1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale om datakommunikation og beredskabslinjer
Beskrivelse
:
Anskaffelsen vedrører indkøb og servicering af datakommunikation og beredskabslinjer, herunder migrering af eksisterende kobberforbindelser, der udfases. En væsentlig del af leverancerne omfatter beredskabskritisk fiber og radiokæder, der er essentiel for understøttelse af det danske sirenevarslingssystem. For at varetage Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser er proceduren gennemført i henhold til artikel 346, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og er derfor undtaget fra de almindelige EU-udbudsregler. På baggrund af ovenstående agter Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) at indgå en rammeaftale med TDC Erhverv A/S om datakommunikation og beredskabslinjer
Identifikator for proceduren
:
73e10e57-8b76-4bc8-985c-d74eca80ea73
Intern ID
:
4037515
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
64200000
Telekommunikation
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
32000000
Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr,
32412000
Kommunikationsnet,
32430000
WAN,
50331000
Reparation og vedligeholdelse af telekommunikationslinjer
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Levering kan udføres i hele Danmark.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
FMI ønsker at indgå en aftale med TDC Erhverv A/S om anskaffelse af datakommunikation og beredskabslinjer. Der er på nuværende tidspunkt ikke tildelt en endelig aftale om anskaffelse af datakommunikation og beredskabslinjer til selskabet. Datoen angivet i denne bekendtgørelse vedr. "dato for beslutning om valg af vinder" er datoen for beslutning om at forhandle direkte med TDC Erhverv A/S og ikke datoen for aftalens indgåelse. Det bemærkes, at der efter kontraktophør fortsat skal leveres ydelser i et udsvingsforløb, der forventes at vare i op til to år. Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 350 mio., mens rammeaftalens maksimale værdi er kr. 480 mio. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Artikel 346 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
-
For at beskytte Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser gennemføres anskaffelsen i henhold til artikel 346, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), jf. artikel 2 i direktiv 2009/81/EF.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale om datakommunikation og beredskabslinjer
Beskrivelse
:
Anskaffelsen vedrører indkøb og servicering af datakommunikation og beredskabslinjer, herunder migrering af eksisterende kobberforbindelser, der udfases. En væsentlig del af leverancerne omfatter beredskabskritisk fiber og radiokæder, der er essentiel for understøttelse af det danske sirenevarslingssystem. For at varetage Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser er proceduren gennemført i henhold til artikel 346, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og er derfor undtaget fra de almindelige EU-udbudsregler. På baggrund af ovenstående agter Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) at indgå en rammeaftale med TDC Erhverv A/S om datakommunikation og beredskabslinjer
Intern ID
:
4037515
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
64200000
Telekommunikation
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
32000000
Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr,
32412000
Kommunikationsnet,
32430000
WAN,
50331000
Reparation og vedligeholdelse af telekommunikationslinjer
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Levering kan udføres i hele Danmark.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
9
År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger
:
FMI ønsker at indgå en aftale med TDC Erhverv A/S om anskaffelse af datakommunikation og beredskabslinjer. Der er på nuværende tidspunkt ikke tildelt en endelig aftale om anskaffelse af datakommunikation og beredskabslinjer til selskabet. Datoen angivet i denne bekendtgørelse vedr. "dato for beslutning om valg af vinder" er datoen for beslutning om at forhandle direkte med TDC Erhverv A/S og ikke datoen for aftalens indgåelse. Det bemærkes, at der efter kontraktophør fortsat skal leveres ydelser i et udsvingsforløb, der forventes at vare i op til to år. Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 350 mio., mens rammeaftalens maksimale værdi er kr. 480 mio. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, samt Beredskabsstyrelsen, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
480 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
350 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Forsvars- og sikkerhedsspecifikke undtagelser
Anden begrundelse
:
Det er FMI's vurdering, at aftalen kan tildeles — uden udbudsprocedure — på baggrund af væsentlige sikkerhedsinteresser i henhold til artikel 346, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Begrundelsen for at tildele kontrakten i henhold til TEUF artikel 346, stk. 1, til den eksisterende leverandør, TDC Erhverv A/S, er primært, at en offentlig udbudsprocedure ikke vil kunne imødekomme de presserende og tidskritiske operationelle behov, som FMI i øjeblikket står over for. Hertil kommer, at den samlede mængde af netværksdata og information om fysiske lokationer betyder, at linjer/kredsløb – uanset om de er kritiske eller ikke-kritiske – af sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan eller bør offentliggøres. I den forbindelse bemærkes det også, at det er nødvendigt at foretage en vurdering af hver enkel linjes kritikalitet. Det bemærkes yderligere, at TDC Erhverv A/S ejer og drifter sit eget netværk i hele Danmark, og at TDC Erhverv A/S derfor ved nedbrud ikke skal igennem flere leverandører. Derfor er det FMI's vurdering, at anskaffelsen ikke effektivt kan gennemføres via et EU-udbud. I stedet har FMI besluttet at gennemføre en proces i henhold til artikel 346, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), som giver FMI mulighed for at fravige reglerne for offentlige indkøb, når det vurderes nødvendigt af hensyn til beskyttelsen af Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser, og når konkurrencens genstand, som i dette tilfælde, vedrører våben, ammunition og militært materiel.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
480 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
350 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
TDC Erhverv A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
4037515
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
350 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Rammeaftale om datakommunikation og beredskabslinjer
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
07/05/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
16287180
Afdeling
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Jacob Blomgreen FMI-C-UFP10
Telefon
:
+45 30508318
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
TDC Erhverv A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
40075291
Postadresse
:
Teglholmsgade 1
By
:
København SV
Postnummer
:
2450
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
70 70 90 90
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
5a160651-74a0-4fb8-a9ef-2a05198bb2be
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
27
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
06/10/2025
05:38:32 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
06/10/2025
06:00:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
655259-2025
EUT-S-nummer
:
192/2025
Offentliggørelsesdato
:
07/10/2025