1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
KAB
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af kontrakt om levering af boligadministrationsplatform
Beskrivelse
:
Nærværende udbud vedrører kontrakt om levering, drift, vedligehold og videreudvikling af en platform til administration af almene boliger til KAB.Udbuddet har til formål at finde og indgå kontrakt med en samarbejdspartner vedrørende levering, drift, vedligehold og videreudvikling af KAB's fremtidige boligadministrationsplatform. Der ønskes en samarbejdspartner og en løsningsmodel med fleksibilitet i forhold til interoperabilitet og udvikling. Det er KAB's ønske at få udviklet og implementeret en langsigtet løsning, der løbende kan håndtere KAB's varierende behov og markedets konstante udvikling.Samarbejdet forventes at løbe op til 10 år.
Identifikator for proceduren
:
0456704e-6cdc-4e17-afab-c355b0b1d215
Tidligere bekendtgørelse
:
91a1bc30-f585-4946-93ff-4e1c9a30f375-01
Intern ID
:
231038300
Udbudsprocedure
:
Konkurrencepræget dialog
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget dialog i henhold til udbudslovens § 67, hvilket indebærer, at alene prækvalificerede tilbudsgivere har adgang til at deltage i dialogfasen og afgive eventuelt tilbud.Enhver økonomisk aktør kan ansøge om deltagelse i udbuddet, og KAB vil herefter prækvalificere de 3 ansøgere, der vurderes som de bedst egnede, som grundlag for den videre proces og ansøgerens deltagelse i udbudsforretningen.Udbuddet er inddelt i tre faser. Der gennemføres i første omgang en prækvalifikationsfase for udvælgelse af deltagerne i den videre proces. Herefter følger en dialogfase, som anvendes for at konkretisere og specificere KAB’s krav og behov samt markedets løsninger til opfyldelse heraf. Efter dialogfasen følger en afsluttende fase, hvor KAB udsender det endelige udbudsmateriale, som tilbudsgiverne herefter afgiver tilbud på baggrund af.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
161 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Udbudsformen "Konkurrencepræget dialog" reguleres i Udbudslovens §§ 67-72. Med denne udbudsform medfølger en udvidet mulighed for dialog i løbet af udbudsprocessen - både omkring de formelle bestemmelser og omkring selve løsningsmodellerne. Der er tale om en procedureform, som anvendes i de tilfælde, hvor en ordregiver kan definere hvad de ønsker af resultat, men ikke er i stand til at definere, hvordan det pågældende resultat kan blive opnået. I løbet af processen vil det derfor blive drøftet, hvilke muligheder samt begrænsninger, der er relevante i forhold til opfyldelse af KAB's behov. Og på baggrund af disse drøftelser, der foregår i strukturerede og individuelle dialogmøder med de prækvalificerede tilbudsgivere, vil udbudsmaterialet løbende blive udformet og en løsningsmodel identificeret. Den endelige løsningsmodel skal således endeligt defineres og præciseres i samarbejde imellem tilbudsgiverne og KAB. Processen indledes med et fælles dialogmøde, derefter forventes afholdt 3 individuelle dialogmøder med de prækvalificerede leverandører. KAB forbeholder sig dog retten til at øge antallet af dialogrunder, hvis KAB finder det nødvendigt og relevant efter afslutningen af 3. dialogrunde. KAB forventer at give meddelelse om, hvorvidt der er behov for yderligere dialogrunde(r) ikke senere end den 17. januar 2024. Efter afsluttede dialogmøder, vil der blive afholdt en tilbudsfase på baggrund af udarbejdet udbudsmateriale. -- Kompensation for deltagelse i dialogfasen: Det anerkendes, at den konkurrenceprægede dialog kræver et større ressourcetræk end andre udbudsformer, og KAB ønsker derfor at kompensere de tilbudsgivere, der deltager i dialogrunderne, men som i sidste ende ikke vinder kontrakten. Der kan opnås en samlet kompensation på 100.000 kr. ekskl. moms per deltagende tilbudsgiver, som prækvalificeres og udvælges til at deltage i dialogrunderne, men som ikke vinder kontrakten. Dette skal betragtes som anerkendelse af det arbejde processen vil kræve. En forudsætning for kompensationen er, at leverandøren har besvaret materialet fyldestgørende i de enkelte dialogrunder og deltaget i den samlede udbudsproces, herunder deltaget på et eller flere dialogmøder. Der vil blive afregnet pr. dialogrunde, så hvis en deltagende leverandør f.eks. kun gennemfører én af tre dialogrunder, kompenseres denne med en tredjedel af det samlede beløb (1/3*100.000=33.333 kr.). -- Delaftaler: Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delaftaler. Årsagen hertil er, at det ikke vurderes kommercielt og økonomisk hensigtsmæssigt som følge af kontraktens omfang og karakter. KAB udbyder imidlertid samtidigt to forskellige IT-systemer: Boligadministrationsplatform og Finansplatform, som efter kontraktindgåelse med de vindende tilbudsgivere skal fungere i samspil med hinanden, og som derfor har mange tætte snitflader med hinanden, både systemmæssigt og i forhold til samarbejdet mellem de vindende leverandører. -- Udelukkelsesgrunde: For nærværende udbud gælder udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a-136 samt § 137 stk. 1, nr. 1 og 2. -- Ansøgning om prækvalifikation: Ansøger skal som sin ansøgning om prækvalifikation udfylde og indgive et ESPD, som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som ansøgeren baserer sig på. -- Dokumentation: KAB agter at indhente dokumentation for og verificere, at ansøgerne ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 134a-137, og at ansøgerne opfylder de fastsatte minimumskrav til egnethed, forud for påbegyndelsen af dialogfaserne og den efterfølgende tilbudsafgivelse, idet der er tale om en særdeles omfattende proces, der er særdeles ressourcekrævende for såvel tilbudsgivere som KAB. KAB vil derfor allerede i forbindelse med prækvalifikationen indhente den relevante dokumentation for, at ansøgerne ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnede. Ansøger skal således som en del af ansøgningen om prækvalifikation indsende den nedenstående dokumentation. Denne dokumentation vil for danske tilbudsgivere bestå af Serviceattest (udstedt ikke tidligere end 6 måneder før tilbudsfristen) og de seneste 3 årsregnskaber/revisorerklæring, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 9. For udenlandske tilbudsgivere præsteres tilsvarende dokumentation. Hvis ansøgningen afgives af et konsortium, skal der ligeledes udover serviceattest og årsregnskaber indleveres korrekt udfyldt konsortieerklæring for konsortiet som helhed (udbudsbilag B) . Hvis ansøger baserer sin økonomiske og finansielle eller tekniske og faglige formåen på støttende enheder, skal ansøger ligeledes udover serviceattest og årsregnskaber indlevere korrekt udfyldt støtteerklæring, hvor den/de støttende enhed(er) juridisk forpligtiger sig til at stille sine ressourcer til rådighed (udbudsbilag A).
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af kontrakt om levering af boligadministrationsplatform
Beskrivelse
:
Nærværende udbud vedrører kontrakt om levering, drift, vedligehold og videreudvikling af en platform til administration af almene boliger til KAB.Udbuddet har til formål at finde og indgå kontrakt med en samarbejdspartner vedrørende levering, drift, vedligehold og videreudvikling af KAB's fremtidige boligadministrationsplatform. Der ønskes en samarbejdspartner og en løsningsmodel med fleksibilitet i forhold til interoperabilitet og udvikling. Det er KAB's ønske at få udviklet og implementeret en langsigtet løsning, der løbende kan håndtere KAB's varierende behov og markedets konstante udvikling.Samarbejdet forventes at løbe op til 10 år.
Intern ID
:
231038300
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
10
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
161 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Udbudsformen "Konkurrencepræget dialog" reguleres i Udbudslovens §§ 67-72. Med denne udbudsform medfølger en udvidet mulighed for dialog i løbet af udbudsprocessen - både omkring de formelle bestemmelser og omkring selve løsningsmodellerne. Der er tale om en procedureform, som anvendes i de tilfælde, hvor en ordregiver kan definere hvad de ønsker af resultat, men ikke er i stand til at definere, hvordan det pågældende resultat kan blive opnået. I løbet af processen vil det derfor blive drøftet, hvilke muligheder samt begrænsninger, der er relevante i forhold til opfyldelse af KAB's behov. Og på baggrund af disse drøftelser, der foregår i strukturerede og individuelle dialogmøder med de prækvalificerede tilbudsgivere, vil udbudsmaterialet løbende blive udformet og en løsningsmodel identificeret. Den endelige løsningsmodel skal således endeligt defineres og præciseres i samarbejde imellem tilbudsgiverne og KAB. Processen indledes med et fælles dialogmøde, derefter forventes afholdt 3 individuelle dialogmøder med de prækvalificerede leverandører. KAB forbeholder sig dog retten til at øge antallet af dialogrunder, hvis KAB finder det nødvendigt og relevant efter afslutningen af 3. dialogrunde. KAB forventer at give meddelelse om, hvorvidt der er behov for yderligere dialogrunde(r) ikke senere end den 17. januar 2024. Efter afsluttede dialogmøder, vil der blive afholdt en tilbudsfase på baggrund af udarbejdet udbudsmateriale. -- Kompensation for deltagelse i dialogfasen: Det anerkendes, at den konkurrenceprægede dialog kræver et større ressourcetræk end andre udbudsformer, og KAB ønsker derfor at kompensere de tilbudsgivere, der deltager i dialogrunderne, men som i sidste ende ikke vinder kontrakten. Der kan opnås en samlet kompensation på 100.000 kr. ekskl. moms per deltagende tilbudsgiver, som prækvalificeres og udvælges til at deltage i dialogrunderne, men som ikke vinder kontrakten. Dette skal betragtes som anerkendelse af det arbejde processen vil kræve. En forudsætning for kompensationen er, at leverandøren har besvaret materialet fyldestgørende i de enkelte dialogrunder og deltaget i den samlede udbudsproces, herunder deltaget på et eller flere dialogmøder. Der vil blive afregnet pr. dialogrunde, så hvis en deltagende