23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
12.06.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Universitet

Indkøb af løst inventar - Aarhus Universitet


Aarhus Universitet

380226-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler – Indkøb af løst inventar - Aarhus Universitet
OJ S 111/2025 12/06/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Universitet
E-mail lavs@au.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Uddannelse
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af løst inventar - Aarhus Universitet
Beskrivelse Beskrivelse af udbuddet Baggrund Universitetsbyen er Aarhus Universitets nye by-integrerede campus, hvor store dele af Aarhus BSS får en central placering i den nærmeste fremtid. Aarhus BSS er det erhvervs- og samfundsvidenskabelige fakultet på Aarhus Universitet (AU), som i løbet af efteråret/vinteren 2025/2026 flytter ind i Universitetsbyen. Universitetsbyen husede Århus Kommunehospital frem til 2019, hvor Forskningsfondens Ejendomsselskab (FEAS) overtog bygningerne og nu sammen med AU er i gang med at ombygge og renovere hospitalsbygningerne, så de bliver en integreret del af AU. Nem adgang via passage Universitetsbyen er forbundet med de øvrige institutter i Universitetsparken via passagen under Nørrebrogade, så det er nemt at komme fra det ene sted til det andet. Samarbejde på tværs Når fem ud af seks institutter fra Aarhus BSS samles på samme sted, skaber det et miljø, hvor studerende og medarbejdere kan trives og udvikle sig sammen. Det giver også mulighed for et bedre samarbejde på tværs af fagområder, og forhåbentlig kan det også inspirere og tiltrække nye, dygtige og engagerede studerende og medarbejdere. Et samlet Aarhus BSS Samlet set giver Universitetsbyen og Universitetsparken Aarhus BSS én fælles, samlende campus i Aarhus, der kan styrke både de studerendes og forskernes samspil med det øvrige fakultet og universitetet samt eksterne samarbejdspartnere. Formålet med udbuddet Formålet med nærværende udbud er at få en Rammeaftale der sikrer aftaledækning af Ordregivers behov for løst inventar i forbindelse med indflytningen i Universitetsbyen samt den videre Campus-udvikling i universitetsparken. Det forventes at udbuddet sikrer løst inventar til gode priser og kvalitet. Initialanskaffelse Aarhus BSS fraflytter ultimo 2025 helt Campus Fuglesangs Alle og flytter størstedelen af aktiviteten til nye lokaler i Universitetsbyen cirka 3 km væk. Indflytningen sker i to etaper i november 2025 og januar 2026. Det er derfor et krav at Leverandøren kan afsætte de nødvendige ressourcer til at varetage denne opgave og levere det angivne inventar til tiden. Se detaljeret opgavebeskrivelse i Bilag 5 - Initialanskaffelse af løst inventar
Identifikator for proceduren 072b3d6d-453f-4a1b-8651-e449e55fc0f3
Intern ID 2025-0839895
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud i henhold til Udbudslovens § 56 (Lov nr. 1564 af 15/12/2015), hvilket betyder, at alle interesserede Tilbudsgivere har mulighed for at afgive tilbud i tilknytning til nærværende udbud.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  39000000   Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31527300   Belysning til husholdningsbrug, 34991000   Arbejdspladsbelysning
2.1.2.
