1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danmarks Radio
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af Rammeaftaler om Køb af Computere til DR
Beskrivelse
:
DR’s nuværende rammeaftaler om computere udløber ultimo 2025, hvorfor DR ønsker at indgå nye rammeaftaler for de kommende 2 år med mulighed for forlængelse i op til 2 år. Nærværende udbud omfatter ikke it-tilbehør, tablets, Apple-computere, service eller gensalg/genanvendelse, da disse områder udbydes på anden vis eller er dækkede af eksisterende aftaler. DR har til hensigt at indgå en rammeaftale med to selvstændige delaftaler, der fungerer som selvstændige rammeaftaler: • Delaftale 1: Rammeaftale om køb af administrative computere • Delaftale 2: Rammeaftale om køb af produktionscomputere Begge rammeaftaler omfatter en række specificerede modeller og tilkøb hertil samt andre konfigurationer af samme modeller. Rammeaftalerne ønskes begge indgået for en 2-årig periode med mulighed for forlængelse á to gange 12 måneder. Efter rammeaftalens indgåelse vil ordrer blive tildelt ved simpel bestilling hos den valgte leverandør på de vilkår, der er fastsat i rammeaftalen og tilhørende bilag.
Identifikator for proceduren
:
97ba1e91-328c-4bf7-b3f8-6e9187e405dd
Tidligere bekendtgørelse
:
f630dfde-aaf4-4585-bd0e-9c0ed0fa5097-01
Intern ID
:
2025/19
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
30000000
Kontor- og edb-maskiner, -udstyr og -artikler, herunder ikke møbler og softwarepakker
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
30213100
Bærbare datamater,
30213300
Stationære pc'er
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Emil Holms Kanal 20
By
:
København C
Postnummer
:
0999
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
DR's Hovedsæde
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Oluf Palmes Allé 10
By
:
Aarhus
Postnummer
:
8200
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
DR's næststørste arbejdssted
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
66 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Begrundelse i henhold til Udbudslovens § 171 stk.7 jfr. Stk.1. no 5. 28. maj 2025 bekendtgjorde DR sit udbud af to rammeaftaler vedr. køb af computere til henholdsvis administrativt brug og produktionsbrug. Ved spørgefristens udløb den 13. juni 2025 havde DR modtaget 49 spørgsmål til ud-budsmaterialet. Spørgerne har påpeget en række uhensigtsmæssigheder især vedrørende de tekniske specifikationer i kravsspecifikationerne, som enten bevirker en unødig be-grænsning af konkurrencen eller vil være umulige at efterkomme som markedet ser ud for nuværende. Flere af de problematiserede krav er mindstekrav, og en tilpasning af disse krav kræver derfor en annullation af udbuddet. På denne baggrund har DR valgt at annullere udbuddet. DR forventer at genudbyde rammeaftalerne primo august 2025, når materialet er tilrettet. DR takker for den store interesse og de kvalificerede spørgsmål til udbudsmaterialet.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Delaftale 1 Rammeaftale om køb af administrative computere
Beskrivelse
:
Rammeaftalen omfatter levering af ca. 1000 administrative computere årligt samt originalt tilbehør i form af mus, tastatur og strømforsyning. DR anskaffer en del af sin samlede indkøbsvolumen via SKI. De nævnte anskaffelser gælder specifikke produktkategorier og fabrikater, som ikke er omfattet af rammeaftalen.
