23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
07.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Vand A/S

Udbud af udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand


Aarhus Vand A/S

655541-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Installationstjenester (undtagen programmel) – Udbud af udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand
OJ S 192/2025 07/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Vand A/S
Den ordregivende enheds aktiviteter Vandrelaterede aktiviteter
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Vand Forsyning A/S
Den ordregivende enheds aktiviteter Vandrelaterede aktiviteter
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand
Beskrivelse Udbuddet vedrører planlægning, advisering og bookning af kunder samt udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand. Aarhus Vand er ansvarlig for vandforsyningen og spildevandsrensningen i Aarhus Kommune og forsyner omkring 68.000 private husstande og virksomheder med drikkevand. Aarhus Vand ejer alle målerne og står for kontrol, drift og vedligeholdelse af udstyret i hele området, som er opdelt i tre driftsområder (DO): DO Syd, DO Midt og DO Nord. Aarhus Vands formål er at skabe sundhed gennem rent vand - til mennesker og planeten. Aarhus Vands vision er at skabe en national platform som driver for lokale og globale løsninger til et sundere vandkredsløb. Digitalisering er en integreret del af dette mål, og en del af det digitale Aarhus Vand er at have et fuldt digitaliseret vandsystem fra kilde til hane. For at forfølge realiseringen af denne vision har Aarhus Vand planer om at udskifte alle mekaniske vandmålere til elektroniske digitale vandmålere. Aarhus Vand har i 2023 indgået aftale med Kamstrup om leverance af disse vandmålere. Den udbudte ydelse og de krav der skal opfyldes i forbindelse med afgivelse af tilbud og senere udførelse af opgaven, er beskrevet i udbudsmaterialet. Tilbudsgiver opfordres derfor til at orientere sig i samtlige dokumenter i udbudsmaterialet før afgivelse af tilbud. Tilbudsgiver gøres opmærksom på, at der kan foretages ændringer af udbudsmaterialet efter offentliggørelse af dette, herunder ændringer af kravspecifikationen og udbudsbetingelserne. Tilbudsgiver opfordres derfor til løbende at holde sig orienteret om udbuddet.
Identifikator for proceduren a07dd5e0-4fd6-4627-8393-b29a3c25d0d3
Intern ID adda9bfb-0278-4ada-9ccf-244b122009b4
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Beskrivelse af processen kan findes i udbudsbetingelser. Proceduren gennemføres i hovedtræk i følgende faser: Fase 1: Prækvalifikation. Alle markedsaktører der ønsker af afgive tilbud, kan ansøge om at få lov til at afgive tilbud. Af de ansøgninger der kommer ind inden ansøgningsfristens udløb, og som lever op til egnetheds- og udvælgelseskriterierne, udvælges op til 4 ansøgere, som inviteres til at afgive tilbud. Fase 2: Tilbudsfase, indledende tilbud De udvalgte ansøgere under fase 1, får mulighed for at afgive et indledende tilbud. Alle af disse, der har afgivet et tilbud inviteres til forhandlingsmøderne i fase 3. Aarhus Vand forbeholder sig dog ret til at tildele aftale på baggrund af indledende tilbud, og stoppe processen her. Fase 3: Forhandling Alle som har afgivet et tilbud, inden for tilbudsfristen jf. fase 2, inviteres til et forhandlingsmøde. Det forventes at der herefter indkaldes til endeligt tilbud. Aarhus Vand forbeholder sig dog ret til at gentage fase 2+3, ind til der indkaldes til enhedeligt tilbud. Fase 4: Tilbudsfase, endeligt tilbud Tilbudsgiver udarbejder og indsender et endeligt tilbud. Fase 5: Evaluering og tildeling