Udførelsessted
By Aarhus
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 4 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 6 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Tilbudsgiver skal i forbindelse med tilbuddet udfylde et fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) vedrørende egnethedskrav, udelukkelsesgrunde og eventuelle underleverandører eller andre støttende virksomheder. Tilbudsgiver skal udfylde ESPD’et i Ethics i henhold til de efterspurgte oplysninger i disse Udbudsbetingelsers afsnit 2.3 samt den offentliggjorte udbudsbekendtgørelse. A. Personlige forhold – Udelukkelsesgrunde Tilbudsgiver skal anvende ESPD’et til at bekræfte, at denne ikke er omfattet af: • De obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§135-136. • Nedenstående frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137. Den frivillige udelukkelsesgrunde er: • Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 – Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangs-akkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren er hjemhørende, Såfremt Tilbudsgiver er omfattet af ovenstående udelukkelsesgrunde, vil Tilbudsgiver blive udelukket fra at deltage i udbudsproceduren, jf. dog udbudslovens § 138. Før tildeling af Aftalen skal Ordregiver kræve, at Tilbudsgiveren som Ordregiver har til hensigt at tildele Aftalen fremlægger dokumentation i henhold til Udbudslovens § 152 for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, ESPD, i henhold til Udbudslovens § 148. Ordregiveren kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren kræve, at Tilbudsgiveren fremlægger dokumentation som nævnt i Udbudslovens § 152, jf. dog stk. 3 og 5, når dette er nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt. Ordregiveren kan anmode Tilbudsgiveren om at supplere eller præcisere dokumentation modtaget i medfør af Udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158. Tilbudsgiver er ikke forpligtet til at fremlægge dokumentation, når 1) Ordregiveren kan skaffe certifikaterne eller de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller 2) Ordregiveren allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. Tilbudsgiver skal fremsende følgende dokumentation i forbindelse med evt. aftaleindgåelse: • Hvis Tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders formåen (hvis relevant) o Formular – Støtteerklæring, Anden enheds formåen • Hvis Tilbudsgiver er et konsortium (hvis relevant) o Formular – Konsortieerklæring Nedenstående dokumentation skal fremsendes, hvis Ordregiver beder Tilbudsgiver herom: • Tilbudsgivers personlige forhold o Serviceattest eller tilsvarende dokumentation for udenlandske Tilbudsgivere • Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen o Fremlæggelse af årsregnskaber eller uddrag heraf, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor Tilbudsgiveren er etableret. Årsregnskab for de 3 seneste disponible regnskabsår o Fremlæggelse af en erklæring om Tilbudsgiverens samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiveren blev etableret eller startede sin virksomhed. • Teknisk eller faglig formåen o Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation, jf. udbudslovens § 155, nr. 2. • Tro og love-erklæring ang. Rusland o Tilbudsgiver erklærer, at denne ikke er en del af den personkreds, der fremgår af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, artikel 5k, nr.1 (som indsat ved af Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022, artikel 1, nr. 23), og som derfor ikke må tildeles offentlige kontrakter. Ordregiver vil give en passende frist for fremsendelsen. I det tilfælde, hvor Tilbudsgiver allerede har denne dokumentation, må det gerne sendes med allerede ved tilbudsafgivelse, men dette er ikke et krav. Hvis Tilbudsgiver skal fremsende dokumentation vedrørende ovenstående udelukkelsesgrunde, må Serviceattesten maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Indhentning af Serviceattesten vil normalt tage mellem 2-4 uger, afhængig af hvor hurtigt dokumentationen kan rekvireres af Erhvervsstyrelsen. Indhentning af denne dokumentation er ikke besked om tildeling, men udelukkende for at berigtige de oplysninger der er afgivet i ESPDét. Vedlæggelse af Formular – Konsortieerklæring I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende konsortieerklæring, jf. Formular – Konsortieerklæring. I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende støtteerklæring, jf. ”Formular – Støtteerklæring, Anden enheds formåen”. Anvendelse af underleverandører: Såfremt Tilbudsgiver agter at anvende underleverandører til udførelsen af den udbudte ydelse, øn-skes navne på den eller disse juridiske personer angivet klart og entydigt i tilbuddet. Anvendelse af underleverandører kan ikke fritage eller begrænse Tilbudsgivers fulde ansvar under en eventuel Aftale. Ordregivers anslåede/forventede samlede forbrug, der er omfattet af udbuddet, udgør 4.000.000 DDK. Ordregivers samlede forventede maksimal forbrug, der er omfattet af udbuddet, udgør 6.000.000 DKK.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Indkøb af løst inventar - Aarhus Universitet
