23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
08.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Kommune

Udbud af Leveringskontrakt vedrørende implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service


Aarhus Kommune

658004-2025 - Resultater
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udbud af Leveringskontrakt vedrørende implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service
OJ S 193/2025 08/10/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Kommune
E-mail camf@aarhus.dk
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af Leveringskontrakt vedrørende implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service
Beskrivelse Aarhus Kommune udbyder en Leveringskontrakt af implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service, der kan håndtere 500.000-700.000 enkelttransporter årligt, cirka 3.000 dagligt. Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling efter udbudslovens afsnit II. Aarhus Kommune har til hensigt, at indgå Leveringskontrakt med én leverandør.
Identifikator for proceduren c00e1647-5e49-48cf-b876-3db2f6f8e9b0
Tidligere bekendtgørelse 250746-2025
Intern ID 462328
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72211000   Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Aarhus Kommune har valgt udbudsproceduren udbud med forhandling, da ordregiverens behov ikke kan imødekommes uden tilpasning af allerede tilgængelige løsninger, jf. udbudslovens § 61, stk. 1, litra a, idet der er tale om et system, som skal tilpasses til ordregivers konkrete behov og integreres i ordregivers tekniske infrastruktur. Herunder skal systemet tilpasses ordregivers samarbejde med en række leverandører, som ordregiver skal interagere med gennem systemet. Forhandlingsfasen har som det væsentligste til formål at etablere en hensigtsmæssig dialog mellem ordregiver og tilbudsgiver om indledende og eventuelle reviderede tilbud og ordregivers udbudsmateriale. Dialogen skal sikre bedst mulig opfyldelse af ordregivers behov, understøtte en effektiv og god konkurrence om Leveringskontrakten og reducere misforståelser og fejl. Tilbudsgiverne kan ligeledes komme med forslag til ændringer af udbudsmaterialet. Såfremt forhandlingsforløbet ændres ift. det forventede, orienteres samtlige tilbudsgivere herom med angivelse af det reviderede forløb for forhandlingerne. Leverandørens omkostninger forbundet med deltagelse i forhandlingsrunde(n/r) er Aarhus Kommune uvedkommende. Der henvises i øvrigt til udbudsbetingelserne. Ordregiver skal udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af Leveringskontrakt vedrørende implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service
Beskrivelse Aarhus Kommune udbyder en Leveringskontrakt af implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service, der kan håndtere 500.000-700.000 enkelttransporter årligt, cirka 3.000 dagligt. Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling efter udbudslovens afsnit II. Aarhus Kommune har til hensigt, at indgå kontrakt med én leverandør.
Intern ID 462328
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72211000   Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Leveringskontrakten træder i kraft, når den er underskrevet af begge Parter (forventeligt oktober) og ophører uden varsel 8 år efter Overtagelsesdagen, medmindre Aarhus Kommune forlænger Leveringskontrakten. Aarhus Kommune kan forlænge Leveringskontraktens maksimalt to gange. Hver forlængelse kan være op til 12 måneder. Den samlede forlængelse kan således maksimalt udgøre 24 måneder i alt. Forlængelse meddeles Leverandøren med et Skriftligt varsel på mindst 6 måneder før Leveringskontraktens ophør.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 8   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 13 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Disse prækvalifikations- og udbudsbetingelser omfatter de krav, der stilles til ansøgere, som ønsker at komme i betragtning som leverandør til Aarhus Kommune inden for området: Implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service. Den udbudte opgave er ikke opdelt i delkontrakter pga. opgavens karakter og tekniske kompleksitet samt de enkelte ydelsers sammenhæng, hvor det er væsentligt, at én leverandør har ansvar for kontraktens opfyldelse. Derudover er det Ordregivers vurdering, at der opnås tilbud med det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvis opgaven udføres af én leverandør. Når ordregiver har vurderet, hvilket tilbud der er det økonomisk mest fordelagtige, jf. pkt. 6.1, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele Leveringskontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD’et. Herudover skal tilbudsgiver fremlægge en underskrevet tro og love-erklæring om, at tilbudsgiver ikke er en økonomisk aktør omfattet af forbuddet i artikel 5k i forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger (herefter ”sanktionsforordningen”), der destabiliserer situationen i Ukraine. Først når ordregiver har indhentet fornøden