leverandør f.eks. kun gennemfører én af tre dialogrunder, kompenseres denne med en tredjedel af det samlede beløb (1/3*100.000=33.333 kr.). -- Delaftaler: Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delaftaler. Årsagen hertil er, at det ikke vurderes kommercielt og økonomisk hensigtsmæssigt som følge af kontraktens omfang og karakter. KAB udbyder imidlertid samtidigt to forskellige IT-systemer: Boligadministrationsplatform og Finansplatform, som efter kontraktindgåelse med de vindende tilbudsgivere skal fungere i samspil med hinanden, og som derfor har mange tætte snitflader med hinanden, både systemmæssigt og i forhold til samarbejdet mellem de vindende leverandører. -- Udelukkelsesgrunde: For nærværende udbud gælder udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a-136 samt § 137 stk. 1, nr. 1 og 2. -- Ansøgning om prækvalifikation: Ansøger skal som sin ansøgning om prækvalifikation udfylde og indgive et ESPD, som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som ansøgeren baserer sig på. -- Dokumentation: KAB agter at indhente dokumentation for og verificere, at ansøgerne ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 134a-137, og at ansøgerne opfylder de fastsatte minimumskrav til egnethed, forud for påbegyndelsen af dialogfaserne og den efterfølgende tilbudsafgivelse, idet der er tale om en særdeles omfattende proces, der er særdeles ressourcekrævende for såvel tilbudsgivere som KAB. KAB vil derfor allerede i forbindelse med prækvalifikationen indhente den relevante dokumentation for, at ansøgerne ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde og i øvrigt er egnede. Ansøger skal således som en del af ansøgningen om prækvalifikation indsende den nedenstående dokumentation. Denne dokumentation vil for danske tilbudsgivere bestå af Serviceattest (udstedt ikke tidligere end 6 måneder før tilbudsfristen) og de seneste 3 årsregnskaber/revisorerklæring, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 9. For udenlandske tilbudsgivere præsteres tilsvarende dokumentation. Hvis ansøgningen afgives af et konsortium, skal der ligeledes udover serviceattest og årsregnskaber indleveres korrekt udfyldt konsortieerklæring for konsortiet som helhed (udbudsbilag B) . Hvis ansøger baserer sin økonomiske og finansielle eller tekniske og faglige formåen på støttende enheder, skal ansøger ligeledes udover serviceattest og årsregnskaber indlevere korrekt udfyldt støtteerklæring, hvor den/de støttende enhed(er) juridisk forpligtiger sig til at stille sine ressourcer til rådighed (udbudsbilag A).
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet og succes
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Kvalitet og succes" blev vurderet ud fra følgende delkriterier: - Løsningsbeskrivelse, 55% - Leverancesikkerhed og time-to-market, 20% - Bemanding, 10% - Tværgående samarbejde, 15%
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
70,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Strategisk match
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Strategisk match" blev vurderet ud fra følgende delkriterier: - ESG, 33% - KAB Digital Strategi, 67%
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
10,00
Kriterium:
Type:
Pris
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Pris" blev vurderet ud fra følgende delkriterier: - Implementering af hovedleverancer, 50% - Drift, 25% - Support, 5% - Licenser, 10% - Timepris for ekstra ydelser, 10%
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
20,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
161 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab.
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
378645-2024
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
161 000 000,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Kontrakt vedr. Boligadministrationsløsning
Titel
:
Kontrakt vedrørende Udvikling, Levering, Drift, Vedligehold og Videreudvikling af en Boligadministrationsløsning
Dato for indgåelse af kontrakten
:
04/07/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
KAB
Registreringsnummer
:
56815910
Postadresse
:
Enghavevej 81
By
:
København SV
Postnummer
:
2450
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Anja Piening
Telefon
:
+45 51838024
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Fax
:
+45 33307799
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Fax
:
+45 41715100
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab.
Registreringsnummer
:
33963556
Postadresse
:
Weidekampsgade 6
By
:
København S
Postnummer
:
2300
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Thomas Peter Møllnitz
Telefon
:
93800718
Fax
:
93800718
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
5d92a9a5-0f90-4a90-bb03-bb727012b813
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
07/07/2025
04:56:07 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
07/07/2025
04:56:07 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
443254-2025
EUT-S-nummer
:
128/2025
Offentliggørelsesdato
:
08/07/2025