Intern ID
:
Computerudbud Delaftale 1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
30000000
Kontor- og edb-maskiner, -udstyr og -artikler, herunder ikke møbler og softwarepakker
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
30213100
Bærbare datamater,
30213300
Stationære pc'er
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
DR ønsker mulighed for at kunne opgradere udvalgt computerhardware til en højere standard end den i kravspecifikationen angivne.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Emil Holms Kanal 20
By
:
København C
Postnummer
:
0999
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
2
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen kan af ordregiver forlænges 2 gange á 12 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
33 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Point for kriteriet kvalitet gives ud fra 3 underkriterier: (=intern vægtning) 1) Bæredygtighed (10%) 2) Generelle krav (25%) 3) Produkter (65%)
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Prisen for hver af de tilbudte computere fastsættes ud fra en TCO-beregning, der inddrager strømforbruget i computerens levetid. Den samlede tilbudspris for alle tilbudte varer evalueres ud fra modellen "gennemsnitspris med gearing", hvor gearingen er sat til 40%. Et tilbud, der er 40% dyrere end den gennemsnitlige tilbudspris opnår, således 0 point, mens et tilbud, der er 40 % billigere end den gennemsnitlige tilbudspris opnår 10 point.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
45,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Leverancetid
Beskrivelse
:
DR ønsker så korte leveringstider som muligt. Leveringstiden regnes fra Tilbudsgiveren modtager indkøbsordren fra DR og til DR kvitterer for varen ved modtagelsen. Kommunikationen foregår via mail. Tilbudsgiver bedes angive leveringstiden for samtlige specificerede Produkter på delaftalen. Hvis leveringstiden varierer for de forskellige Produkter skal dette fremgå. Det vægtes positivt desto kortere leveringstid Tilbudsgiveren tilbyder på samtlige Produkter. Leveringstiden må ikke overstige 3 uger (21 kalenderdage) for 95 % af de leverede Produkter. Dette minimumskrav fraviges dog, når forsinkelsen skyldes de nævnte tilfælde i Rammeaftalens punkt 12.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
5,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0002
Titel
:
Delaftale 2 Rammeaftale om køb af produktionscomputere
Beskrivelse
:
Rammeaftalen omfatter levering af computere samt originalt tilbehør i form af mus, tastatur og strømforsyning til brug i DR's produktion. Produktionscomputere levetidsforlænges, så længe det er muligt og rentabelt, og antallet af nyanskaffelser må forventes at variere med efterspørgslen.
Intern ID
:
Computerudbud Delaftale 2
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
30000000
Kontor- og edb-maskiner, -udstyr og -artikler, herunder ikke møbler og softwarepakker
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
30213100
Bærbare datamater,
30213300
Stationære pc'er
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Emil Holms Kanal 20
By
:
København C
Postnummer
:
0999
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
DR's Hovedsæde
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Oluf Palmes Allé 10
By
:
Aarhus
Postnummer
:
8200
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
DR's næststørste arbejdssted
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
2
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen kan forlænges 2 gange á 12 måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
33 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.7.
Strategiske udbud
Grønne udbudskriterier
:
Nationale kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.8.
Tilgængelighedskriterier
Der er ikke anvendt kriterier vedrørende adgangsmuligheder for personer med handicap, fordi udbuddet ikke er beregnet til at blive anvendt af fysiske personer
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Prisen for hver af de tilbudte computere fastsættes ud fra en TCO-beregning, der inddrager strømforbruget i computerens levetid. Den samlede tilbudspris for alle tilbudte varer evalueres ud fra modellen "gennemsnitspris med gearing", hvor gearingen er sat til 50%. Et tilbud, der er 40% dyrere end den gennemsnitlige tilbudspris opnår, således 0 point, mens et tilbud, der er 40 % billigere end den gennemsnitlige tilbudspris opnår 10 point.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Point for kriteriet kvalitet gives ud fra 3 underkriterier: (=intern vægtning) 1) Bæredygtighed (10%) 2) Generelle krav (25%) 3) Produkter (65%)
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
35,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Leverancetid
Beskrivelse
:
DR ønsker så korte leveringstider som muligt. Leveringstiden regnes fra Tilbudsgiveren modtager indkøbsordren fra DR og til DR kvitterer for varen ved modtagelsen. Kommunikationen foregår via mail. Tilbudsgiver bedes angive leveringstiden for samtlige specificerede Produkter på delaftalen. Hvis leveringstiden varierer for de forskellige Produkter skal dette fremgå. Det vægtes positivt desto kortere leveringstid Tilbudsgiveren tilbyder på samtlige Produkter. Leveringstiden må ikke overstige 3 uger (21 kalenderdage) for 95 % af de leverede Produkter. Dette minimumskrav fraviges dog, når forsinkelsen skyldes de nævnte tilfælde i Rammeaftalens punkt 12.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
5,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Danmarks Radio
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Danmarks Radio
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Andet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0002
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Andet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danmarks Radio
Registreringsnummer
:
62786515
Postadresse
:
DR Byen
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Otte Ottesen
Telefon
:
28546653
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for udbud
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
90c9fb56-29ec-410b-9005-f53f72d11cc4
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
18/06/2025
14:12:10 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
18/06/2025
14:17:18 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
400438-2025
EUT-S-nummer
:
117/2025
Offentliggørelsesdato
:
20/06/2025