dokumentation, træffer ordregiver beslutning om tildeling af Leveringskontrakten. Hvis tilbuddet er afgivet af en sammenslutning af virksomheder, skal ovenstående dokumentation for oplysninger i ESPD’et fremlægges af alle virksomheder, som indgår i tilbuddet, dvs. også af alle virksomheder som er en del af sammenslutningen. Tro og love-erklæringen skal også fremlægges af alle virksomheder, som indgår i en sammen-slutning af virksomheder. Ovenstående dokumentation skal dog ikke indhentes, hvis ordregiver undtagelsesvist har indhentet dokumentation tidligere, jf. udbudslovens § 151, stk. 2. Referencelisten fra ESPD’et betragtes som endelig dokumentation. Der vil således ikke blive indhentet yderligere dokumentation for referencerne fra de ansøgere, som Aarhus Kommune forventer at prækvalificere. Aarhus Kommune forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer. I det omfang dokumentationen omfatter en serviceattest, accepteres denne, såfremt den er maksimum 6 måneder gammel. Der gøres opmærksom på, at der kan forventes op til 2 ugers behandlingstid ved udstedelse af serviceattester. Serviceattesten kan afleveres sammen med ansøgningen, såfremt ansøger ønsker dette. Serviceattesten kan kun indeholde oplysning om, hvorvidt virksomheder eller ledelsespersoner er dømt og/eller har vedtaget bødeforlæg for strafbare forhold, hvis de har givet samtykke til, at Erhvervsstyrelsen indhenter straffeattest. Vær derfor opmærksom på, at der aktivt skal gives dette samtykke i forbindelse med rekvirering af serviceattesten. Den straffeattest, som Erhvervsstyrelsen har beføjelser til at indhente (til offentligt brug), dækker dog kun de seneste to år, og ikke de foreskrevne fem år. Derfor skal ledelsespersonerne også på tro og love erklære, at de ikke er dømt og/eller har vedtaget bødeforlæg for forhold, som ikke er indeholdt i den indhentede straffeattest. I praksis kan ansøger indgive både samtykkeerklæring samt tro og love-erklæring ved at anvende den skabelon hertil, som findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Såfremt ansøgningen er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og hjemmehørende i EU, indhentes der dokumentation i henhold til E-Certis. Hvis ansøgers land ikke har angivet oplysninger om dokumentation i E-Certis, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Såfremt ansøgningen er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og ikke hjemmehørende i EU, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Ansøger skal være opmærksom på, at hvis dokumenter eller certifikater ikke udstedes af den pågældende medlemsstat eller land eller ikke er dækkende for udelukkelsesgrunden, kan de erstattes af en erklæring under ed. I lande, hvor edsaflæggelse ikke anvendes, kan en erklæring på tro og love accepteres. Den skal opfylde en af følgende betingelser: • Afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed • Afgivet for en notar • Afgivet for en kompetent faglig organisation i hjemlandet eller et senere opholdsland
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Funktionalitet og brugervenlighed
Beskrivelse Til brug for ordregivers evaluering i forhold til underkriteriet ”Funktionalitet og brugervenlighed” anvendes en model, der udmønter evalueringen i ét point. Der gives således et point fra 0-10 på ovennævnte skala. Hvad angår underkriteriet ”Funktionalitet og brugervenlighed” evalueres tilbud i forhold til en absolut standard, jf. ovennævnte skala. Ved evalueringen af ”Funktionalitet og brugervenlighed” vægtes det positivt, i hvilket omfang det tilbudte opfylder ordregivers behov som beskrevet i: • use cases fastsat i bilag 3. • optioner fastsat i bilag 3.3 Som grundlag for evalueringen af ”Funktionalitet og brugervenlighed” skal tilbudsgiver udfylde bilag 3.i. Ved evalueringen tillægges use cases større betydning end optioner.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Implementering af servicen
Beskrivelse Til brug for ordregivers evaluering i forhold til underkriteriet ”Implementering af servicen” anvendes en model, der udmønter evalueringen i ét point. Der gives således et point fra 0-10 på ovennævnte skala. Hvad angår underkriteriet ”Implementering af servicen” evalueres tilbud i forhold til en absolut standard, jf. ovennævnte skala. Ved evalueringen af ”Implementering af servicen” vægtes det positivt, i hvilket omfang det tilbudte lever op til følgende: • Tidspunktet for Overtagelsesdagen er så tidligt som muligt. • Tilbudsgivers beskrevne plan for implementering sandsynliggør, at tilbudsgiver kan gennemføre en succesfuld implementering til den nye service. • Tilbudsgivers fastsatte milepæle og tilknyttede aktiviteter er relevante. • De fastsatte tidsrammer og ressourcer for implementeringsplanen er realistiske i forhold til projektets omfang. • Tilbudsgivers tilbudte forslag til metoder og værktøjer vurderes egnede i forhold til opgaveløsningen og udførelse af implementeringsplanen. • Tilbudsgivers plan for test og prøver i implementeringen omfatter tilstrækkelige testcases for at sikre, at servicen er fyldestgørende implementeret hos Kunden. Som grundlag for evalueringen af ”Implementering af servicen” skal tilbudsgiver udfylde bilag 6.i. Ved evalueringen tillægges tidspunktet for Overtagelsesdagen samlet set større betydning end de øvrige anførte punkter.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation og samarbejde
