2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72230000
Udvikling af kundespecificeret programmel,
72240000
Systemanalyse og programmering,
72300000
Datatjenester,
72310000
Databehandling,
72320000
Databasevirksomhed,
72330000
Indholds- eller datastandardiserings eller -klassificeringstjenester,
72400000
Internettjenester,
72500000
Servicevirksomhed i forbindelse med datamater,
72510000
Servicevirksomhed i forbindelse med drift af datamater,
72540000
Tjenesteydelser i forbindelse med opgradering af datamater,
72600000
Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Osvald Helmuths Vej 4
By
:
Frederiksberg
Postnummer
:
2000
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Værdifastsættelsesområdet er en kerneaktivitet i Motorstyrelsen, og Skatteforvaltningens løsning til semiautomatisk værdifastsættelse ”SAV” udgør en strategisk komponent i dette arbejde. SAV understøtter en effektiv, konsistent og kvalitativ værdifastsættelse af motorkøretøjer f.eks. i forbindelse med afgiftsberigtigelse, pristjek og kontrolsager. Skatteforvaltningen ønsker, at SAV løbende udvikles, så systemet til enhver tid understøtter og samler data og funktionalitet, der er nødvendig for Skatteforvaltningens arbejde, herunder på bedst mulig måde understøtter registrerede selvanmeldere i deres tilsvarende opgaver. Kernefunktionalitet i SAV: • Bearbejdning og anvendelse af handels- og nypriser på motorkøretøjer i Danmark • Klassificering af priser og motorkøretøjer ift. modeller og udstyr • Udvælgelsesstrategier ift. hvilke handels- og nypriser der er relevante for en vurdering • Understøttelse af lovgivning og Skatteforvaltningens juridiske vejledning ift. værdifastsættelse • Dokumentation af vurderinger • Effektive sagsbehandlerprocesser • Masseproduktioner af vurderinger til brug for kontrol af selvanmeldere • Åben arkitektur der understøtter integration i Skatteforvaltningens øvrige systemportefølje • Effektive udviklings- og releaseprocesser der understøtter et fagområde i konstant forandring. Leverandøren skal i henhold til den udbudte kontrakt etablere en platform som grundlag for leverandørens drift, support og vedligeholdelse af systemet. Leverandøren skal herudover stille de nødvendige ressourcer til rådighed for, at SAV løbende kan videreudvikles til at indeholde yderligere funktionalitet under hensyntagen til ordregivers behov og forretning. Ved etablering af platformen skal leverandøren sikre, at platformen har tilstrækkelig kapacitet, og at platformen løbende kan skaleres, når ordregivers behov ændres. Kontrakten er opdelt i faser under hensyn til det ansvar og de opgaver, som leverandøren har. Første fase, Transition Ind, relaterer sig bl.a. til leverandørens etablering af platformen, integration til datakilder, valg og opsætning af klassificeringsmodel, opbygning af en organisation, der kan overtage ansvaret for systemet, implementering af eventuelle ændringer i løbet af transitionsperioden, levering af dokumentation samt forberedelse af idriftsættelsen af applikationen. Efter overtagelsesdagen og frem til overdragelsesdagen, driftsfasen, bærer leverandøren ansvaret for systemets drift samt levering af services som omfatter: drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Ordregiver har vurderet, at bestillingsydelserne i kontraktperioden (rammeaftaleelementer) overstiger den anslåede værdi af kontraktens faste ydelser. Kontrakten udbydes derfor som en rammeaftale, jf. udbudslovens § 24, stk. 1, nr. 30). I forbindelse med tilbudsafgivelse skal tilbudsgiver indlevere et udfyldt ESPD. ESPD’et er en egenerklæring fra tilbudsgiver som foreløbigt bevis for, at en tilbudsgiver opfylder kravene til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. En virksomhed der deltager i udbuddet alene, og således ikke deltager sammen med andre eller baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde kravene til egnethed og udvælgelse, skal kun udfylde ét ESPD. Hvis en virksomhed deltager i udbuddet sammen med andre, f.eks. hvis en virksomhed indgår et konsortium eller lignende, skal hver af de deltagende virksomheder udfylde et ESPD. ESPD’et skal indeholde de oplysninger, der kræves i ESPD’ets del II-V. En virksomhed, der deltager alene, men baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde de stillede krav til