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  51000000   Installationstjenester (undtagen programmel)
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  38550000   Målere, 45332000   Blikkenslager- og rørlægningsarbejde, 51210000   Installation af måleudstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Aarhus Vands forsyningsområde
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand
Beskrivelse Udbuddet vedrører planlægning, advisering og bookning af kunder samt udskiftning af vandmålere for Aarhus Vand. Aarhus Vand er ansvarlig for vandforsyningen og spildevandsrensningen i Aarhus Kommune og forsyner omkring 68.000 private husstande og virksomheder med drikkevand. Aarhus Vand ejer alle målerne og står for kontrol, drift og vedligeholdelse af udstyret i hele området, som er opdelt i tre driftsområder (DO): DO Syd, DO Midt og DO Nord. Aarhus Vands formål er at skabe sundhed gennem rent vand - til mennesker og planeten. Aarhus Vands vision er at skabe en national platform som driver for lokale og globale løsninger til et sundere vandkredsløb. Digitalisering er en integreret del af dette mål, og en del af det digitale Aarhus Vand er at have et fuldt digitaliseret vandsystem fra kilde til hane. For at forfølge realiseringen af denne vision har Aarhus Vand planer om at udskifte alle mekaniske vandmålere til elektroniske digitale vandmålere. Aarhus Vand har i 2023 indgået aftale med Kamstrup om leverance af disse vandmålere. Den udbudte ydelse og de krav der skal opfyldes i forbindelse med afgivelse af tilbud og senere udførelse af opgaven, er beskrevet i udbudsmaterialet. Tilbudsgiver opfordres derfor til at orientere sig i samtlige dokumenter i udbudsmaterialet før afgivelse af tilbud. Tilbudsgiver gøres opmærksom på, at der kan foretages ændringer af udbudsmaterialet efter offentliggørelse af dette, herunder ændringer af kravspecifikationen og udbudsbetingelserne. Tilbudsgiver opfordres derfor til løbende at holde sig orienteret om udbuddet.
Intern ID fc3114cd-673a-4012-a798-21ad9d823f47
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  51000000   Installationstjenester (undtagen programmel)
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  38550000   Målere, 45332000   Blikkenslager- og rørlægningsarbejde, 51210000   Installation af måleudstyr
Mængde 61 750   stykker
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ud over udskiftning af målere i DO Syd, er der option på udskiftning af målere i hhv. DO Midt og DO Nord. Option 1: DO Midt. Udførelse i perioden marts 2027 til December 2027. Forventede antal målere udgør 13.000 i størrelsen Q3=2,5 og 4, og 675 i størrelsen Q3 = 10 og 16. Option 2: DO Nord. Udførelse i perioden december 2027 til December 2029. Forventede antal målere udgør 33.000 i størrelsen Q3=2,5 og 4, og 850 i størrelsen Q3 = 10 og 16. Optionerne bringes i anvendelse, hvis installationen af vandmålere i DO Syd forløber planmæs-sigt. Der gives besked om opstart af næste DO senest 2 måneder før opstarten jf. Bilag 5, tidsramme for udrulning, medmindre andet aftales parterne imellem.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Aarhus Vands forsyningsområde
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/04/2026
Varigheds slutdato 01/04/2027
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 3
Yderligere oplysninger om fornyelser Aftalen kan forlænges med 6 måneder på samme vilkår. Derudover forlænges aftalen, såfremt optionerne benyttes. Disse forventes af foregå hhv. fra marts 2027 til december 2027, og december 2027 til december 2029.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
5.1.7.