Beskrivelse Beskrivelse af udbuddet Baggrund Universitetsbyen er Aarhus Universitets nye by-integrerede campus, hvor store dele af Aarhus BSS får en central placering i den nærmeste fremtid. Aarhus BSS er det erhvervs- og samfundsvidenskabelige fakultet på Aarhus Universitet (AU), som i løbet af efteråret/vinteren 2025/2026 flytter ind i Universitetsbyen. Universitetsbyen husede Århus Kommunehospital frem til 2019, hvor Forskningsfondens Ejendomsselskab (FEAS) overtog bygningerne og nu sammen med AU er i gang med at ombygge og renovere hospitalsbygningerne, så de bliver en integreret del af AU. Nem adgang via passage Universitetsbyen er forbundet med de øvrige institutter i Universitetsparken via passagen under Nørrebrogade, så det er nemt at komme fra det ene sted til det andet. Samarbejde på tværs Når fem ud af seks institutter fra Aarhus BSS samles på samme sted, skaber det et miljø, hvor studerende og medarbejdere kan trives og udvikle sig sammen. Det giver også mulighed for et bedre samarbejde på tværs af fagområder, og forhåbentlig kan det også inspirere og tiltrække nye, dygtige og engagerede studerende og medarbejdere. Et samlet Aarhus BSS Samlet set giver Universitetsbyen og Universitetsparken Aarhus BSS én fælles, samlende campus i Aarhus, der kan styrke både de studerendes og forskernes samspil med det øvrige fakultet og universitetet samt eksterne samarbejdspartnere. Formålet med udbuddet Formålet med nærværende udbud er at få en Rammeaftale der sikrer aftaledækning af Ordregivers behov for løst inventar i forbindelse med indflytningen i Universitetsbyen samt den videre Campus-udvikling i universitetsparken. Det forventes at udbuddet sikrer løst inventar til gode priser og kvalitet. Initialanskaffelse Aarhus BSS fraflytter ultimo 2025 helt Campus Fuglesangs Alle og flytter størstedelen af aktiviteten til nye lokaler i Universitetsbyen cirka 3 km væk. Indflytningen sker i to etaper i november 2025 og januar 2026. Det er derfor et krav at Leverandøren kan afsætte de nødvendige ressourcer til at varetage denne opgave og levere det angivne inventar til tiden. Se detaljeret opgavebeskrivelse i Bilag 5 - Initialanskaffelse af løst inventar
Intern ID 2025-0839895
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  39000000   Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31527300   Belysning til husholdningsbrug, 34991000   Arbejdspladsbelysning
5.1.2.
Udførelsessted
By Aarhus
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 4 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 6 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Tilbudsgiver skal i forbindelse med tilbuddet udfylde et fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) vedrørende egnethedskrav, udelukkelsesgrunde og eventuelle underleverandører eller andre støttende virksomheder. Tilbudsgiver skal udfylde ESPD’et i Ethics i henhold til de efterspurgte oplysninger i disse Udbudsbetingelsers afsnit 2.3 samt den offentliggjorte udbudsbekendtgørelse. A. Personlige forhold – Udelukkelsesgrunde Tilbudsgiver skal anvende ESPD’et til at bekræfte, at denne ikke er omfattet af: • De obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§135-136. • Nedenstående frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137. Den frivillige udelukkelsesgrunde er: • Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 – Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangs-akkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren er hjemhørende, Såfremt Tilbudsgiver er omfattet af ovenstående udelukkelsesgrunde, vil Tilbudsgiver blive udelukket fra at deltage i udbudsproceduren, jf. dog udbudslovens § 138. Før tildeling af Aftalen skal Ordregiver kræve, at Tilbudsgiveren som Ordregiver har til hensigt at tildele Aftalen fremlægger dokumentation i henhold til Udbudslovens § 152 for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, ESPD, i henhold til Udbudslovens § 148. Ordregiveren kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren kræve, at Tilbudsgiveren fremlægger dokumentation som nævnt i Udbudslovens § 152, jf. dog stk. 3 og 5, når dette er nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt. Ordregiveren kan anmode Tilbudsgiveren om at supplere eller præcisere dokumentation modtaget i medfør af Udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158. Tilbudsgiver er ikke forpligtet til at fremlægge dokumentation, når 1) Ordregiveren kan skaffe certifikaterne eller de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller 2) Ordregiveren allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. Tilbudsgiver skal fremsende følgende dokumentation i