23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
16.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Energinet Systemansvar A/S

Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet


Energinet Systemansvar A/S

604199-2025 - Resultater
Danmark – Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb – Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet
OJ S 177/2025 16/09/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Energinet Systemansvar A/S
E-mail indkob@energinet.dk
Køberens retlige status Offentlig virksomhed
Den ordregivende enheds aktiviteter Elektricitetsrelaterede aktiviteter
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet
Beskrivelse NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
Identifikator for proceduren 2436e99e-48a0-4fb2-aef5-ef6060ed87f2
Tidligere bekendtgørelse a85894e3-42a9-4341-9ce7-678f23b2ca9c-01
Intern ID 24/17369
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   EUR
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Support og vedligeholdelse af NOIS-systemet
Beskrivelse NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
Intern ID 24/17369
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser 2x12 måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   EUR
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i klagenævnet for Udbud inden 20 dage fra dagen efter ordregiverens underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud: 1. Inden 45 dage fra dagen efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Eu-ropæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt, 2. Inden 30 dage fra dagen efter, at ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, eller 3. Inden 6 måneder fra dagen efter, at ordregiver har underrettet tilbudsgiverne om, hvem ordregiveren vil indgå kontrakt med, hvis der er tale om en rammeaftale. 4. inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (i de tilfælde hvor ordregiver har fulgt proceduren i § 4 i Lov om Klagenævnet for Udbud). Energinet følger proceduren i Klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. Klagenævnslovens § 4, stk.1, nr.2.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der udfører betalingen Energinet Systemansvar A/S
Organisation, der underskriver kontrakten Energinet Systemansvar A/S
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 13 000 000,00   EUR
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse NOIS er et system, som er et fælles Nordisk Operational Information System og har været i drift siden 2009. Systemet blev udbudt i fællesudbud i 2006, hvor Arriva (senere Alstom og GE) vandt kontrakten som leverandør. Energinet har sammen med de øvrige 4 nordiske TSO'er behov for at foretage indkøb af support og vedligeholdelse samt tilpasning af NOIS-systemet, indtil migreringen af de forskellige processer, som understøttes i NOIS, er gennemført i 2028. Indkøb af ydelserne er strengt nødvendige for opretholdelse af det nordiske marked, som er forretningskritisk. Da et fælles nordisk NOIS system skulle findes, var det ikke muligt at anskaffe et standardprodukt på markedet, der kunne opfylde de nordiske TSO'ers behov til dette system, da et sådan system ikke eksisterede. NOIS-systemet blev derfor udviklet som et proprietær-system for at opfylde de nødvendige behov til systemet. Kildekoden til systemet er ejet GE Digital Services Europe. Energinet har ikke adgang til ændringer heri uden at dette sker gennem GE Digital services Europe. Det er planlagt at de fleste services (funktionalitet) bliver overtaget af andre systemer fra 2025 og i løbet af 2027-28 vil der kun være ca. 10 % af de nuværende services tilbage i NOIS, som skal erstattes enten ved egenudvikling eller gennem et udbud. Det specifikke omfang af services, der skal genskaffes, vides ikke før at andre nye systemer er færdigudviklet. Energinet vurderer, at det er objektivt udelukket at en anden leverandør kan levere de nødvendige ydelser. På baggrund af ovennævnte vurderes Indkøbet at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i EU-direktiv 2014/25/EU art. 50, litra c – der er kun én bestemt leverandør vil finde anvendelse i forbindelse med købet af support og vedligehold af NOIS.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn GE Digital Services Europe (an Affiliate of GE Vernova)
Tilbud
Tilbud – Identifikator 383109
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 13 000 000,00   EUR
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Produktets eller tjenesteydelsens oprindelsesland Frankrig
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 24/17369 - Nois vedligehold og support
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 27/12/2024
Dato for indgåelse af kontrakten 19/03/2025
Organisation, der underskriver kontrakten Energinet Systemansvar A/S
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Udvalg af tilbud
Værdien af det antagelige tilbud med den laveste værdi 13 000 000,00   EUR
Værdien af det antagelige tilbud med den højeste værdi 13 000 000,00   EUR
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Energinet Systemansvar A/S
Registreringsnummer 39 31 49 59
Postadresse Tonne Kjærsvej 65
By Fredericia
Postnummer 7000
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Kirsten Ebstrup
E-mail indkob@energinet.dk
Telefon +45 70102244
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsen Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn GE Digital Services Europe (an Affiliate of GE Vernova)
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 389 191 800 (1992B13923)
Postadresse 102 Avenue de Paris
By Massy
Postnummer 91300
Landsdel (NUTS) Seine-et-Marne  ( FR102 )
Land Frankrig
E-mail info@ge.com
Telefon +33 6 79 80 00 00
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 17337b7f-fdc7-47c2-b900-514685d705c1   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 15/09/2025   07:29:12 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 15/09/2025   08:00:49 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 604199-2025
EUT-S-nummer 177/2025
Offentliggørelsesdato 16/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.021