1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Aarhus Universitet
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Uddannelse
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
ITSM-løsning til Aarhus Universitet
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører anskaffelse af en ITSM-løsning til understøttelse af Ordregivers ITIL-4 processer. Ordregivers, Aarhus Universitets (AU) vision er at have en ITSM-løsning, som er brugervenlig og intuitiv, både for slutbrugere, agenter og administratorer. Løsningen skal indeholde en slutbrugerportal med et design som repræsenterer AU. Slutbrugerportalen skal dagligt anvendes af mange forskellige slutbrugere, som nemt skal kunne indberette supportsager. Sager indmeldes via slutbrugerportalen frem for telefonopkald og lander derved det rette sted hver gang. Nogle sager bliver løst af automatiske flows, så både slutbrugeren og agenterne oplever at blive hjulpet af løsningen. AI vil på sigt og i takt med modenhed blive brugt til at understøtte de automatiske flows. Løsningen skal understøtte de processer, som allerede er veletablerede AU ITIL-4-processer, dvs. Incident Management, Service Request Fulfilment og Continual Service Improvement. Disse processer er AU’s kerne-ydelser ift. IT-support, og de undergår forbedringer i takt med at teknologi og krav til ydelser ændrer sig. Løsningen skal også understøtte følgende nye AU ITIL-4-processer – Knowledge Management og As-set Management. Knowledge Management vil på sigt kunne give de slutbrugere, der ønsker det, mulighed for at kunne løse deres sager selv ved at blive præsenteret for relevant og præcis selvhjælps dokumentation i indmeldingsøjeblikket (såkaldt ”shift left”). Asset Management processen vil på sigt skabe et bedre overblik over alle IT-relaterede ”enheder” fra mus til netværks-switche i et autoritativt system. Administratorer skal let kunne lave specifikke formularer i løsningen, der understøtter præcis og simpel dataindhentning fra slutbrugerne. Ideelt set vil løsningens formularer sikre, at slutbrugeren på sigt oplever på simpel vis at kunne indlevere præcise data om hændelsen eller den ønskede ydelse, så agenten hurtigere kan løse en sag. Løsningen skal understøtte gængse integrationsteknologier, så man også i fremtiden kan udbygge automatiserede sagsgange med data fra AU kildesystemer. Udbuddets anslåede værdi eksklusive moms: 10.000.000,00 DKK. Den anslåede værdi er alene et skøn. Kontrakten garanterer ikke nogen omsætning, som alene afhænger af Ordregivers konkrete behov. Den samlede anslåede værdi kan vise sig at være større eller mindre end det anslåede. Den anslåede værdi er for kontraktens samlede maksimale længde.
Identifikator for proceduren
:
dc4ebbcc-2573-4cc5-b5fb-04bb9ca5bee5
Tidligere bekendtgørelse
:
356e10bc-3133-4ca4-935c-218da25fda07-01
Intern ID
:
2025-0850444
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i henhold til Udbudslovens § 61 (Lov nr. 1564 af 15/12/2015). Udbud med forhandling betyder, at udbudsfasen er opdelt i en prækvalifikation, hvor et antal Ansøgere udvælges til at afgive tilbud, en tilbudsfase hvor de udvalgte Tilbudsgivere udarbejder og indleverer deres indledende tilbud, en forhandlingsfase hvor der optages forhandling med de udvalgte Tilbudsgivere som på baggrund heraf afgiver et endeligt tilbud. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at optage forhandlinger mere end én gang. Ordregiver forbeholder sig ligeledes ret til at tildele kontrakten på baggrund af Tilbudsgivernes indledende tilbud, og dermed ikke optage forhandling med Tilbudsgiverne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Nordre Ringgade 1
By
:
Århus C
Postnummer
:
8000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Leveringsstedet er Aarhus Universitet, Aarhus.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
10 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
ITSM-løsning til Aarhus Universitet
Beskrivelse
:
Udbuddet vedrører anskaffelse af en ITSM-løsning til understøttelse af Ordregivers ITIL-4 processer. Ordregivers, Aarhus Universitets (AU) vision er at have en ITSM-løsning, som er brugervenlig og intuitiv, både for slutbrugere, agenter og administratorer. Løsningen skal indeholde en slutbrugerportal med et design som repræsenterer AU. Slutbrugerportalen skal dagligt anvendes af mange forskellige slutbrugere, som nemt skal kunne indberette supportsager. Sager indmeldes via slutbrugerportalen frem for telefonopkald og lander derved det rette sted hver gang. Nogle sager bliver løst af automatiske flows, så både slutbrugeren og agenterne oplever at blive hjulpet af løsningen. AI vil på sigt og i takt med modenhed blive brugt til at understøtte de automatiske flows. Løsningen skal understøtte de processer, som allerede er veletablerede AU ITIL-4-processer, dvs. Incident