forbindelse med evt. aftaleindgåelse: • Hvis Tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders formåen (hvis relevant) o Formular – Støtteerklæring, Anden enheds formåen • Hvis Tilbudsgiver er et konsortium (hvis relevant) o Formular – Konsortieerklæring Nedenstående dokumentation skal fremsendes, hvis Ordregiver beder Tilbudsgiver herom: • Tilbudsgivers personlige forhold o Serviceattest eller tilsvarende dokumentation for udenlandske Tilbudsgivere • Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen o Fremlæggelse af årsregnskaber eller uddrag heraf, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor Tilbudsgiveren er etableret. Årsregnskab for de 3 seneste disponible regnskabsår o Fremlæggelse af en erklæring om Tilbudsgiverens samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiveren blev etableret eller startede sin virksomhed. • Teknisk eller faglig formåen o Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation, jf. udbudslovens § 155, nr. 2. • Tro og love-erklæring ang. Rusland o Tilbudsgiver erklærer, at denne ikke er en del af den personkreds, der fremgår af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, artikel 5k, nr.1 (som indsat ved af Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022, artikel 1, nr. 23), og som derfor ikke må tildeles offentlige kontrakter. Ordregiver vil give en passende frist for fremsendelsen. I det tilfælde, hvor Tilbudsgiver allerede har denne dokumentation, må det gerne sendes med allerede ved tilbudsafgivelse, men dette er ikke et krav. Hvis Tilbudsgiver skal fremsende dokumentation vedrørende ovenstående udelukkelsesgrunde, må Serviceattesten maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Indhentning af Serviceattesten vil normalt tage mellem 2-4 uger, afhængig af hvor hurtigt dokumentationen kan rekvireres af Erhvervsstyrelsen. Indhentning af denne dokumentation er ikke besked om tildeling, men udelukkende for at berigtige de oplysninger der er afgivet i ESPDét. Vedlæggelse af Formular – Konsortieerklæring I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende konsortieerklæring, jf. Formular – Konsortieerklæring. I forbindelse med evt. Aftaleindgåelse skal der dertil underskrives en supplerende støtteerklæring, jf. ”Formular – Støtteerklæring, Anden enheds formåen”. Anvendelse af underleverandører: Såfremt Tilbudsgiver agter at anvende underleverandører til udførelsen af den udbudte ydelse, øn-skes navne på den eller disse juridiske personer angivet klart og entydigt i tilbuddet. Anvendelse af underleverandører kan ikke fritage eller begrænse Tilbudsgivers fulde ansvar under en eventuel Aftale. Ordregivers anslåede/forventede samlede forbrug, der er omfattet af udbuddet, udgør 4.000.000 DDK. Ordregivers samlede forventede maksimal forbrug, der er omfattet af udbuddet, udgør 6.000.000 DKK.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Den økonomiske aktørs samlede årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger: • Tilbudsgivers årlige omsætning skal minimum være på 4 mio. DKK i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår. Ved de "seneste disponible regnskabsår" forstås de seneste 3 regnskabsår afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders formåen beregnes omsætningen som Tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabs år Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabs år
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: • Tilbudsgivers egenkapital det seneste disponible regnskabsår skal minimum være på 3 mio. DKK. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders formåen beregnes egenkapitalen som Tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Kun for så vidt angår offentlige vareindkøbskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør leveret følgende betydelige leverancer af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til tre års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste tre år. Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier: • Tilbudsgiver skal vedlægge 3 tilsvarende referencer inden for levering af løst inventar inden for de seneste 3 år. Med tilsvarende referencer forstår Ordregiver opgaver der omfatter levering af løst møbelinventar både til det offentlige og private. Hver reference skal minimum på tidspunktet for tilbudsfristen have en opnået omsætning på DKK 2 mio., inden for de seneste 3 år. De 3 år beregnes fra datoen for tilbudsfristen. Hver reference bedes indeholde: • Startdato og slutdato (er referencen ikke afsluttet, slutdatoen ikke er kendt, anføres ”igangværende” under Beskrivelse). • Navn på modtager og kontaktoplysninger. • Omsætning opnået frem til tilbudsfristen på referencen Referencerne skal beskrives i ESPD’et, og kan ikke vedlægges som bilag. Ang. referencer vedr. rammeaftaler eller løbende kontraktforhold I forhold til rammeaftaler skal en reference forstås som