23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
22.09.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Odense Kommune

Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse


Odense Kommune

616564-2025 - Resultater
Danmark – Rådgivning i forbindelse med transportsystemer – Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse
OJ S 181/2025 22/09/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Odense Kommune
E-mail mujse@odense.dk
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse
Beskrivelse Odense Kommunen har indgået en rammeaftale på multimodale trafikmodel med COWI A/S. Odense Kommune har en multimodal trafikmodel, som er udarbejdet af COWI. Trafikmodellen adskiller sig fra traditionelle trafikmodeller i VISUM, da den består af 3 parallelle modeller. Odense Kommunes trafikmodel indeholder en bil-, cykel- og kollektiv model samt et overflytningsmodul, så modellen tager højde for overflytningspotentialet til grønne mobilitetsformer. COWI har en stor organisering i Danmark indenfor trafikmodelområdet med stor ekspertise indenfor multimodale trafikmodeller. COWI har netop gennemført en opdatering af trafikmodellen for Odense Kommune. I opdateringen er både data, opbygning, algoritmer og brugerfladen blevet opdateret ift. tidligere versioner af trafikmodellen for Odense. Det betyder, at COWI er det eneste firma, som har indgående kendskab til, hvad trafikmodellen indeholder, og hvordan den fungerer. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. også udbudslovens § 80, stk. 3. Som en del af leverancen til Odense Kommune indgår ligeledes undervisning i VISUM. Derfor er det et krav, at rådgiver er uddannet PTV certified trainer, hvilket COWI på nuværende tidspunkt er det eneste i Danmark der er. COWI har to PTV certified trainers, hvilket skaber en robusthed ift. jobskifte, sygdom mm. Endelig bemærkes det, at kommunikation med Odense Kommune vedr. modellen, undervisning og anvendelse skal ske på dansk med alle tilknyttede projektdeltagere i organisationen, hvilket COWI tillige kan honorere. På baggrund af ovenstående vurderer Odense Kommune, at COWI er det eneste firma, der for nuværende kan løfte den samlede opgave med Odense Kommunes Multimodale trafikmodel. Odense Kommune har pr. 12. september 2025 indgået en rammeaftale med COWI vedrørende rådgivning i relation til Odense Kommunes multimodale trafikmodel. Rammeaftalen er indgået på baggrund af den offentliggjorte bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedrørende tjenesteydelse, jf. EU-Tidende OJ S 127/2025 af 07.07.2025. Tildelingen er sket i henhold til Udbudslovens § 80, stk. 3.
Identifikator for proceduren aad28b15-a24f-433f-b6bd-94974c55f463
Tidligere bekendtgørelse 437347-2025
Intern ID 510083
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71311200   Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72316000   Dataanalyse, 71311300   Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Nørregade 36-38    
By Odense C
Postnummer 5000
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse
Beskrivelse Odense Kommunen har behov for at indgå en rammeaftale på multimodale trafikmodel. Odense Kommune har en multimodal trafikmodel, som er udarbejdet af COWI. Trafikmodellen adskiller sig fra traditionelle trafikmodeller i VISUM, da den består af 3 parallelle modeller. Odense Kommunes trafikmodel indeholder en bil-, cykel- og kollektiv model samt et overflytningsmodul, så modellen tager højde for overflytningspotentialet til grønne mobilitetsformer. COWI har en stor organisering i Danmark indenfor trafikmodelområdet med stor ekspertise indenfor multimodale trafikmodeller. COWI har netop gennemført en opdatering af trafikmodellen for Odense Kommune. I opdateringen er både data, opbygning, algoritmer og brugerfladen blevet opdateret ift. tidligere versioner af trafikmodellen for Odense. Det betyder, at COWI er det eneste firma, som har indgående kendskab til, hvad trafikmodellen indeholder, og hvordan den fungerer. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. også udbudslovens § 80, stk. 3. Som en del af leverancen til Odense Kommune indgår ligeledes undervisning i VISUM. Derfor er det et krav, at rådgiver er uddannet PTV certified trainer, hvilket COWI på nuværende tidspunkt er det eneste i Danmark der er. COWI har to PTV certified trainers, hvilket skaber en robusthed ift. jobskifte, sygdom mm. Endelig bemærkes det, at kommunikation med Odense Kommune vedr. modellen, undervisning og anvendelse skal ske på dansk med alle tilknyttede projektdeltagere i organisationen, hvilket COWI tillige kan honorere. På baggrund af ovenstående vurderer Odense Kommune, at COWI er det eneste firma, der for nuværende kan løfte den samlede opgave med Odense Kommunes trafikmodel. Derfor indgås rammeaftale med COWI, mens udbud af program og rådgiver forberedes.
Intern ID 510083
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71311200   Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72316000   Dataanalyse, 71311300   Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Beskrivelse på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager - da leverandøren er den eneste kvalificerede og kompetente aktør på markedet, der kan løfte denne opgave.
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier På baggrund heraf anvendtes udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, jf. Udbudsloven § 80, stk. 3. idet tjenesteydelserne kun kan leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af at: den manglende konkurrence ikke skyldes en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene, og at der ikke findes andre leverandører, som kan levere en funktionelt sammenlignelig ydelse samt på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Odense Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 3 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse På grund af beskyttelse af eksklusive rettigheder. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. § 80, stk. 3. COWI er den eneste i Danmark, der er PTV udannet/certificeret.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn COWI A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 95620
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 3 000 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 95620
Titel Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse / COWI A/S
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Odense Kommune
Registreringsnummer 35209115
Postadresse Flakhaven 2
By Odense C
Postnummer 5000
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
Enhed Mujetaba Sedighi
E-mail mujse@odense.dk
Telefon +45 21348977
Internetadresse https://www.odense.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn COWI A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 44623528
Postadresse Parallelvej 2
By Kgs.Lyngby
Postnummer 2800
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail sfr@cowi.com
Telefon 56400000
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 7dd54034-668d-44c4-a726-6df7e3cddaa6   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 19/09/2025   12:16:54 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 616564-2025
EUT-S-nummer 181/2025
Offentliggørelsesdato 22/09/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.032