23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 113-228542
Offentliggjort
15.06.2017
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Vindere

(15.06.2017)
Saab AB (publ.) Business Area Surveillance
Nettovägen 6
175 88 Järfälla

Rammeaftale til Ceros Ildeldelsessystemer


Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Tanja Goth-Eriksen
Telefon: +45 72814273
E-mail: fmi-ja-s113@mil.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale til Ceros Ildeldelsessystemer.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35700000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå en rammeaftale indeholdende mulighed for anskaffelse af yderligere CEROS ildlledelsesssystemer, såfremt der skulle opstå et operativt behov herfor, samt mulighed for løbende at anskaffe reservedele, service og vedligeholdelse af forsvarets eksisterende CEROS Ildledelsessystemer. FMI har behov at indgå en længerevarende rammeaftale (op til 22 år) for at sikre forsyningssikkerheden, herunder sikre at FMI i CEROS ildledelsessystemernes levetid kan fortsætte driften af CEROS ildledelsessystemerne installeret på forsvarets fregatter, støtteskibe, inspektionsskibe og inspektionsfartøjer.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 365 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
35520000
35720000
35730000
80000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Se afsnit II.1.4).

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Rammeaftalen indgås for en periode på 7 år med mulighed for forlængelse i form af optioner i 3 gange 5 år.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Datoen i bekendtgørelsens afsnit V.2.1) er datoen for beslutning om indgåelse af rammeaftale. Rammeaftalen vil ikke blive underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelsen af denne bekendtgørelse.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

FMI ønsker mulighed for løbende at anskaffe reservedele og serviceydelser til forsvarets CEROS Ildledelsessystemer samt mulighed for at anskaffe yderligere CEROS Ildledelsessystemer, såfremt der skulle opstå et operativt behov herfor. CEROS Ildledelsessystem er en integreret del af forsvarets øvrige våbensystemer, hvorfor anvendelsen af reservedele produceret af leverandøren samt serviceydelser leveret af leverandøren til CEROS Ildledelsessystemerne er nødvendig for at sikre ildledelsessystemets funktionalitet og fortsatte interoperabilitet med forsvarets øvrige våbensystemer. Det vil endvidere ikke være muligt at anvende forskellige ildledelsessystemer på forsvarets skibe, da det vil udgøre en sikkerhedsrisiko for fejlbetjening i fjendtlige situationer, hvorfor eventuel anskaffelse af yderligere ildledelsessystemer, vil skulle ske ved den eksisterende leverandør. Såfremt den fornødne funktionalitet og interoperabilitet ikke sikres, kan dette have dødelig udgang for personel samt forårsage store skader på skibene. Selv beskedne tekniske vanskeligheder kan have meget store konsekvenser.

Anskaffelserne ønskes således foretaget ved den eksisterende leverandør, Saab AB, Business Area Surveillance (Saab) da 1) Saab har alle immaterielle rettigheder til CEROS ildledelsessystmet, således at Saab har eneretten til produktion og salg af CEROS ildledelsessystemerne, samt reservedelene hertil,2) Saab er den eneste som kan levere Original Equipment Manufactured (OEM) og certificerede reservedele til CEROS Ildledelsessystemerne, 3) Saab af hensyn til interoperabilitet og sikkerhed er den eneste,der har den tekniske know-how til CEROS Ildledelsessystemerne til at kunne producere OEM og certificerede reservedele samt foretage vedligehold af CEROS Ildledelsessystemerne,4) det af sikkerhedsmæssige hensyn og af hensyn til interoperabilitet mellem skibenes øvrige våbensystemer ikke vil være muligt at anvende forskellige ildledelsessystemer, og 5) et systemskifte af operationelle og økonomiske årsager ikke er teknisk muligt.

På baggrund af ovennævnte vurderer FMI, at anskaffelsen af reservedele og serviceydelser samt eventuelle nye CEROS Ildledelsessystemer kan ske ved en direkte tildeling til Saab med hjemmel i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Kontraktnr.: 1
V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
23/05/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Saab AB (publ.) Business Area Surveillance
Nettovägen 6
Järfälla
175 88
Sverige
NUTS-kode: SE
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 365 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Rammeaftalens mulige længere varighed begrundes i hensyn til forsyningssikkerhed, materialets levetid samt tekniske vanskeligheder i forbindelse med et leverandørskifte.

Vurderingen vedrørende indgåelse af en længerevarende rammeaftale er i hovedsagen baseret på, at FMI af operationelle årsager har behov for:

— at sikre levering af Original Equipment Manufactured (OEM) og certificerede reservedele i hele CEROS ildledelsessystemernes levetid,

— at det er forbundet med store tekniske vanskeligheder at skifte leverandør, som ikke forventes at kunne overkommes, og

— at det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at sikre forsyningssikkerheden ved indkøb på en længerevarende rammeaftale både i forhold til suverænitetshåndhævelse og deltagelse i internationale operationer i hele materiellets levetid.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-Tidende, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til lov om Klagenævnet for udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41711500
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
13/06/2017

Send til en kollega

0.047