23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
03.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Sund & Bælt Holding A/S

Rammeaftale om drift og vedligehold af MAXIMO vedligeholdelsessystem


Sund & Bælt Holding A/S

574817-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Rammeaftale om drift og vedligehold af MAXIMO vedligeholdelsessystem
OJ S 168/2025 03/09/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Sund & Bælt Holding A/S
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn Femern Bælt A/S
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn BroBizz A/S
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn BroBizz Operatør A/S
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn Sund & Bælt Partner A/S
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn A/S Storebælt
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn A/S Øresund
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn A/S Femern Landanlæg
E-mail x-miha@sbf.dk
Køberens retlige status Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet Boliger og offentlige faciliteter
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale om drift og vedligehold af MAXIMO vedligeholdelsessystem
Beskrivelse Sund & Bælt anvender Maximo Application Suite (MAS) som Enterprise Asset Management system. Sund & Bælts aktiviteter omfatter konstruktion, drift & vedligeholdelse af nogle af verdens største broer og tunneler, herunder Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femern Bælt-forbindelse. Derudover ejer Sund & Bælt fire færgehavne nord og syd for Storebæltsforbindelsen, og Sund & Bælt sikrer, at de vedligeholdes og drives. Havne er Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs havne. Leverandøren skal varetage drift, opgradering, udvikling, vedligeholdelse og service af Sund & Bælts vedligeholdssystem MAXIMO samt tilknyttede integrationer, som nærmere beskrevet i Bilag 1. Herudover skal leverandøren yde sparring med Kunden ift. muligheder, analyser og ibrugtagning af ny funktionalitet og/eller optimeringer i forretningsgange; herunder også give input til business cases og støtte op om sikring af beskrevne gevinster. Kunden har igangsat initiativer til at opnå en højere grad af tilstandsbaseret vedligeholdelse, og arbejder kontinuerligt med at afdække muligheder og ibrugtage nye moduler i MAS. Dertil udvider Kunden sin portefølje af infrastrukturanlæg, hvor endnu større fokus ligger på digitale tvillinger og digitalisering af analoge arbejdsgange, som også skal kunne udnyttes og understøttes af MAS. MAXIMO afvikles i Azure Cloud på en Red Hat OpenShift Container Platform jf. design anvist af IBM. Løsningen er baseret på MAXIMO standardfunktionalitet med tilpasninger samt integrationer til GIS-system, rapporteringssystem, økonomisystem m.fl. Hertil benyttelse af modulerne Manage, Mobile, Spatial og forventeligt også 3D/BIM, Monitor og Defect Management i nær fremtid. Rammeaftalen er ikke-eksklusiv, og Kunden er således berettiget - men ikke forpligtet - til at anvende leverandøren. Leverandøren er forpligtet til at levere de i Rammeaftalen omfattede ydelser. Kunden forpligter sig ikke til at aftage nogen bestemt mængde af de ydelser, der omfattes af Rammeaftalen.
Identifikator for proceduren e68d5a5d-61a3-46a1-942f-c654c24d9b03
Intern ID -
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72223000   Gennemgang af behov for informationsteknologi, 72224000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring, 72224100   Planlægning af implementering af et system, 72224200   Planlægning af kvalitetssikring af systemer
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Der er tale om drift, vedligehold og udvikling af et IT-system. Sund & Bælt forventer, at opgaverne kan varetages fra Leverandørens kontor, men møder i København eller anden lokation i Danmark kan forekomme efter anmodning fra Sund & Bælt.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 10 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 20 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. For information vedrørende spørgsmål og svar henvises til udbudsbetingelserne. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om de enkelte opgavers endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Afgørende for den skønnede værdi af rammeaftalen vil særligt være mængden af opgaver relateret til den daglige drift og vedligehold, og mængden af opgaver vedrørende udvikling. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven   - Udbudsdirektivet er implementeret i dansk ret ved udbudsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2025/116)
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 2
Svig jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 3
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 5
Deltagelse i en kriminel organisation jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 4
Børnearbejde og andre former for menneskehandel jf. udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 6
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet jf. udbudslovens § 136, nr. 4
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure jf. udbudslovens § 136, nr. 3
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren jf. udbudslovens § 136, nr. 1
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure jf. udbudslovens § 136, nr. 2
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger jf. udbudslovens § 135, stk. 3
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter jf. udbudslovens § 135, stk. 3
Erhvervsvirksomheden er indstillet jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Konkurs jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Tvangsakkord uden for konkurs jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Insolvens jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
Aktiver, der administreres af en kurator jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rammeaftale om drift og vedligehold af MAXIMO vedligeholdelsessystem
Beskrivelse Sund & Bælt anvender Maximo Application Suite (MAS) som Enterprise Asset Management system. Sund & Bælts aktiviteter omfatter konstruktion, drift & vedligeholdelse af nogle af verdens største broer og tunneler, herunder Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femern Bælt-forbindelse. Derudover ejer Sund & Bælt fire færgehavne nord og syd for Storebæltsforbindelsen, og Sund & Bælt sikrer, at de vedligeholdes og drives. Havne er Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs havne. Leverandøren skal varetage drift, opgradering, udvikling, vedligeholdelse og service af Sund & Bælts vedligeholdssystem MAXIMO samt tilknyttede integrationer, som nærmere beskrevet i Bilag 1. Herudover skal leverandøren yde sparring med Kunden ift. muligheder, analyser og ibrugtagning af ny funktionalitet og/eller optimeringer i forretningsgange; herunder også give input til business cases og støtte op om sikring af beskrevne gevinster. Kunden har igangsat initiativer til at opnå en højere grad af tilstandsbaseret vedligeholdelse, og arbejder kontinuerligt med at afdække muligheder og ibrugtage nye moduler i MAS. Dertil udvider Kunden sin portefølje af infrastrukturanlæg, hvor endnu større fokus ligger på digitale tvillinger og digitalisering af analoge arbejdsgange, som også skal kunne udnyttes og understøttes af MAS. MAXIMO afvikles i Azure Cloud på en Red Hat OpenShift Container Platform jf. design anvist af IBM. Løsningen er baseret på MAXIMO standardfunktionalitet med tilpasninger samt integrationer til GIS-system, rapporteringssystem, økonomisystem m.fl. Hertil benyttelse af modulerne Manage, Mobile, Spatial og forventeligt også 3D/BIM, Monitor og Defect Management i nær fremtid. Rammeaftalen er ikke-eksklusiv, og Kunden er således berettiget - men ikke forpligtet - til at anvende leverandøren. Leverandøren er forpligtet til at levere de i Rammeaftalen omfattede ydelser. Kunden forpligter sig ikke til at aftage nogen bestemt mængde af de ydelser, der omfattes af Rammeaftalen.
