1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Erhvervsstyrelsen
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Profylaksebekendtgørelse vedrørende indkøb af vedligeholdelse og videreudvikling af ERST’s administration af EU’s CO2-Kvoteordning
Beskrivelse
:
Erhvervsstyrelsen agter at indgå en kontrakt med Dr. Lippke & Wagner GmbH vedrørende vedligeholdelse og videreudvikling af kontrol og sagsbehandlingsprocesser til styrelsens administration af EU's CO2-Kvoteordning og EU's grænsetilpasningsmekanisme (CBAM). Kontrakten påtænkes indgået ved en direkte tildeling i medfør af udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 grundet manglende konkurrence af tekniske årsager.
Identifikator for proceduren
:
2c38ccab-d843-40a9-b0f7-fb8871d2f9c2
Intern ID
:
2024-16710
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Profylaksebekendtgørelse vedrørende indkøb af vedligeholdelse og videreudvikling af ERST’s administration af EU’s CO2-Kvoteordning
Beskrivelse
:
Erhvervsstyrelsen agter at indgå en kontrakt med Dr. Lippke & Wagner GmbH vedrørende vedligeholdelse og videreudvikling af kontrol og sagsbehandlingsprocesser til styrelsens administration af EU's CO2-Kvoteordning og EU's grænsetilpasningsmekanisme (CBAM). Kontrakten påtænkes indgået ved en direkte tildeling i medfør af udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 grundet manglende konkurrence af tekniske årsager.
Intern ID
:
2024-16710
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
24
Måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Offentligt udbudsprojekt, der finansieres helt eller delvist med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalen-derdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgi-vet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
2 500 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
Kontrakten kan kun opfyldes af en bestemt leverandør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Kontrakten har til formål at sikre driften af ordregivers eksisterende it-løsning til administration af EU's CO2-kvoteordning og CBAM. Opgaven består af vedligeholdelse og videreudvikling af systemets kontroller og sagsbehandlingsprocesser, herunder systemunderstøttelse af en risiko- og analysemodel for kvotehandel og udvikling af tilsvarende kontroller og sagsbehandlingsprocesser til ordregivers håndtering af CBAM. I udviklingsarbejdet indgår rådgivning om de bedst egnede løsningsmodeller, hvilket blandt andet kræver et indgående kendskab til datamodellen og funktionaliteten i kvoteregisterløsningen samt i den hertil knyttede Registry Management Application (REMA), der anvendes til handel med CO2-kvoter, samt et stort kendskab til den danske og andre landes systemunderstøttelse og bagvedliggende forretningsmodeller. REMA er udviklet af leverandøren, der forestår den nuværende vedligeholdelse og videreudvikling af systemet for ordregiveren. Kontrakten indgås efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, ved direkte tildeling til den ene leverandør, som kan levere de efterspurgte ydelser. Det vurderes, at leverandøren er den eneste aktør på markedet, der besidder den nødvendige specifikke knowhow, som varetagelsen af opgaven forudsætter. Ikke tidligere end 10 dage efter dagen efter offentliggørelsen af nærværende bekendtgørelse vil der blive indgået kontrakt med leverandøren for en periode på 24 måneder til en samlet maksimal kontraktværdi på 2,5 mio. DKK.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Dr. Lippke und Dr. Wagner GmbH
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Beslutning om offentliggørelse af profylaksebekendtgørelse
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Beslutning om offentliggørelse af en profylaksebekendtgørelse
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Erhvervsstyrelsen
Registreringsnummer
:
10150817
Afdeling
:
Erhvervsstyrelsen
Postadresse
:
Langelinie Allé 17
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
ERST - Rasmus Pleidrup
Telefon
:
+45 35291690
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Dr. Lippke und Dr. Wagner GmbH
Registreringsnummer
:
DE 136617262
Postadresse
:
Nassauische Strasse 25
By
:
Berlin
Postnummer
:
10717
Landsdel (NUTS)
:
Berlin
(
DE300
)
Land
:
Tyskland
Enhed
:
Robert Georges
Telefon
:
+49 30 214 73 090
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
d7b436d4-303d-43ae-a018-de5ca9e58bcb
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
12/06/2025
12:12:24 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
12/06/2025
12:30:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
381910-2025
EUT-S-nummer
:
112/2025
Offentliggørelsesdato
:
13/06/2025