faktisk gennemførte leverancer, dvs. en reference er en leverance af opgaver udført under samme Rammeaftale. Det kan være løbende leverancer leveret over tid, for samme kunde som hidrører fra samme rammeaftale. Eksempelvis på en rammeaftale med en kunde over de sidste 3 år. Denne løbende leverance udgør en reference. Værdien er således værdien af de faktiske leverancer og ikke den forventelige værdi af rammeaftalen. Leverancer på baggrund af miniudbud eller separate delaftaler kan ikke sammenlægges og udgør hver især en reference. Ang. dokumentation af teknisk og faglig formåen Ordregiver forbeholder sig ret til at verificere, at referencerne er udført. Ordregiver anser referencelisten fra Tilbudsgiver som udgørende endelig dokumentation.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Priser afgives i Bilag 1 – Kravspecifikation og Tilbudsliste. Beregning af point: Evalueringen af underkriteriet ”pris” er baseret på den ”samlet evalueringspris” jf. afsnit 4.2 i udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Procesplan
Beskrivelse AD. PROCESPLAN Tilbudsgiver skal vedlægge en procesplan vedrørende den udbudte initialanskaffelse. Procesplanen skal konkret redegøre for, hvorledes arbejdet struktureres fra indgåelse af kontrakt til overdragelse af initialanskaffelsen, jf. bilag 5 herunder de af tilbudsgiver identificerede relevante aktiviteter. Tidsplanen skal overholde de i udbudsbetingelserne fastsatte milepæle. Dokumentationen for dette underkriterium bør indeholde både et beskrivende dokument som identificerer og redegør for alle aktiviteter og deres løsning samt en tidsplan som giver et lettilgængeligt overblik. Evalueringen af underkriteriet ”Procesplan” vil bero på tilbudsgivers evne til at tilrettelægge en realistisk og robust Procesplan, som giver sikkerhed for tidsmæssig levering inden for den i udbudsmaterialets fastsatte tidsramme for initialanskaffelsen, men også i nødvendigt omfang indtænker tid til eventuelle uforudsete begivenheder og udfordringer, ligesom den med fordel tager højde for levering til de mest anvendte områder først (studiezoner) og de mindst kritiske områder til sidst (opholdszoner, medarbejdere). Procesplanen skal vise, hvordan koordinering med øvrige leverandører og bygherre /Aarhus BSS er tænkt ind. Herunder hvordan kvalitetssikring af montering og bortskaffelse af affald fra inventaret håndteres. STUDIEZONER ER ANGIVET PÅ TEGNINGERNE SOM HHV.: • Overdækket gårdrum • Åbne studiezoner • Touch down • Uformelt mødested • Læsesale • Klubben (Bygning 1332 035A, B og C) • Lobby (1790) • Café (1791) For 181X er ovenstående områder placeret på niv. 00-02 For 183X er ovenstående områder placeret på niv. 00-01 For 1790 er ovenstående områder placeret på niv. 01-03 (Lobby og foyer) For 1791 er ovenstående områder placeret på niv. 00-01 OPHOLDSZONER, MEDARBEJDERE: • Touch down • Uformelt mødested For 181X er ovenstående områder placeret på niv. 03-05 For 183X er ovenstående områder placeret på niv. 00-01 I den sammenhæng vil det således indgå positivt i evalueringen at; • Procesplanen demonstrerer forståelse for den samlede opgave og alle bestanddele. • Procesplanen inkluderer en hensigtsmæssig proces for opstart, besigtigelse, gennemførelse og afslutning. • Procesplanen fremstår robust og realistisk og at kritiske aktiviteter planlægges hensigtsmæssigt og gerne tidsligst muligt i forløbet. Besvarelsen af ovenstående forhold bør være fagligt velfunderet og i videst muligt omfang forpligte tilbudsgiver (formuleringer som ”vil bestræbe sig på”, ”i muligt omfang” osv. bør derfor undgås). Der foretages en samlet evaluering af dette underkriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse AD. KVALITET Tilbudsgiver skal vedlægge materialeprøver, og disse vil blive inddraget i evalueringen i overensstemmelse med nedenstående konkretiserede forhold. De nærmere detaljer vedrørende materialeprøver, herunder praktikken omkring indlevering og gennemgang, følger af udbudsbetingelsernes, pkt. 3.3 Ved evalueringen vil fokus vedr. materialeprøver være møbelprøver og belysningsprøver, samt Farve- og materialeprøver, inkl. prøver på polstring og effektgardiner: Møbelprøver og belysningsprøver Ordregiver vil foretage en samlet helhedsevaluering af de indleverede møbel- og belysningsprøver baseret på besigtigelse og afprøvning. Ved evalueringen vil der særligt blive lagt vægt på følgende forhold: • Æstetik: Heri vil indgå de tilbudte produkters æstetiske udtryk og design, og ordregiver vil i den sammenhæng lægge vægt på, at dette er enkelt og i tidløst design. Videre vil indgå det samlede designudtryk på tværs af de tilbudte produkter, og hvorvidt der sikres et ensartet sammenhæng, særligt henset til farvenuancer og materialer. • Robusthed og materialevalg: Heri vil indgå en besigtigelse og test af de tilbudte produkters robusthed, herunder at konstruktion og materialer understøtter