Strategiske udbud
Grønne udbudskriterier Andre kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument
Kriterium Tilmelding i et relevant professionelt register
Beskrivelse Leverandøren skal have VVS-autorisation med tilhørende kvalitetsledelsessystem, i hen-hold til Lov nr. 30 af 11. januar 2019 med senere ændringer, Lov om autorisation af virk-somheder på el‐, vvs‐ og kloakinstallationsområdet

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende krav til økonomisk og finansiel formåen: • En positiv egenkapital i de seneste 3 regnskabsår

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Ansøger skal indsende mindst 3 lignende referencer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for ansøgningsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Ansøger må maksimalt angive 5 referencer. Ordregiver vil se bort fra yderligere referencer. Med lignende reference forstås: • Referencer der omfatter og dokumenterer erfaring med installation af vandmålere eller tilsvarende målere (varmemålere eller lignende som er tilsvarende i kompleksitet) • Referencer der viser ansøgers evne til at planlægge og gennemføre projekter som i omfang og kompleksitet svarer til opgaven hos Aarhus Vand • Referencer der viser, at tilbudsgiver har det fornødne kendskab til arbejde med drikkevand og de forholdsregler der kræves for udførelse af arbejdet Ansøger bedes i besvarelsen beskrive, hvordan de udførte opgaver kan betragtes som tilsvaren-de. Ansøger skal afgive oplysning om referencer i ESPD-afsnittet ”Udvælgelse”. Ansøger kan derudover også vælge at indsende uddybende referencer som bilag. Ansøger skal i beskrivelsen af referencerne oplyse: • Referencens ordregiver og kontaktperson inkl. kontaktoplysninger på denne • Tidsrum for udførelsen af referencen • Referencens årlige gennemsnitlige værdi • Kort beskrivelse af opgavens omfang samt af, hvordan referencen udgør en lignende reference jf. definitionen ovenfor Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencekunder med henblik på at få bekræftet rigtigheden af oplysningerne i referencen. Ordregiver vil prækvalificere op til 3 ansøgere, som dermed opfordres til at afgive tilbud. Prækvalifikationen er en udvælgelse på baggrund af en vurdering af den enkelte ansøgers generelle egnethed til at varetage den udbudte opgave. Formålet er at sikre, at konkurrencen om den udbudte opgave kommer til at foregå mellem tilbudsgivere, der er egnede til at varetage opgaven. Udvælgelsen vil ske ud fra følgende kriterier: Ansøgers evne til at varetage den udbudte opgave. Der lægges vægt på at de indsendte referen-cer i art og kompleksitet som minimum svarer til det udbudte. Såfremt der er flere end 3 egnede Ansøgere, vil der blive lagt positiv vægt på de referencer, der ud fra beskrivelsen, vurderes til at være mest sammenlignelige med den udbudte opgave.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Højeste antal udvalgte tilbud 3
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Planlægning og projektledelse
Beskrivelse Tilbudsgiver bedes udarbejde en plan for gennemførelse af projektet i DO Syd som viser beman-ding og tidsforbrug. Til besvarelsen af kriteriet, bedes tilbudsgiver indsende: • Organisationsplan som indeholder de nødvendige funktioner for gennemførelsen af opgaven • En tidsplan for DO Syd der viser en klar sammenhæng mellem tidsplanen og den tilbudte bemanding • CV’er på alle i det tilbudte team, - særligt udførligt på projektleder/overmontør • Oversigt over hvor mange af de tilbudte medarbejdere som er fastansatte hos Tilbudsgiver. • En beskrivelse af hvordan kvalitetssikring af eventuelle vikarer vil blive håndteret • Tilbudsgiver bedes desuden beskrive hvor meget tid det forventes at Ordregiver skal bruge på samarbejdet. Ved evalueringen af kriteriet, vil Ordregiver lægge vægt på: • At alle opgaver er beskrevet og håndteret i besvarelsen • At der er en tydelig sammenhæng mellem tidsplan og den tilbudte bemanding, • At bemandingsplanen fremstår robust og med de nødvendige kompetencer og ressourcer til rådighed. • At CV’erne viser at de tilbudte medarbejder har de fornødne kompetencer til at udføre det arbejde de er tiltænkt jf. CV’er og bemandingsplan. CV’er må fylde max. 2 A4-sider hver, og besvarelsen i øvrigt må fylde max 4 A4-sider.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 25,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Montørhåndbog/udførelse
