrad i det seneste godkendte årsregnskab: Nettoomsætning: 60.000.000 DKK, Egenkapital: 5.000.000 DKK, Soliditetsgrad: 15 %. Hvis tilbudsgiveren ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144 at støtte ansøgningen på den økonomiske og finansielle formåen hos andre enheder. Det bemærkes, at nøgletallene ikke behøves oplyst eller dokumenteret i ansøgningen, idet tilbudsgiver i stedet i ESPD, Del IV, pkt. α, erklærer, at tilbudsgiver lever op til mindstekravene. Se udbudsbetingelsernes punkt 5.

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Kun for så vidt angår offentlige bygge- og anlægskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør udført følgende arbejder af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til fem års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste fem år. - Mindstekrav til tilbudsgiverens tekniske og faglige formåen For at sikre, at tilbudsgiveren besidder den nødvendige faglige kompetence, er det et krav, at tilbudsgiveren skal kunne vedlægge mindst én reference, der dokumenterer erfaring med: a) Udførelse af anlægsarbejder i forbindelse med udskiftning og/eller etablering af tekniske installationer for en offentlig bygherre med en entreprisesum på minimum 40 mio. kr. ekskl. moms. b) Montering af forskellige typer armaturer og master, herunder LED-teknologi og dæmp-bare systemer samt tilhørende belysningsteknisk dokumentation (f.eks. lysberegninger). c) Etablering af midlertidige trafikforanstaltninger i forbindelse med arbejde i og langs offentlige vejarealer. d) Kabelføring i jord og tilslutning til forsynings- og styreskabe, herunder installation af målere og koordinering med driftsafdeling hos en offentlig bygherre. Det samme referenceprojekt kan godt dokumentere erfaring med a) og d) angivet ovenfor. Hvis tilbudsgiveren ikke opfylder et eller flere af de stillede krav, henledes opmærksomheden på muligheden for efter udbudslovens § 144, at støtte ansøgningen på den tekniske og faglige formåen hos andre enheder. Referencerne må på tilbudstidspunktet ikke være ældre end 5 år. Projekterne skal være afsluttet. Tidsfristen regnes fra aflevering af entreprisen i henhold til AB 18/AB 92 eller ABT 18/ABT 93. Der må maksimalt vedlægges tre referencer. Følgende bør angives for hver reference: 1) Bygherrens navn og kontaktperson 2) Kontraktsum inkl. moms 3) Kort beskrivelse af projektet 4) Udførelsestidspunkt, herunder tidspunkt for opgavens aflevering i henhold til AB 18/AB 92 eller ABT 18/ABT 93. 5) Kort beskrivelse af hvilke roller og opgaver tilbudsgiveren har varetaget i projektet. Tilbudsgiveren kan benytte Bilag 02.2 ”Referenceskema”.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris (30 %)
Beskrivelse Tilbudsgivers samlede tilbudssum, som angivet i tilbudslisten. Se udbudsbetingelsernes punkt 6.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Opgaveløsning (vægter 15 %)
Beskrivelse Angår opgaveløsning. Se udbudsbetingelsernes punkt 6.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation og CV’er (vægter 15 %)
Beskrivelse Se udbudsbetingelsernes punkt 6.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Lysarmaturer og pullerter (vægter 40 %)
Beskrivelse Se udbudsbetingelsernes punkt 6.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 04/07/2025   21:59:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Adresse på udbudsdokumenterne https://permalink.mercell.com/258547855.aspx
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 14/08/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 4   Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 14/08/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger Generelt om deltagelse i udbudsproceduren: Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest fredag d. 4. juli 2025 (inden døgnets udgang). Spørgsmål, der modtages inden udgangen af d. 4. juli 2025, vil blive besvaret senest 6 dage inden udløbet af tilbudsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end fristen for spørgsmål, vil blive besvaret, medmindre spørgsmålets karakter gør det umuligt at besvare spørgsmålet senest 6 dage inden udløbet af tilbudsfristen. Spørgsmål, der modtages mindre end 6 dage inden tilbudsfristen, vil normalt ikke blive besvaret. Tilbuddet skal indeholde: • Et udfyldt og underskrevet ESPD for tilbudsgiveren (xmlfil eller pdffil – hvis der både vedlægges xmlfil og pdffil, er det pdffilen, der gælder i tilfælde af uoverensstemmelser). • En underskrevet erklæring om Ruslands sanktioner (Bilag 02.4 Erklæring om Ruslands sanktioner). • Referencer, jf. punkt 5. • En udfyldt og underskrevet tilbudsliste, Bilag 02.5 (både excelfil og pdffil, hvis der er uoverensstemmelser mellem excelfilen og pdffilen, er det pdffilen, der gælder) • Afleveringskrav – kvalitetskriterie ”Opgaveløsning”, jf. punkt 6. • Afleveringskrav – kvalitetskriterie ”Organisation og CV’er”, jf. punkt 6. • Afleveringskrav – kvalitetskriterie ”Lysarmaturer og pullerter”, jf. punkt 6. • Underskrevet erklæring om opfyldelse af tekniske mindstekrav i Bilag F, jf. Bilag 6 SAB. Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver er omfattet af de i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 137, stk. 1, nr. 2. Tilbudsgivere, der er omfattet af en disse udelukkelsesgrunde, kan komme i betragtning ved, i overensstemmelse med udbudslovens § 138 om self-cleaning at dokumentere, at Tilbudsgiver er pålidelig. Dokumentation for oplysninger afgivet i ESPD’et: Ballerup Kommune evaluerer de konditionsmæssige tilbud fra de Tilbudsgivere, der i ESPD’ets, del IV pkt. α har erklæret, at de lever op til mindstekravene. Når evalueringen er gennemført, indhenter Ballerup Kommune dokumentation for økonomisk og finansiel formåen via offentligt tilgængelige registre (f.eks. www.virk.dk).I det omfang, de økonomiske nøgletal ikke fremgår af de offentligt tilgængelige registre, vil Ballerup Kommune anmode Tilbudsgiveren om at eftersende oplysningerne. Dokumentationen for teknisk/faglig formåen udgøres af de afleverede referencer. I det omfang en Tilbudsgiver ikke har vedlagt referencer, vil Ballerup Kommune anmode Tilbudsgiveren om at eftersende dokumentation for opfyldelsen af mindstekravene til teknisk/faglig formåen inden evalueringen afsluttes. Inden tildeling af kontrakten vil den vindende tilbudsgiver blive bedt om at fremsende en gyldig serviceattest (Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen). Tilbud skal afgives på dansk, og kontrakten vil blive indgået på dansk. Spørgsmål skal formuleres på dansk. Tilbudsgiver skal indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 13, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende virksomheder. Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som Tilbudsgiver baserer sig på. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver er berettiget til at anmode tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre oplysninger i overensstemmelse med udbudslovens § 159, stk. 5. For yderligere oplysninger henvises til udbudsbetingelserne og øvrigt udbudsmateriale.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Rammeaftalen er indgået med udgangspunkt i Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB 18). Der er stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Herudover indeholder rammeaftalen sociale klausuler. Herudover indeholder Rammeaftalen krav til samarbejde med Ordregivers Totalrådgiver. Tildeling af opgaver, herunder Delprojektaftaler, under Rammeaftalen sker ved, at Ballerup Kom-mune og Entreprenøren udfylder Bilag 6 – Bestillingsseddel. Tildeling af opgaver under Rammeaftalen sker løbende i takt med, at Totalrådgiveren færdigprojekterer de enkelte Delprojekter. Den/de ansvarlige for kommunikationen med Ballerup Kommune under Rammeaftalen skal kunne skrive og tale dansk. Alle sjak, der arbejder på projektet, skal have mindst én person, der taler og skriver dansk, eller have mulighed for at tilkalde en dansktalende person med kort varsel.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Yderligere omfattede købere Rammeaftalen indgås med 1 entreprenør.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister : I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Ballerup Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Ballerup Kommune
Organisation, der behandler tilbud Ballerup Kommune
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Ballerup Kommune
Registreringsnummer 58271713
Postadresse Hold-An Vej 7
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Rita Sulumova
E-mail ris@mowe.dk
Telefon +45 44772000
Fax +45 44772733
Internetadresse http://www.ballerup.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Fax +45 33307799
Internetadresse http://www.naevneneshus.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Fax +45 41715100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID c6e4f62e-0a9b-4d90-a865-c51c77212dee   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 06/06/2025   20:16:42 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 06/06/2025   20:17:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 376490-2025
EUT-S-nummer 110/2025
Offentliggørelsesdato 11/06/2025

Send til en kollega

0.031