Management, Service Request Fulfilment og Continual Service Improvement. Disse processer er AU’s kerne-ydelser ift. IT-support, og de undergår forbedringer i takt med at teknologi og krav til ydelser ændrer sig. Løsningen skal også understøtte følgende nye AU ITIL-4-processer – Knowledge Management og As-set Management. Knowledge Management vil på sigt kunne give de slutbrugere, der ønsker det, mulighed for at kunne løse deres sager selv ved at blive præsenteret for relevant og præcis selvhjælps dokumentation i indmeldingsøjeblikket (såkaldt ”shift left”). Asset Management processen vil på sigt skabe et bedre overblik over alle IT-relaterede ”enheder” fra mus til netværks-switche i et autoritativt system. Administratorer skal let kunne lave specifikke formularer i løsningen, der understøtter præcis og simpel dataindhentning fra slutbrugerne. Ideelt set vil løsningens formularer sikre, at slutbrugeren på sigt oplever på simpel vis at kunne indlevere præcise data om hændelsen eller den ønskede ydelse, så agenten hurtigere kan løse en sag. Løsningen skal understøtte gængse integrationsteknologier, så man også i fremtiden kan udbygge automatiserede sagsgange med data fra AU kildesystemer. Udbuddets anslåede værdi eksklusive moms: 10.000.000,00 DKK. Den anslåede værdi er alene et skøn. Kontrakten garanterer ikke nogen omsætning, som alene afhænger af Ordregivers konkrete behov. Den samlede anslåede værdi kan vise sig at være større eller mindre end det anslåede. Den anslåede værdi er for kontraktens samlede maksimale længde.
Intern ID
:
2025-0850444
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Udbuddet har obligatorisk optioner på uddannelse, konsulentydelser samt AI funktionalitet. Derudover er der mulighed for at inkludere frivillige optioner i tilbuddet, som dog ikke indgår i tilbudsevalueringen.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Nordre Ringgade 1
By
:
Århus C
Postnummer
:
8000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Leveringsstedet er Aarhus Universitet, Aarhus.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
48
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Forventet kontraktunderskrift er i juni 2025. Implementering sker i henhold til Bilag 1 Tidsplan og implementering. Kontrakten har en forventet løbetid på 48 måneder efter godkendt Overtagelsesprøve. Ordregiver har herefter mulighed for at forlænge kontrakten 2 gange af op til 24 måneder dvs. samlet set yderligere op til 48 måneder. Kontrakten kan derfor samlet set være på op til 96 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
10 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.7.
Strategiske udbud
Grønne udbudskriterier
:
Andre kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Evalueringen af underkriteriet ”pris” er baseret på ”samlet evalueringspris”.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Ordregiver vil i vurderingen af ”Kvalitet” lægge vægt på de i udbudsbetingelserne angivne delkriterier, herunder Tidsplan og implementering 15 %, Funktionelle krav (AI funktionalitet, Slutbrugerportal, Agentværktøj og Administratorværktøj) 45 %, Drift, vedligehold, support og servicemål 25 %, Informationssikkerhed 5 %, Dokumentation 5 %, Bæredygtighed 5 %.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Aarhus Universitet
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Aarhus Universitet
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Aarhus Universitet
Organisation, der udfører betalingen
:
Aarhus Universitet
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
12 312 280,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Topdesk Danmark
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
ITSM-løsning til Aarhus Universitet
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
12 312 280,00
DKK
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
2024/42
Dato for indgåelse af kontrakten
:
24/06/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Aarhus Universitet
Registreringsnummer
:
ORG-31119103
Postadresse
:
Nordre Ringgade 1
By
:
Aarhus C
Postnummer
:
8000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
AU Økonomi, Indkøb
Telefon
:
93522484
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for udbud
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Topdesk Danmark
Registreringsnummer
:
26408970
Postadresse
:
Borupvang 3
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Support
Telefon
:
+4570157500
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
bf0cd9d1-551a-4dcc-b914-b349f1d94914
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
25/06/2025
12:01:30 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
25/06/2025
12:03:16 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
411872-2025
EUT-S-nummer
:
120/2025
Offentliggørelsesdato
:
26/06/2025