Intern ID -
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72223000   Gennemgang af behov for informationsteknologi, 72224000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med projektstyring, 72224100   Planlægning af implementering af et system, 72224200   Planlægning af kvalitetssikring af systemer
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Der er tale om drift, vedligehold og udvikling af et IT-system. Sund & Bælt forventer, at opgaverne kan varetages fra Leverandørens kontor, men møder i København eller anden lokation i Danmark kan forekomme efter anmodning fra Sund & Bælt.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 1
Yderligere oplysninger om fornyelser Kunden har mulighed for, senest 3 måneder før udløbet af Rammeaftalen, skriftligt at kræve denne forlænget med en periode af 1 år på uændrede vilkår. Rammeaftalen kan således samlet set maksimalt få en længde på 4 år regnet fra Rammeaftalens ikrafttræden.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 10 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 20 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. For information vedrørende spørgsmål og svar henvises til udbudsbetingelserne. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14. Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets krav. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om de enkelte opgavers endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynligt træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Afgørende for den skønnede værdi af rammeaftalen vil særligt være mængden af opgaver relateret til den daglige drift og vedligehold, og mængden af opgaver vedrørende udvikling. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af tilbudsgivers samlede årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår. Tilbudsgiver kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for tilbudsgiveren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder kravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Minimumskrav: Som minimumskrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst DKK 5 mio. i hvert af de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) eller såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiver og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de tre seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Tilbudsgiver kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for tilbudsgiveren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, kræver ordregiver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder kravene til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Minimumskrav: Som minimumskrav kræves en positiv egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) og/eller såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedernes og disse andre enheders samlede egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Som minimumskrav kræves at tilbudsgiver kan dokumentere erfaring med sammenlignelige ydelser, som den udbudte aftale, som er udført inden for de seneste 5 år. Ved sammenlignelige ydelser forstås levering af drift (herunder opgraderinger af MAS og moduler), vedligehold og udvikling af Enterprise Asset Management systemet Maximo Application Suite udført inden for de seneste 5 år. Tilbudsgiver kan dokumentere erfaringen med én eller flere referencer - dvs. en reference kan vedrøre udvikling af systemet og en anden kan vedrøre vedligehold af systemet. Tilbudsgiver skal indgive ESPD med en liste på op til 3 referencer, som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 5 år inden tilbudsfristen, som dokumenterer erfaring med minimumskravet. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, om kravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, som vil indgå i vurderingen af referencen. Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, om leverancen vedrørte drift, vedligehold og/eller udvikling af Maximo Application Suite, samt tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager). Ved angivelse af dato for leverancen bedes tilbudsgiver angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi ydelserne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes tilbudsgiver i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet. Der kan maksimalt angives 3 referencer, uanset om tilbudsgiver er en enkelt virksomhed, om tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 3 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 3 nyeste referencer. Referencer herudover vil blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste 3 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning. Tilbudsgiver kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske og/eller faglige formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller faglige formåen til rådighed for tilbudsgiveren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som tilbudsgiver baserer sig på. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder kravene til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet. Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Se udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Tilgang til opgaveløsning
Beskrivelse Se udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation og nøglepersoner
Beskrivelse Se udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 14/10/2025   08:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 14/10/2025   08:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014. Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Elektronisk fakturering Tilladt
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Sund & Bælt Holding A/S
Registreringsnummer 15694688
Afdeling Sund & Bælt Holding A/S
Postadresse Vester Søgade 10
By København V
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Mia Iversen
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +45 61262786
Denne organisations roller
Køber
Gruppeleder
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Femern Bælt A/S
Registreringsnummer 28 98 65 64
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0005
Officielt navn BroBizz A/S
Registreringsnummer 31 85 48 22
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0006
Officielt navn BroBizz Operatør A/S
Registreringsnummer 39 14 42 39
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0007
Officielt navn Sund & Bælt Partner A/S
Registreringsnummer 26 01 91 33
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0008
Officielt navn A/S Storebælt
Registreringsnummer 10 63 49 70
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0009
Officielt navn A/S Øresund
Registreringsnummer 15 80 78 30
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0010
Officielt navn A/S Femern Landanlæg
Registreringsnummer 32 56 79 67
By København
Postnummer 1601
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail x-miha@sbf.dk
Telefon +4561262786
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0011
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 26536076-4d14-423b-a191-ca9e9b6c4509   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 01/09/2025   12:49:24 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 01/09/2025   13:00:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 574817-2025
EUT-S-nummer 168/2025
Offentliggørelsesdato 03/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047