Beskrivelse Til besvarelsen af kriteriet, bedes tilbudsgiver vedlægge: Tilbudsgiver bedes medsende et eksempel på en montørhåndbog enten tilpasset en fremtidig opgave hos Ordregiver eller fra et tilsvarende projekt. I evalueringen vil Ordregiver gennemgå montørhåndbogens emner og sammenligne med kravspecifikationen. Ordregiver lægger vægt på at indholdet er relevant og dækkende for udførelsen af opgaven. Ordregiver lægger ligeledes vægt på at montørhåndbogen er letforståelig og understøtter at arbejdet udføres korrekt og efter anvisninger i kravspecifikationen. Ordregiver vil se positivt på indhold som bibringer yderligere kvalitet og effektivitet til udførslen samt fleksibilitet for at få en opgave løst. Eventuelle mangler i en eksisterende montørhåndbog, som Tilbudsgiver vil tilføje til opgaven for Aarhus Vand, kan oplistes og medsendes og vil dermed ikke trække ned i bedømmelsen. Der er ikke begrænsning på sideantal ved besvarelse af dette kriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kundeservice
Beskrivelse Tilbudsgiver bedes beskrive, hvordan kundecenteropgaven varetages. I beskrivelsen skal det fremgå, hvordan og hvornår den tilbudte kundeservice er tilgængelig, samt hvilke opgaver den vil skulle håndtere. En del af opgaven er kommunikation med kunder, særligt dem som ikke reagerer ved første henvendelse. Til besvarelsen af kriteriet, bedes tilbudsgiver vedlægge: • En beskrivelse af kundeservicefunktionen/kundecentrets opbygning med bemandingsplan der modsvarer opgaven for Aarhus Vand (der kan henvises til CV’er indsendt til besvarelse af kriterie 1, i afsnit 12.1.1) • Kommunikationsplan • Eksempler på kundebreve og andet relevant kommunikationsmateriale, enten målrettet den kommende opgave for Aarhus Vand, eller materiale der er anvendt ved tilsvarende opga-ver. Ved evalueringen af kriteriet, vil Ordregiver lægge vægt på: • At kundeservicebeskrivelsen er dækkende for de situationer der kan opstå ved udførelse af opgaven. • At Tilbudsgiver viser at der er tilstrækkelig bemanding samt at de tilknyttede medarbejdere har de rette kompetencer til håndtering af kundehenvendelserne. • At kommunikationsplanen indeholder og beskriver forskellige kontaktformer. • At besvarelsen rummer både bred kommunikation til samtlige kunder, samt mere tilpasset kommunikation til de kunder som af forskellige årsager kræver flere forskellige henven-delser før målerudskiftningen kan gennemføres. • At det udarbejdede kommunikationsmateriale er målrettet opgaven, indeholder de nød-vendige oplysninger og er skrevet i et forståeligt sprog. Besvarelsen må fylde max 4 A4-sider, og der kan herudover vedlægges eksempler på kundebreve mm.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bæredygtighed
Beskrivelse Tilbudsgiver bedes i tilbudslisten anføre, hvor stor en andel af de biler der vil blive anvendt til ud-førelse af opgaven som er elbiler eller tilsvarende. Hvis alle montører kører elbil ved aftalens start, opnås 100 point for besvarelsen. Tilbudsgiver bedes derfor angive det samlede antal biler som skal anvendes til løsning af opgaven i DO Syd, samt andelen af dem der kører på el. Såfremt tilbudsgiver har yderligere forslag til bæredygtige tiltag under udførelse af denne opgave, bedes disse medtages som forhandlingsemner.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Tilbuddet skal afgives i danske kr. eksklusive moms, men inklusiv alle omkostninger og eventuelle afgifter, herunder fx miljøafgifter. Prisen skal være inkl. projektomkostningerne, herunder direkte, som indirekte omkostninger, lønudgifter, udgifter til materialer/komponenter, projekteringen, trans-port og logi/forplejning, skatter og afgifter mv. Tilbuddet afgives ved udfyldelse af Bilag 1 Tilbudsliste, jf. vejledningen heri. Alle ydelserne, som fremgår af kravene i kravspecifikationen og udkast til aftale, skal være inkluderet i den tilbudte pris på de tilbudte produkter/ydelser, herunder omkostninger forbundet med leveringen. Ligeledes skal forhold beskrevet i tilbudsbesvarelsen være indeholdt i prisen. Til brug for tilbudsvurderingen og for at anskueliggøre, hvor stor en mængde Ordregiver forventer at aftage af de enkelte efterspurgte ydelser, er estimerede mængder angivet på tilbudslisten. Der skal tilbydes én nettopris pr. positionsnummer for 1 stk. mindste bestillingsenhed, jf. bilag 1 Tilbudsliste. Alternativ 1: Der skal afgives tilbud på alle positioner i tilbudslisten. Såfremt dette ik-ke er tilfældet, afvises tilbuddet som værende ikke-konditionsmæssigt. Der skal desuden indsættes en pris for opstart af nyt driftsområde som skal anvendes, hvis Aar-hus Vand udsætter igangsættelse af udrulning i området. Der kan ikke opkræves opstartsomkost-ninger hvis tidsrammen følges. Priserne skal angives med op til 2 decimaler. Tilbudsgiver kan kun tilbyde én ydelse og én pris pr. positionsnummer/produktlinje på tilbudslisten. Alle ydelser skal anføres med unikke varenumre.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud 14/11/2025