egnethed og udvælgelse, skal sikre sig, at ordregiver modtager tilbudsgivers ESPD sammen med et separat ESPD med de relevante oplysninger for hver enhed, som tilbudsgiver baserer sig på. Dette er eksempelvis relevant, hvis en virksomhed ønsker at basere sig på en underleverandørs økonomiske og finansielle formåen eller referencer for at kunne leve op til de stillede krav om egnethed. De relevante oplysninger for de enheder man baserer sig på, er ESPD’ets del II, A+B og del III, samt del IV og del V. Hvis en virksomhed anvender underleverandører, men ikke baserer sig på deres kapacitet for at opfylde de stillede krav, skal der ikke afleveres et ESPD for underleverandøren/-erne. Hvis man som virksomhed baserer sig på andre enheders kapacitet eller deltager sammen med andre i udbudsproceduren, skal deltagerne samlet (tilbudsgiver inkl. dem man deltager sammen med) opfylde de stillede krav til egenkapital og samlet aflevere maksimalt 3 referencer ved ordregivers anmodning inden tildeling. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation for ESPD, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation. Dokumentationskravet gælder også for deltagende virksomheder i konsortier og støttende enheder. Danske virksomheder vil blive bedt om at fremsende en gyldig serviceattest, udstedt af Erhvervsstyrelsen. Ordregiver opfordrer tilbudsgiver til at vedlægge en serviceattest allerede ved tilbudsafgivelsen, men dette er ikke et krav (Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen). Ordregiveren skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2 og nr. 6, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Tilbud skal afgives elektronisk via det internetbaserede eSourcing system EU-Supply. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online-registrering i dette system. Det er gratis at oprette sig som bruger. Der holdes et online orienteringsmøde om udbuddet den 10. juli 2025, kl. :00. Yderligere oplysninger fremgår af Bilag B - Yderligere oplysninger. Ordregiver forbeholder sig ret til at annullere udbudsprocessen i overensstemmelse med de udbudsretlige regler. I henhold til udbudsbekendtgørelsens punkt om kontraktens anslåede værdi af de ydelser der kan leveres i henhold til kontrakten, er DKK 32.100.000. Ordregivers skøn over kontraktens anslåede værdi er baseret på det historiske forbrug samt det forventede fremtidige behov for ydelser. Den samlede maksimale værdi af de ydelser, der skal leveres i henhold til kontrakten, udgør DKK 37.500.000. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om kontrakten (rammeaftalens) endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på kontrakten, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på kontrakten, der kan foretages i kontraktens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på kontrakten, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at leverandøren ikke er garanteret noget mindstetræk på kontrakten, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på kontrakten. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Der kan indgås periodekøbskontrakter i medfør af den udbudte rammeaftale. Periodekøbskontrakternes varighed vil variere og blive fastsat i overensstemmelse med det konkrete behov. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver kræver en udfyldt og underskrevet erklæring vedr. forordning (EU) nr. 833/2014. Se Bilag K. Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve yderligere dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Konkurs
:
Er den økonomiske aktør gået konkurs? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU. (Udbudslovens §137, stk.1, nr.1)
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
:
Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU. (Udbudslovens §137, stk.1, nr.1)
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet
:
Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU. (Udbudslovens §137, stk.1, nr.1)
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? (Udbudslovens § 135, stk. 3 og §137, stk.1, nr. 6)
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet? (Udbudslovens §137, stk.1, nr.2)
Betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? (Udbudslovens § 135, stk. 3 og §137, stk.1, nr. 6)
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.