1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Odense Kommune
Køberens retlige status
:
Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse
Beskrivelse
:
Odense Kommunen har indgået en rammeaftale på multimodale trafikmodel med COWI A/S. Odense Kommune har en multimodal trafikmodel, som er udarbejdet af COWI. Trafikmodellen adskiller sig fra traditionelle trafikmodeller i VISUM, da den består af 3 parallelle modeller. Odense Kommunes trafikmodel indeholder en bil-, cykel- og kollektiv model samt et overflytningsmodul, så modellen tager højde for overflytningspotentialet til grønne mobilitetsformer. COWI har en stor organisering i Danmark indenfor trafikmodelområdet med stor ekspertise indenfor multimodale trafikmodeller. COWI har netop gennemført en opdatering af trafikmodellen for Odense Kommune. I opdateringen er både data, opbygning, algoritmer og brugerfladen blevet opdateret ift. tidligere versioner af trafikmodellen for Odense. Det betyder, at COWI er det eneste firma, som har indgående kendskab til, hvad trafikmodellen indeholder, og hvordan den fungerer. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. også udbudslovens § 80, stk. 3. Som en del af leverancen til Odense Kommune indgår ligeledes undervisning i VISUM. Derfor er det et krav, at rådgiver er uddannet PTV certified trainer, hvilket COWI på nuværende tidspunkt er det eneste i Danmark der er. COWI har to PTV certified trainers, hvilket skaber en robusthed ift. jobskifte, sygdom mm. Endelig bemærkes det, at kommunikation med Odense Kommune vedr. modellen, undervisning og anvendelse skal ske på dansk med alle tilknyttede projektdeltagere i organisationen, hvilket COWI tillige kan honorere. På baggrund af ovenstående vurderer Odense Kommune, at COWI er det eneste firma, der for nuværende kan løfte den samlede opgave med Odense Kommunes Multimodale trafikmodel. Odense Kommune har pr. 12. september 2025 indgået en rammeaftale med COWI vedrørende rådgivning i relation til Odense Kommunes multimodale trafikmodel. Rammeaftalen er indgået på baggrund af den offentliggjorte bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedrørende tjenesteydelse, jf. EU-Tidende OJ S 127/2025 af 07.07.2025. Tildelingen er sket i henhold til Udbudslovens § 80, stk. 3.
Identifikator for proceduren
:
aad28b15-a24f-433f-b6bd-94974c55f463
Tidligere bekendtgørelse
:
437347-2025
Intern ID
:
510083
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71311200
Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72316000
Dataanalyse,
71311300
Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Nørregade 36-38
By
:
Odense C
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse
Beskrivelse
:
Odense Kommunen har behov for at indgå en rammeaftale på multimodale trafikmodel. Odense Kommune har en multimodal trafikmodel, som er udarbejdet af COWI. Trafikmodellen adskiller sig fra traditionelle trafikmodeller i VISUM, da den består af 3 parallelle modeller. Odense Kommunes trafikmodel indeholder en bil-, cykel- og kollektiv model samt et overflytningsmodul, så modellen tager højde for overflytningspotentialet til grønne mobilitetsformer. COWI har en stor organisering i Danmark indenfor trafikmodelområdet med stor ekspertise indenfor multimodale trafikmodeller. COWI har netop gennemført en opdatering af trafikmodellen for Odense Kommune. I opdateringen er både data, opbygning, algoritmer og brugerfladen blevet opdateret ift. tidligere versioner af trafikmodellen for Odense. Det betyder, at COWI er det eneste firma, som har indgående kendskab til, hvad trafikmodellen indeholder, og hvordan den fungerer. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. også udbudslovens § 80, stk. 3. Som en del af leverancen til Odense Kommune indgår ligeledes undervisning i VISUM. Derfor er det et krav, at rådgiver er uddannet PTV certified trainer, hvilket COWI på nuværende tidspunkt er det eneste i Danmark der er. COWI har to PTV certified trainers, hvilket skaber en robusthed ift. jobskifte, sygdom mm. Endelig bemærkes det, at kommunikation med Odense Kommune vedr. modellen, undervisning og anvendelse skal ske på dansk med alle tilknyttede projektdeltagere i organisationen, hvilket COWI tillige kan honorere. På baggrund af ovenstående vurderer Odense Kommune, at COWI er det eneste firma, der for nuværende kan løfte den samlede opgave med Odense Kommunes trafikmodel. Derfor indgås rammeaftale med COWI, mens udbud af program og rådgiver forberedes.
Intern ID
:
510083
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71311200
Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72316000
Dataanalyse,
71311300
Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Beskrivelse
:
på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager - da leverandøren er den eneste kvalificerede og kompetente aktør på markedet, der kan løfte denne opgave.
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier
:
På baggrund heraf anvendtes udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, jf. Udbudsloven § 80, stk. 3. idet tjenesteydelserne kun kan leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af at: den manglende konkurrence ikke skyldes en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene, og at der ikke findes andre leverandører, som kan levere en funktionelt sammenlignelig ydelse samt på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Odense Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
3 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
På grund af beskyttelse af eksklusive rettigheder. COWI er derfor det eneste firma som kan ændre i beregningsmetoden og brugerfladen, hvilket vil være nødvendigt for at kunne anvende modellen i relevant omfang, jf. § 80, stk. 3. COWI er den eneste i Danmark, der er PTV udannet/certificeret.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
COWI A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
95620
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
3 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
95620
Titel
:
Bekendtgørelse med henblik på frivilligt forudgående gennemsigtighed vedr. tjenesteydelse / COWI A/S
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Odense Kommune
Registreringsnummer
:
35209115
Postadresse
:
Flakhaven 2
By
:
Odense C
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Mujetaba Sedighi
Telefon
:
+45 21348977
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn
:
Comdia ApS
Registreringsnummer
:
33501404
Postadresse
:
Lindvedvej 73
By
:
Odense S
Postnummer
:
5260
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7199 3672
Denne organisations roller
:
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7240 5600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 4171 5000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
COWI A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
44623528
Postadresse
:
Parallelvej 2
By
:
Kgs.Lyngby
Postnummer
:
2800
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
56400000
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
7dd54034-668d-44c4-a726-6df7e3cddaa6
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
19/09/2025
12:16:54 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
616564-2025
EUT-S-nummer
:
181/2025
Offentliggørelsesdato
:
22/09/2025