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 05/11/2025   13:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Hvis oplysninger eller dokumenter, som de økonomiske aktører skal indsende, er eller synes at være ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter, forbeholder Aarhus Vand sig ret til at anmode de pågældende økonomiske aktører om at indsende, supplere, præcisere eller fuldstændiggøre de relevante oplysninger eller dokumentationen inden for en passende frist, hvis sådanne anmodninger fremsættes under fuld overholdelse af principperne om ligebehandling og gennemsigtighed, i overensstemmelse med Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 76, stk. 4.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Leverandøren, og eventuelle underleverandører, er i hele aftalens løbetid forpligtet til at opretholde en erhvervsansvarsforsikring/erhvervsforsikring med en dækningssum på minimum 10 mio. kr. pr. forsikringsbegivenhed. Leverandøren er i tilfælde af skade forpligtet til at genoprette forsikringssummerne, således de altid er intakte. Selvrisiko på leverandørens produkt- og erhvervsansvarsforsikring er Ordregiver uvedkommende. LForsikringerne skal opretholdes i hele aftaleperioden, og minimum i 3 år efter ophør af aftalen. Leverandøren er erstatningsansvarlig overfor Ordregiver efter dansk rets almindelige regler om erstatning. Leverandøren er ikke ansvarlig for driftstab, avancetab, eller andet indirekte tab. Leverandørens ansvar er begrænset til 2 gange den årlige værdi af aftalen, dog mindst 2,5 mio. kr. Se yderligere i udkast til aftale.
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen   Bilag 6, Konsulentaftale skal underskrives af vindende leverandør.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Alle fakturaer skal fremsendes elektronisk. Alle fakturaer skal overholde de til enhver tid gældende standarder bag NemHandel. I udkast til rammeaftale fremgår hvilke oplysninger fakturaerne skal indeholde. Afregning til Leverandør foretages løbende med betalingsfrist på 30 kalenderdage efter modtagelse af korrekt faktura. Afsendelse af betalingen fra Ordregiver på forfaldsdagen betragtes som rettidig betaling. Falder sidste rettidige betalingsdato ikke på en bankdag, så vil førstkommende bankdag herefter være sidste rettidige betalingsdag.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkur rencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fdagens efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudlovens § 185, stk. 2 Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aarhus Vand A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Aarhus Vand A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Aarhus Vand A/S
Organisation, der behandler tilbud Aarhus Vand A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Vand A/S
Registreringsnummer 32562361
Postadresse Hasselager Allé 29
By Viby J
Postnummer 8260
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Nina Brandsen
Telefon 22551734
Internetadresse https://www.aarhusvand.dk/
Denne organisations roller
Køber
Gruppeleder
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Aarhus Vand Forsyning A/S
Registreringsnummer 44474573
Postadresse Hasselager Allé 29
By Viby J
Postnummer 8260
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Nina Brandsen
Telefon +45 2255 1734
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 43594eb8-7a0b-4e54-8b85-d90296443334   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 06/10/2025   09:16:47 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 06/10/2025   09:21:59 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 655541-2025
EUT-S-nummer 192/2025
Offentliggørelsesdato 07/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.051|instance-web02