robuste produkter med tanke på møblets anvendelse og funktion. • Komfort: Heri vil indgå en besigtigelse og test af de tilbudte stole og bordes ergonomi og brugervenlighed med tanke på møblets anvendelse og funktion. Farve- og materialeprøver, inkl. prøver på polstring og effektgardiner Ordregiver vil foretage en samlet helhedsevaluering af det indleverede baseret på ordregivers besigtigelse af disse. Ved evalueringen vil der særligt blive lagt vægt på: • Visuel og æstetisk harmoni: Heri vil indgå i hvilket omfang, at det tilbudte sikrer sammenhæng mellem de forskellige møblers farver, overflader og øvrige materialer. Der foretages en samlet evaluering af dette underkriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 25,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bæredygtighed
Beskrivelse AD. BÆREDYGTIGHED Vedr. underkriteriet ”Bæredygtighed” skal tilbudsgiver vedlægge en detaljeret og veldokumenteret redegørelse for de bæredygtighedstiltag, der er forbundet med opgaveløsningen under rammeaftalen. Redegørelsen bør omfatte relevante tiltag i hele produktets livscyklus, herunder særligt forhold vedrørende materialevalg og -kilder, emballering og logistik i forbindelse med levering, muligheder for lang levetid og reparation, samt ansvarlig bortskaffelse og/eller genanvendelse. Såfremt der tilbydes yderligere garanti, bør dette også fremgå. Som en del af redegørelsen kan tilbudsgiver inkludere hvorledes eventuelt opnåede miljøstandarder og miljømærker (ISO, EU-eco label og tilsvarende) konkret inddrages og medvirker til at sikre tiltagenes succesfulde gennemførelse. I det omfang, at tilbudte tiltag kan understøttes af dokumenterbare positive resultater i forhold til nedsat co2-forbrug, øget genanvendelighed o.lign. bør dette fremhæves. Mangler i forhold til ovenstående medfører ikke, at tilbuddet anses som ikke-konditionsmæssigt, men kan få væsentlig betydning for evalueringen af underkriteriet. Redegørelsen skal indeholde tiltag udover det som minimum krævede, jf. bilag 1 – kravspecifikation og tilbudsliste Evalueringen af underkriteriet ”Bæredygtighed” vil bero på tilbudsgivers tilbudte tiltag og forpligtelser i den vedlagte redegørelse, herunder i hvilket omfang, at der er tale om målrettede og effektive tiltag i alle eller flest mulige led i forsyningskæden. Videre vil det indgå i hvilket omfang, at opnåede standarder understøtter sikkerhed for, at tiltagene kontinuerligt gennemføres, ligesom at ambitiøs garanteret målopfyldelse/resultater (nedsat co2, øget genanvendelighed o.lign) for tiltagene ved levering til ordregiver vil indgå positivt. Besvarelsen af ovenstående forhold bør være fagligt velfunderet og i videst muligt omfang forpligte tilbudsgiver (formuleringer som ”vil bestræbe sig på”, ”i muligt omfang” osv. bør derfor undgås). Der foretages en samlet evaluering af dette underkriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 25,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 04/07/2025   21:55:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 11/07/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Når tilbudsfristen er udløbet, vil der først foretages en gennemgang af de indkomne tilbud. Dette foregår efter følgende fremgangsmåde: 1) Ordregiver gennemgår de rettidigt indkomne tilbud for at bekræfte, at de lever op til de formelle krav. Manglende overholdelse af de formelle krav vil som udgangspunkt føre til at tilbuddet er ukonditionsmæssigt, jf. dog Udbudslovens § 159, stk. 5, der giver Ordregiver ret til i visse tilfælde at bede Tilbudsgiver supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 11/07/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for udbud
Oplysninger om klagefrister : Reglerne om klagefrister findes i § 7 i lov om Klagenævnet for Udbud. • Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. • Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. • Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. • Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). • Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Aarhus Universitet
Organisation, der behandler tilbud Aarhus Universitet
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Universitet
Registreringsnummer 31119103
Postadresse Nordre Ringgade 1
By Aarhus C
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Lasse Vestergren Aagesen
E-mail lavs@au.dk
Telefon 93522973
Internetadresse https://www.au.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for udbud
Telefon +45 72405708
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 1b2896af-6313-414d-bf36-333afecb825b   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 10/06/2025   13:58:37 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 10/06/2025   15:20:32 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 380226-2025
EUT-S-nummer 111/2025
Offentliggørelsesdato 12/06/2025

Send til en kollega

0.094