Beskrivelse Til brug for ordregivers evaluering i forhold til underkriteriet ”Organisation og samarbejde” anvendes en model, der udmønter evalueringen i ét point. Der gives således et point fra 0-10 på ovennævnte skala. Hvad angår underkriteriet ”Organisation og samarbejde” evalueres tilbud i forhold til en absolut standard, jf. ovennævnte skala. Ved evalueringen af ”Organisation og samarbejde” vægtes det positivt, i hvilket omfang det tilbudte lever op til følgende: Samarbejde: • Tilbudsgivers beskrivelse af organisation og samarbejde er tilpasset og egnet til løsning af aktiviteterne i de relevante styringsgrupper. • Tilbudsgivers beskrivelse af organisation og samarbejde sandsynliggør, at der ikke vil ske et uforholdsmæssigt stort træk på Kundens ressourcer i forhold til fx mødeafholdelse, krav til Kundens dokumentation af fejl samt øvrige forudsætninger for Kundens medvirken. Fejlhåndtering: • Tilbudsgivers tilgang til håndtering og udbedring af fejl understøtter Kundens behov for hurtig genoprettelse af adgang til servicen med mindst mulig forstyrrelse af Kundens forretning. • Tilbudsgiver har beskrevet en effektiv proces til incident management, hvor det er nemt og hurtigt at identificere en given fejls status for afhjælpning og prioritering. • Tilbudsgiver har beskrevet en effektiv proces til support management, hvor supportanmodninger bliver overvåget og evalueret. • Tilbudsgivers rapportering skaber overblik og giver fuldstændigt billede af servicens løbende tilstand og overholdelse af servicemål. Som grundlag for evalueringen af ”Organisation og samarbejde” skal tilbudsgiver udfylde bilag 1.i.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Til brug for ordregivers evaluering i forhold til underkriteriet ”Pris” anvendes en lineær pointmodel, hvor tilbud med den laveste evalueringstekniske pris, får tildelt 10 point, og hvor der gives 0 point ved laveste evalueringstekniske pris + 100 pct. Point for hvert tilbud udregnes efter følgende formel: Point = højeste point i skalaen – ((højeste point i skalaen – laveste point i skalaen) / 100 pct.) * (tilbuddets evalueringstekniske pris – laveste evalueringstekniske pris) /laveste evalueringstekniske pris. Såfremt et eller flere tilbud ligger uden for spændet laveste evalueringstekniske pris + 100 pct., vil spændet blive udvidet med 10 procentpoint, indtil alle tilbud kan rummes inden for prisspændet. Som grundlag for evalueringen af ”Pris” skal tilbudsgiver udfylde bilag 4.i, hvori den evalueringstekniske pris fremgår i celle E17 på fanen ”Opsummering”. I det tilfælde, at der er en Option, som tilbudsgiver ikke kan opfylde, vil Ordregiver evalueringsteknisk korrigere med den dyreste pris blandt øvrige modtagne tilbud for den aktuelle Option, hvorefter en sammenligning af tilbuddene kan færdiggøres.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Angår klagen overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, regnes klagefristen på 45 kalenderdage fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelings beslutningen. Klager over indgåelse af en rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aarhus Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Aarhus Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 18 612 946,80   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Optiruns ApS
Tilbud
Tilbud – Identifikator 99266
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 18 612 946,80   DKK
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 99266
Titel Udbud af Leveringskontrakt vedrørende implementering, drift og vedligeholdelse af et kørselssystem som en service
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 16/09/2025
Dato for indgåelse af kontrakten 06/10/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Kommune
Registreringsnummer 55133018
Postadresse Rådhuspladsen 2
By Aarhus C
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Camilla Merkistein Frederiksen
E-mail camf@aarhus.dk
Telefon +45 89402000
Internetadresse https://www.aarhus.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-1003
Officielt navn Optiruns ApS
Den økonomiske operatørs størrelse Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 44748991
Postadresse Søndre Landevej 201
By Sydals
Postnummer 6470
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Telefon 70608060
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 9f1b3d3a-f587-4e25-b7ef-7972a416049a   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 07/10/2025   14:45:34 (UTC+2) østeuropæisk tid, centraleuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 658004-2025
EUT-S-nummer 193/2025
Offentliggørelsesdato 08/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|